Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Elektroliti nas upozoravaju kada u toku dana izgubimo više tečnosti nego što smo uneli

Priredio/la: D. T.
14:59 - 19. 05. 2021.

Mnogo se znojite, a ne pijete tečnost ili ste zaboravili da jedete?Ovo ukazuje da u vašem telu nema dovoljno elektrolita i da ih treba nadoknaditi

elektrolitić-pića-znoj-tečnost Izbegavajte pića s puno šećera Foto: Shutterstock

Elektroliti su supstance sa električnim nabojem, pa ukoliko u toku dana izgubimo više tečnosti nego što je unesemo, može doći do neravnoteže. Mnoge telesne funkcije u našem organizmu se, na primer, oslanjaju na male doze električne struje koju nam elektroliti pružaju, a to su pre svega soli, koje se otapanjem u vodi pretvaraju u jone. Nedostatak elektrolita često je i posledica banalne činjenice da niste pili dovoljne količine vode. Zdravi ljudi ih mogu brzo nadoknaditi u slučaju gubitka, a najlakši način su prirodni napici kao što su voda i mleko. U nekim slučajevima dobri su i sokovi, ako i sportski napici, ali kod ovih napitaka se preporučuje oprez, zato što mnogi od njih sadrže velike količine šećera.

Simptomi nedostatka elektrolita

Elektroliti su minerali poput natrijuma, kalijuma i magnezijuma. Presudni su za funkcionisanje nerva i mišića, regulaciju krvnog pritiska i hidrataciju. Neka pića su sama po sebi prirodno bogata elektrolitima, dok se druga upotpunjuju posebnom formulom. Umor, slaba cirkulacija, neregularan rad srca, mogu biti neki od znakova koji ukazuju da našem telu manjkaju elektroliti. Može se javiti i otežano disanje, zbunjenost. Ukoliko su prisutne konvulzije, brze promene nivoa krvnog pritiska, treba zatražiti stručnu pomoć.

Hidriraju telo, kontrolišu nervni sistem

Većina ljudi može da održi zdravu ravnotežu elektrolita hranom i pićem bogatim elektrolitima. Bolesnim ili dehidriranim osobama, ljudima izloženim jakim fizičkim naporima možda će trebati dodaci, na primer, u obliku pića koja se mogu praviti kod kuće. Elektrolita ima u krvi, mokraći, tkivima i oni u sebi sadrže kalcijum, kalijum, hloride, fosfate, magnezijum. Važni su za mnoge telesne funkcije, utiču na hidriranost tela, kontrolišu nervni sistem i održavaju kiselo-baznu ravnotežu pH u telu.

Kravlje mleko

Neke namirnice su prirodan izvor elektrolita, na primer, kravlje mleko, koje je puno i kalcijuma, natrijuma i kalijuma. Jedna šolja kravljeg mleka sadrži 300 miligrama (mg) kalcijuma, 92.7 natrijuma i 366 mg kalijuma. Kravlje mleko je dobra kombinacija elektrolita i makronutrijenata, što ga čini odličnim napitkom za ljude koji rade teške fizičke poslove i bave se napornim sportom. Ali, osobe osetljive na laktozu treba da izbegavaju ovo mleko. Za vegane se preporučuje sojino, bademovo i ovseno mleko. Treba ipak imati na umu da neka istraživanja sugerišu, da mleko biljnog porekla ne obezbeđuje dovoljno vitamina i minerala.

Voćni sokovi

Sok od pomorandže, višnje ili lubenice dobri su izvori magnezijuma, kalijuma i fosfora. U 124 grama čistog soka ima 13,6 mg magnezijuma, 221 mg kalijuma, 34,7 mg fosfora. Voćni sokovi mogu biti dobar izvor antioksidanata i vitamina, ali, ipak treba znati da većina ovih sokova sadrži velike količine šećera – oko 10,3 grama. Stoga, iako su voćni sokovi dobar izvor elektrolita, nisu najpogodniji napitak za nadoknadu natrijuma koji se gubi putem znoja.

Sportska pića

Sportski napici su veoma popularni, ali imaju i dobre i loše strane. Sportska pića su najlakša varijanta da telo lako nadoknadi elektrolite izgubljene teškim vežbama. Ukoliko ih konzumirate ne zaboravite da sadrže više elektrolita nego što je to prosečnoj osobi potrebno. Često su puna šećera (u 360 mililitara može biti i 21 g šećera). Neko tvrdi da su stoga preporučljiva za sportiste, ali ne i za umerene rekreativce. Ipak imajte na umu da je neka kućna varijanta pića bogatog elektrolitima, nekada mnogo bolji izbor. Smutiji od voća i povrća se lako prave i puni su elektrolita. Preporučuje se banane, spanać, kelj. Možete napraviti i dobar izvor elektrolita od jednog litra vode, 6 kašičica šećera i pola kašičice soli.

Disbalans elektrolita

Kada nivo elektrolita u telu postane previsok ili prenizak, može doći do neravnoteže elektrolita. Do ove neravnoteže dolazi ako se na primer u toku dana izgubi više tečnosti nego što se unese. Treba voditi računa da ne dođe do dehidracije, s druge strane, ne preporučuju se ni prevelike količine vode. Na disbalans elektrolita utiče intenzivno znojenje, nedovoljan unos hrane i tečnosti, upotreba laksativa ili diuretika, povraćanje, dijareja, problemi sa srcem i bubrezima.
Određena medicinska stanja pokazala su povezanost sa neravnotežom elektrolita. Na primer, analiza za 2020. godinu ukazuje na povezanost između težine covid 19 i znatno nižih nivoa natrijuma, kalijuma i kalcijuma.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend