Prof. dr Darko Nožić: 72 sata su ključna da izbegnete herpes zoster

Piše: V. Marić Brajković|9:00 - 24. 12. 2020.

Prof. dr Darko Nožić, infektolog

Prof. dr Darko Nožić bio je načelnik Klinike za infektivne bolesti VMA. Publikovao je oko 110 stručnih i naučnih radova. Član je Infektološke i hepatološke sekcije Srpskog lekarskog društva

Najveći broj ljudi kojima je dijagnostikovan herpes zoster samo jednom u životu obole od ove bolesti, ali dešava se i da se ponekad vrati, kaže prof. dr Darko Nožić

herpes zoster

Kombinovana terapija može umanjiti mogućnost komplikacija Foto: Shutterstock

Kada herpes počne da izbija, osoba će prvo osetiti svrab, a potom primetiti osip, odnosno izdignuto crvenilo koje može da se formira bilo gde na telu – na leđima, grudima, stomaku, struku. Ovaj osip emituje oštar bol i pretvara se u crvene plikove ispunjene tečnošću.

– Plikovi se zatim isuše i pretvaraju se u krastu u periodu od sedam do 10 dana. Ovo je uglavnom period trajanja infekcije kod osoba koje nisu imunokompromitovane, odnosno ne boluju od malignih oboljenja, HIV-a i drugih teških bolesti. Kod bolesnih osoba infekcija može da traje mnogo duže – kaže prof. dr Darko Nožić, infektolog.

Ne postoji konkretan lek za herpes zoster, ali kombnovana terpaija može da umanji mogućnost komplikacija.

Udarna terapija u prva 72 sata

– Prioritet je delovati lekovima u prva 72 sata od pojave osipa jer to obolelom skraćuje lečenje i olakšava tegobe. Ranice se brže suše i nestaju. Samim tim, smanjuju se šanse za komplikacije infekcije koje nisu naivne – kaže prof. dr Darko Nožić.

U lečenju se koriste antivirusni lekovi (aciklovir), analegetici, vitamin B, ponekad i sedativi, hladne obloge, medicinske masti. Ukoliko dođe do infekcije ranica, odnosno plikova, ta mesta se je neophodno prati sapunom i tolom vodom, a uključuju se i antibiotici, da bi se izbegla bakterijska infekcija kože.

Da li je zoster zarazan?

Osoba sa herpes zosterom može da zarazi ljude koji nikada nisu imali boginje (varicella zoster) sve dok se plikovi ne pretvore u kraste. Do tada je posebno važno izbegavati susrete sa trudnicama koje nisu preležale boginje, bebe i ljude sa slabim imunim sistemom

Mnogo je češći kod žena

Tačan uzrok pojave herpes zostera nije poznat, ali lekari pretpostavljaju da je glavni okidač pad imuniteta izazvan jakim stresom. Dr Nožić kaže da se herpes zoster javlja kod oba pola, mada mnogo češće kod žena, u nekih 60 odsto slučajeva, i to uglavnom  posle pedesete godine života, verovatno zbog stresa  u periodu  menopauze ili perimenopauze.  Može da se javi i kod osoba posle neke teške povrede, uzimanja nekih lekova koji slabe imunitet, ali dešava se i da zdravi ljudi dobiju bar jednom u životu herpes zoster.

žena se češe po leđima

Herpes zoster počinje svrabom Foto: Shutterstock

Virus čeka stres da ga probudi

Ovaj virus, naime, spava godinama u organizmu većine ljudi, odnosno onih koji su preležali ovčije boginje (varicella zoster). Kod većine nikad više ne izazove tegobe, a kod nekih, virus se zbog pada imuniteta probudi i krene na put nervnih vlakana do kože.

– Najveći broj ljudi kojima je dijagnostikovan herpes zoster samo jednom u životu obole od ove bolesti, ali dešava se i da se vrati, to zavisi od imuniteta – kaže prof. dr Nožić.

Opase posledice nelečenog herpesa

Nelečeni herpes zoster može, u zavisnosti od mesta gde se nalazi, da dovede do brojnih komplikacija kao što su upala mozga, paraliza određenih nerava, gubitak vida… Kao posledicu može da ostavi bol koja traje dugo nakon herpes zostera, poznat kao  postherpetična neuralgija. Javlja se kod svake pete osobe, najčešće kod starijih pacijenata, posle šezdesete godine. Ovaj bol može da traje nedeljama, pa i mesecima po prestanku infekcije.

Postherpetična neuralgija

Postherpetična neuralgija je bol koji se proteže oko nerava područja gde je bio herpes zoster, praćen je žarenjem, ponekad trnjenjem, a već jaki bolovi se pojačavaju prilikom pokreta ili noću. Lečenje je kompleksno, određuje se za svakog pacijenta posebno, i obuhvata antidepresive, kortikosteroide, protivupalne lekove, lokalna sredstava kao što su medicinske masti, fizikalna terapija.

Prevencija

Ono što je problem kod ove bolesti je što ne postoji “sigurna” prevencija, osim “bustovanja imuniteta”. Savetuje se izbegavanje stresa, ishrana bogata vitaminima i mineralima, redovan odmor i fizička aktivnost.

Ismeta
9:25, 10. 09. 2023.
Odgovori

Dobila sam herpes na licu blizu usana niti sam imala stres niti mi je pao imunitet jer jako pazim na ishranu pa me zanima dali je moguce da sam se od nekog zarazila (ljubila se nisam ni sa kim) nalazim se na moru i stara sam 60 g l.p.

Julijana
19:30, 14. 11. 2023.
Odgovori

U isto vreme ,dobila sam i ja herpes zoster,krenuo od nadusne ,pratio živac pored nosa do spoljašnjeg ugla oka.Tek sam onda krenula sa terapijom ,brzo se smirio ali sam još pod terapijom .Jesam preležala ovčije boginje a stres je bio uobičajen,62g.