Medicinski informativni portal
Naslovna / Korona

Novo otkriće: Vitamin B6 može da razbije krvne ugruške i smiri citokinske oluje koji dovode do smrtnog ishoda kod covid 19

Priredio/la: J. M.
11:00 - 28. 02. 2021.

Ko bi pomislio da je malo osnovno jedinjenje poput vitamina B6, koga ima u banani ili ribi, koje jedemo možda svakodnevno, može biti ključno za jak odgovor našeg tela protiv covid 19?

Hrana bogata vitaminom B6 Foto: Shutterstock

Vitamin B6 može pomoći u smirivanju oluja citokina i razbijanju krvnih ugrušaka povezanih sa smrtnošću kod obolelih od covid 19, kaže novo istraživanje. Profesorka sa Univerziteta u Hirošimi Thanutchaporn Kumrungsee poziva kolege naučnike da prouče potencijalnu ulogu vitamina B6, jer nedostaje još dokaza o uticaju ovog vitamina. Ipak, razloga za dalje istaživanje ima mnogo, prenosi scitechdaily.com.

Hrana je naš prvi lek

Ko bi pomislio da je malo osnovno jedinjenje poput vitamina B6 koga ima u banani ili ribi, a koje jedete možda svakodnevno, može biti ključno za jak odgovor vašeg tela protiv covid 19?

Studije su do sada istraživale blagodati vitamina D i C i minerala poput cinka i magnezijuma u ​​jačanju imunološkog odgovora protiv covid 19. Ali istraživanja o vitaminu B6 uglavnom nedostaju. Naučnica i profesorka koja se bavi uticajem hrane na zdravlje Thanutchaporn Kumrungsee nada se da će njihov rad koji je objavljen u časopisu „Frontiers in Nutrition“ biti prvi korak u pokazivanju potencijala vitamina B6 u smanjenju šansi za ozbiljno obolevanje od korona virusa.

− Pored pranja ruku, hrana i ishrana se nalaze prvim linijama odbrane od infekcije virusom covid 19. Hrana je naš prvi lek, a kuhinja prva apoteka − kaže Kumrungsee, vanredna profesorka na Fakultetu za integrisane nauke na Univerziteta Hirošima.

− Nedavno su mnogi naučnici objavili radove u vezi sa ulogom dijeta i hranljivih sastojaka u zaštiti od covid 19. Međutim, vrlo mali broj naučnika obraća pažnju na važnu ulogu vitamina B6 – dodaje ova naučnica.

U svom radu, ona i njene kolege istraživači ukazali su na sve veće dokaze koji pokazuju da vitamin B6 ima zaštitni efekat protiv hroničnih bolesti kao što su kardiovaskularne i dijabetes tako što suzbija upale, inflamacije, oksidativni i karbonil stres.

− Korona virusi i virusi gripa su među virusima koji mogu izazvati smrtonosna oštećenja pluća, pa čak i smrt od akutnog respiratornog distres sindroma i to se dešava širom sveta. Virusne infekcije izazivaju „citokinsku oluju“, što dovodi do upale endotelnih ćelija kapilarnih pluća, infiltracije neutrofila i povećanog oksidativnog stresa − kažu istraživači.

Kako deluje vitamin B6

Citokinske oluje se dešavaju kada se imuni sistem prekomerno pokrene i počne da napada čak i zdrave ćelije. U međuvremenu, krvni ugrušci povezani sa covid 19 mogu da blokiraju kapilare, oštećujući vitalne organe poput srca, pluća, jetre i bubrega. Vitamin B6 je poznato sredstvo protiv tromboze i protiv upale. Nedostatak ovog vitamina takođe je povezan sa nižom imunološkom funkcijom i većom podložnošću virusnim infekcijama.

− Vitamin B6 ima blisku vezu sa imunološkim sistemom. Njegov nivo uvek opada kod ljudi koji pate od hroničnih upala, koji su gojazni, imaju dijabetes i bolesti srca. A vidimo da su gojazni ljudi i dijabetičari u velikom riziku od covid 19 − kaže profesorka Kumrungsee i dodaje:

− Zato smo pokušali u ovoj studiji da osvetlimo moguće učešće vitamina B6 u sprečavanju težine kliničke slike kod covid 19. Zato se radujemo kliničkim ispitivanjima koja će testirati našu hipotezu.

− Od velikog je interesa je da se ispita da li vitamin B6 štiti od novih vrsta virusnih infekcija i upale pluća sa kojima ćemo se susresti u budućnosti. Trenutno je malo informacija u vezi sa zaštitnom ulogom hranljivih sastojaka protiv upale pluća i komplikacija koje izaziva ova bolest. Nakon covid 19 trebalo bi da se pozabavimo čitavim područjem ishrane koja pomaže kod plućnih bolesti kao što su upala pluća i rak pluća − rekla je profesorka Kumrungsee.

Gde sve ima vitamina B6

Inače, dnevna doza vitamina B6 potrebna za normalno funkcionisanje organizma zavisi od uzrasta. Bebama starim od 7 do 12  meseci je potrebno 0.3 miligrama dnevno. Starenjem dnevne potrebe se povećavaju – ljudima starijim od 50 godina potrebno je pet puta više.
Vitamna B6 najviše ima u živinskom mesu, ribi, školjkama, govedini, iznutricama, mleku, potom u krompiru, kukuruzu, bananama i avokadu, lisnatom povrću, orasima, puteru od kikirikija, suvim šljivama, suvom grožđu, pivskom kvasacu…

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend