Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Ruski nutricionisti: Ovo je zdrava novogodišnja trpeza u vreme pandemije

Priredio/la: J. M.
12:30 - 31. 12. 2020.

Kalorična, začinjena i masna hrana je teret za organizam. Telo je primorano da svari tu hranu umesto da pređe u režim oporavka, što je neophodno za pacijente sa korona virusom

Izbegnite masno, kalorično, slatko… Foto: Shutterstock

Dok još traje pandemija, Novu godinu treba da dočekamo uz zdravija jela. Bolje je odreći se tradicionalne novogodišnje trpeze i prirediti gozbu koja može da pomogne u prevenciji covid 19, kao i bržem oporavku onih koji su već oboleli – savetuju ruski nutricionisti.

Masna jela, belo brašno, kao i velika količina alkohola koja se obično popije tokom dočeka Nove godine, može dodatno da oslabi otpor tela na koronu i pogorša stanje onih koji su već bolesni od covid 19. Prejedanje pospešuje upale i pogoršava infekciju. Zdrava novogodišnja večera tokom pandemije treba da postane lek za koronavirus – savetuju ruski nutricionisti i dodaju da kvalitet treba da bude ispred količine.

− Naravno, ne treba da zaboravimo da je Nova godina praznik i da sve treba da bude ukusno i lepo.  Ali, opšte pravilo za novogodišnji sto tokom pandemije je da jela treba da budu lako svarljiva i da obratimo pažnju na kvalitet namirnica, a ne na količinu – kažu stručnjaci.

Koje i kakvo meso je zdravo

– Odreknite se ove godine masnog i crvenog mesa. Neka na stolu bude nemasna živina. To može biti piletina ili domaća nemasna ćuretina. Divlja morska riba takođe bi bila dobra opcija, kao i divljač. Masno meso šteti srcu i povećava krvni pritisak, što je apsolutno kontraindikovano za pacijente sa covid 19, jer je jedna od najčešćih komplikacija bolesti stvaranje tromba – objasnila je ruska nutricionistkinja Alevtina Karaulova i dodala:

− Zapravo, nije ni bitno da li je crveno meso ili belo – ljubiteljima pržene govedine ili piletine krvni pritisak će da poraste na isti način. Dakle – važno je kako meso spremate. A već znate da loše pripremljena hrana dovodi i do razvoja dijabetesa tipa 2, za koji se zna da ozbiljno pogoršava tok infekcije korona virusa.

Humus i masline

− Takođe je dobro imati masline na novogodišnjem stolu – bogate su vitaminima B grupe, koji razređuju krv, sprečavajući stvaranje krvnih ugrušaka. Domaći humus imaće dobar efekat na telo pacijenata sa covid 19 i onih koji žele da se zaštite od bolesti. Humus vrlo dobro čisti telo, a istovremeno ima nizak sadržaj kalorija – kaže nutricionistkinja Alevtina Karaulova.

Bez majoneza, molim

Ruski nutricionisti takođe savetuju da  se ove godine izbegnu salate sa majonezom. Čuvena „ruska salata“ čiji je glavni sastojak majonez, i ove godine može da bude ukusna, ali sa malo izmenjenim receptom:

− Majonez utiče na kardiovaskularni sistem, a takođe narušava rad jetre. Zato je u klasičnim receptima majonez bolje zameniti laganim jogurtom. Salate začinite nerafinisanim biljnim uljem. Znajte da je 500-700 g povrća dnevno dovoljno za pokretanje procesa neophodnih za poboljšanje imuniteta u telu. Sveže salate se uvek preporučuju – kažu nutricionisti.

Kvas umesto alkohola

− Alkohol za pacijente sa covid 19 zabranjen, alkoholna pića oslabljuju imunološki sistem i utiču bukvalno na svaki organ. Zato alkohol može da se zameni domaćim kvasom. Odličan je za varenje, a većina imunoloških ćelija nalazi se crevima. Istovremeno, kvas ima karakterističan alkoholni ukus – kažu stručnjaci iz Rusije i dodaju:

Ako je čovek zdrav, onda mu čaša šampanjca neće štetiti. Takođe, oni koji nisu bolesni od korona virusa mogu da popiju 125-300 ml crnog vina. Zdravo je za imuni sistem i sadrži antioksidant resviratrol, koji poboljšava otpornost tela na viruse. Ali, svaki gutljaj vina operite gutljajem vode. Voćni napici i zeleni čaj takođe su bogati antioksidantima. Biolozi sa Univerziteta Severne Karoline otkrili su da hemijska jedinjenja u zelenom čaju mogu blokirati posebne enzime SARS-CoV-2, koji zaustavljaju širenje koronavirusa u telu- kažu stručnjaci iz Rusije.

Voće umesto torti

Nutricionisti savetuju da uobičajene slatkiše zamenimo voćnim salatama.

− Mandarine i nar su bogati vitaminom C. Da biste pojačali efekat, uz njih možete poslužiti pregršt oraha. Preporučena količina voća je 300-400 grama dnevno.

Prejedanje pogoršava upalu

A zašto se sve ovo savetuje? Zato jer prejedanje u novogodišnjoj noći za pacijente sa covid 19 nije dobra ideja:

− Loša hrana, ali i prejedanje sa bilo kojom vrstom hrane održava upale u telu, pa zato infekcija koronavirusom može ozbiljno da se produži. Zbog toga se posle praznika, za sve preporučuje veći unos vode i nezaslađenog čaja, kao i izbegavanje slane hrane. Takođe treba izbegavati grickalice uveče i noću, jer to negativno utiče na kvalitet spavanja. Kalorična, začinjena i masna hrana nosi veliki fiziološki teret. Telo je primorano da svari hranu umesto da pređe u režim oporavka, što je neophodno za pacijente sa koronavirusom – zaključili su ruski eksperti.

 

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend