Bakterije u crevima mogu da nas zaštite od Parkinsonove bolesti

Priredio/la: I. V. |8:00 - 29. 01. 2021.

Studije koje identifikuju bakterije korisne za Parkinsonovu bolest mogu ne samo da poboljšaju simptome, već mogu čak i da zaštite ljude od razvoja ove bolesti

stomačne bakterije Uglavnom ne izaziva velike zdravstvene probleme i leči se izmenama životnih navika i medikamentima Foto: Shutterstock

Naučnici veruju da promene mikroorganizama u crevima igraju važnu ulogu u nastanku Parkinsonove bolesti, a rezultati najnovije studije kažu da su zaista u pravu, i pokazuju vezu između bakterija u crevima i alpha-synucleina, proteina najzaslužnijeg za nastanak Parkinsonove bolesti. Zbog toga naglašavaju da studije koje identifikuju bakterije korisne za Parkinsonovu bolest mogu ne samo da poboljšaju simptome, već mogu čak i da zaštite ljude od razvoja ove bolesti.

Otkrivene dobre bakterije koje sprečavaju izgladnjivanje mozga

Nadovezujući se na prethodna istraživanja koja su analizirala vezu između funkcije mozga sa crevnim bakterijama, nova studija o Parkinsonovom modelu okruglih glista identifikovala je probiotik, ili takozvane dobre bakterije koje sprečavaju stvaranje toksičnih naslaga koje izgladnjuju mozak, odnosno oduzimaju mu dopamin, ključnu supstancu koja koordinira kretanje čoveka. Ova nova otkrića mogla bi da trasiraju put budućim studijama koje procenjuju kako suplementi poput probiotika utiču na stanje čoveka.

Ko izaziva smrt nervnih ćelija?

U mozgu ljudi obolelih od Parkinsonove bolesti, protein alpha-synuclein pogrešno se razvija stvarajući tako toksične naslage. Naučnici su otkrili da su te naslage povezane sa smrću nervnih ćelija odgovornih za proizvodnju dopamina. A gubitak tih ćelija uzrokuje motoričke simptome koji su povezani sa Parkinsonovom bolešću, uključujući kočenje ili „smrzavanje“ delova tela, drhtanje i sporo kretanje.

Probiotik kao zaštitnik i čistač toksina

Istraživači sa Universities of Edinburgh and Dundee koristili su okrugle gliste, veštački napravljene, kako bi proizveli ljudsku verziju proteina alpha-synucleina koji stvara štetne naslage. Hranili su ove gliste različitim vrstama probiotika koji se prodaju bez recepta kako bi videli da li bakterije u njima mogu da utiču na stvaranje toksičnih taloga. Naučnici su otkrili da je probiotik zvani Bacillus subtilis imao izvanredan zaštitni efekat protiv nakupljanja alpha-synucleina i takođe je očistio neke već stvorene, toksične naslage tog proteina. Odmah je primećeno da je to aktivnost Bacillus subtilis probiotika poboljšala simptome pokreta kod okruglih glista. Istraživači su takođe otkrili da je bakterija uspela da spreči stvaranje toksičnih naslaga alpha-synucleina proteina proizvodeći supstance koje menjaju način na koji enzimi u ćelijama obrađuju specifične masti zvane sfingolipidi.

Dodatno istražiti kako bakterije utiču na Parkinsonovu bolest

Ovo je najnovije saznanje u nizu nedavno završenih studija koje su pronašle vezu između funkcije mozga i hiljada različitih vrsta bakterija koje žive u digestivnom sistemu, poznate kao mikrobiom creva. Druge studije na miševima, na primer, otkrile su da mikrobiom creva utiče na motoričke simptome. Naučnici ističu da ovi rezultati pružaju šansu da se istraži kako promena bakterija, koje čine naš mikrobiom u crevima, utiče na Parkinsonovu bolest. Sledeći koraci su potvrđivanje ovih rezultata na miševima, nakon čega slede ubrzana klinička ispitivanja, jer je probiotik koji je testiran već dostupan na tržištu.