Zašto sve možemo da izgubimo čulo ukusa i mirisa, a nije korona

Priredio/la: V. M. B.|10:25 - 01. 11. 2020.

U slučaju gubitka osećaja za miris i ukus svako danas prvo pomisli na koronu. Međutim, ima puno bolesti i stanja koja izazivaju ove simptome, a neka od njih zahtevaju lekarski pregled

Ne osećate miris? Ne bojte se, ne mora da bude korona, Foto, Shutterstock

Starost

Starenjem se smanjuje broj nervnih vlakana u nosu. Imate manje pupoljaka ukusa, a oni koji su preostali, nisu toliko oštri, posebno kod starijih od 60 godina. To često utiče na sposobnost prepoznavanje slanog i slatkog ukusa. Savet je da se dodaje više soli ili šećera hrani jer bi to moglo dovesti do drugih zdravstvenih problema.

Prehlada

Sve što iritira i izaziva upalu sluznice nosa i dovodi do zapušenja, curenja ili svraba nosa, može da utiče na vaša čula mirisa i ukusa. Tako će gubitak čula ukusa i mirisa, pored Covid 19 izazvati i prehlada, infekcija sinusa, alergije, kijanje i sezonski grip. U većini slučajeva vaša čula će se vratiti u normalu kada se budete osećali bolje. Ako nekoliko nedelja ne osećate ukus i miris, javite se lekaru.

Devijacija nosa

Ako ne možete da udahnete dovoljno vazduha kroz nos, pati vaše čulo mirisa, odnosno slabi ili se menja. A osećaj mirisa utiče na ukus. Delimična blokada prolaza vazduha može da se dogodi u slučaju da imate nosne polipe. To su nekancerogeni tumori koji rastu u sluznici nosa i sinusa. Ili razlog može da bude devijacija nosne pregrade (septuma) koja čini jedan od vaših nosnih prolaza manjim od drugog. Ove pojave leče se sprejevimai kapima za nos, lekovima ili operacijom.

Nedostatak vitamina

Gubitak ukusa i mirisa mogao bi da ukaže na nedostatak vitamina poput  A, B6, B12 i cinka. Ako jedete manje zbog određenih stanja (bolest) jer ne možete da osetite miris ili ukus, vaše organizam možda neće dobiti potrebne vitamine.

Pušenje, droge i hemikalije

Pored svoje sposobnosti da izazove rak, duvanski dim može da povredi ili ubije ćelije koje pomažu vašem mozgu da klasifikuje mirise i ukus. Pušenje takođe može dovesti do toga da vaše telo stvara više sluzi i da smanji broj ukusa. Upotreba kokaina može imati sličan efekat na vaše senzorne ćelije. To mogu i opasne hemikalije poput hlora, rastvarača boja i formaldehida.

Lekovi

Neki lekovi koji se izdaju na recept i koji se prodaju bez recepta mogu da vam promene čula, posebno antibiotici i lekovi za krvni pritisak. Oni ili menjaju vaše receptore ukusa ili menjaju vašu pljuvačku. Razgovarajte sa svojim lekarom pre nego što prestanete da uzimate bilo koji lek.

Povreda glave

Vaš mirisni (oflaktorni) nerv prenosi informacije o mirisu iz vašeg nosa do vašeg mozga. Trauma glave, vrata ili mozga može da ošteti taj nerv, kao i sluznicu nosa, nosne kanale ili delove mozga koji obrađuju miris. To ćete možda odmah da primetite ili vremenom. U nekim slučajevima, čula će vam se  vratiti  sama od sebe, a u drugim  ćete  da osetite samo jake ukuse ili mirise.

Alchajmerova bolest

Lekari još ne ne razumeju zašto, ali gubitak mirisa može da bude rani znak demencije, Alchajmerove i Parkinsonove bolesti. Ostala medicinska stanja takođe mogu da oštetete živce koji vode do centra mirisa vašeg mozga. Među njima su dijabetes, Bellova paraliza, Hantingtonova bolest, Klajnfelterov sindrom, multipla skleroza, Pagetova bolest kostiju i Sjogrenov sindrom. Ako nakon nekoliko dana ne možete da osetite ukus ili miris, obratite se lekaru koji će sprovesti analize.

Karcinom

Određene vrste raka i lečenja mogu promeniti poruke između vašeg nosa, usta i mozga. To uključuje tumore na glavi ili vratu i zračenje na tim područjima. Hemoterapija ili ciljana terapija i neki lekovi takođe mogu da imaju ove efekte. Možete da osetite metalni ukus u ustima ili ustanovite da su određeni mirisi drugačiji ili jači. Ovi problemi često nestaju kada se lečenje završi.