Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Štite mozak i snižavaju holesterol: Koristi od urmi, ako ih redovno jedete

Priredio/la: I. N.
13:00 - 17. 02. 2021.

Urme štite zdravlje na više načina. Ako želite da poboljšate svoje opšte stanje, preporuka je da ih uvrstite u svoj režim ishrane

Pored vitamina i minerala, urme su bogate i zaštitnim antioksidansima Foto: Shutterstock

Ovo hranljivo voće ima mnogo da ponudi. Urme štite zdravlje na više načina. Ako želite da poboljšate svoje opšte zdravlje, preporuka je da ih uvrstite u svoj režim ishrane, bilo tako što ćete ih jesti sveže ili ih dodati u poslastice ili slana jela.

1. Bogate su hranljivim sastojcima

Tri urme sadrže oko 200 kalorija, 54 grama ugljenih hidrata sa oko 5 grama vlakana, jedan gram proteina, a nemaju masti. Imaju i druge hranljive sastojke širokog spektra, kao što su vitamin B, vitamin K, kalcijum, gvožđe, magnezijum, kalijum, cink i mangan. Drugim rečima, urme nisu samo „šećerne bombe“ ili zalogaj koji čine puke kalorije.

2. Izvor antioksidanasa

Pored vitamina i minerala, urme su bogate i zaštitnim antioksidansima. Odličan su izvor prirodnih antioksidanasa, značajnih za lečenje bolesti povezanih sa oksidativnim stresom. Oksidativni stres se javlja kad postoji neravnoteža između proizvodnje slobodnih radikala koji oštećuju ćelije i sposobnosti tela da se suprotstavi njihovim štetnim efektima. To je preteča starenja i oštećenja ćelija koja mogu da uzrokuju pojavu nekih bolesti.
One sadrže i antiinflamatorna i antimikrobna jedinjenja, što znači da, takođe, mogu da igraju ulogu u borbi protiv zaraznih bolesti. Istraživanja su pokazala da urme poseduju i anti-gljivična svojstva.

3. Prirodno slatke

Mnogi urme smatraju suvim voćem. One su, zapravo, sveže, jer se voda iz njih ne uklanja. A pošto su urme celo, neprerađeno voće, njihov sadržaj šećera je prirodan. Drugim rečima, ako pakovanje koje kupite sadrži samo urme, na etiketi može biti navedeno „bez dodatog šećera“. To je ključno, jer je dodati šećer vrsta koju bi trebalo da ograničimo, zbog njene povezanosti sa povećanim rizikom od srčanih bolesti i gojaznosti.
Američko udruženje za srce (AHA) preporučuje da žene dnevno ne unose više od šest kašičica dodatog šećera, što je iznos koji sadrži 25 grama i ima vrednost 100 kalorija. Preporučena doza za muškarce je devet kašičica dodatog šećera, odnosno 36 grama ili 150 kalorija. Ako urme koristite za zaslađivanje obroka ili kao slatkiš, niste ni načeli taj dozvoljeni dodatni unos, za razliku od situacija u kojima upotrebite zaslađivač, poput šećera od trske.

4. Olakšavaju varenje

Tri urme pružaju oko 18 odsto preporučene dnevne doze vlakana, koja su dobra za digestivnu funkciju. Jedno istraživanje, objavljeno u British Journal of Nutrition, posebno je razmatralo uticaj konzumiranja ovog voća na čovekova creva. Zdravi muškarci su nasumično raspoređivani da jedu ili sedam urmi dnevno, ili kontrolni dodatak mešavine ugljenih hidrata i šećera tokom 21 dana. Nakon 14 dana, ustanovljeno je da oni koji su jeli urme, imali su poboljšanja u učestalosti pokreta creva i smanjeni nivo hemikalija u stolici za koje je poznato da oštećuju ćelije i pokreću mutacije koje mogu da dovedu do raka.
Ako ste ikada iskusili zatvor, znate kako to može da utiče na vaš nivo energije i ukupno stanje organizma. Urme mogu da budu jednostavan način da se stvari pokrenu u dobrom pravcu.

5. Štite zdravlje srca i regulišu nivo šećera u krvi

Istraživanjem su ispitani efekti unosa urmi kod zdravih odraslih osoba tokom perioda od četiri nedelje. U jednoj studiji dobrovoljci su jeli oko sto grama dve različite vrste urmi dnevno. Na kraju meseca, istraživači su ustanovili da dodavanje ovog voća u ishranu ispitanika nije značajno uticalo na indeks njihove telesne mase (BMI), na ukupan holesterol, ni na nivo LDL ili HDL holesterola. Ono što je takođe bitno, nivo glukoze u krvi, kao i nivo masnoće nisu porasli nakon konzumiranja bilo koje od ove dve vrste. Zapravo, utvrđeno je da je količina masnoće u krvi smanjena, kao i parametri oksidativnog stresa.
Ove studije su značajne jer su regulacija šećera u krvi i zdravlje srca usko povezani. Ljudi sa dijabetesom tipa 2 imaju dvostruko veći rizik od srčanih bolesti, uključujući srčani udar. Kardiovaskularne bolesti su glavni uzrok smrti među ljudima sa dijabetesom tipa 2.

6. Štite mozak

Zaštitna jedinjenja u urmama pomažu i očuvanju mozga. U radu objavljenom u časopisu Neural Regeneration Research navodi se da one imaju značajan terapijski potencijal protiv Alchajmerove bolesti, zbog njihove sposobnosti da se bore protiv upala i oksidativnog stresa u mozgu.

7. Pomažu prirodni porođaj

Još jedna potencijalna korist od konzumiranja ovog voća odnosi se posebno na trudnice. Istraživanje iz 2020. godine, objavljeno u časopisu BMC Pregnanci and Childbirth, bavilo se uticajem urmi na porođaj. Rezulteti su pokazali da jedenje ovog voća može da utiče na smanjenje trajanja aktivne faze porođaja, faze tokom koje se cerviks širi. Takođe, pokazalo se da one mogu da utiču na spremnost grlića materice za vaginalni porođaj. Međutim, konzumiranje urmi nije imalo uticaj na dužinu prve, druge i treće faze porođaja, niti na učestalost carskog reza.

Kako uživati u urmama

Urme su dobar zaslađivač u širokom spektru recepata, uključujući smutije, energetske užine, ovsenu i druge kaše, pudinge ili peciva. Odličan su dodatak i domaćim sladoledima, uz sastojke poput biljnog mleka, cimeta, tamne čokolade i višanja.
Urme se mogu koristiti i u slanim jelima. Dodaju prirodnu slatkoću i ravnotežu salatama i barenom povrću poput kelja ili karfiola. Jedna od dobrih „brzih grickalica“ tokom cele godine mogu biti urme punjene puterom, sa orašastim plodovima i semenkama, ili sirevima.
Naravno, savršene i takve kakve jesu, sveže, ako volite da uživate u samom ukusu urme.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend