Naslovna / Zdravlje

Kako starite, sve manje spavate. Zašto?

Priredio/la: V. Marić Brajković
19:00 - 22. 11. 2020.

Istraživanja pokazuju da nesanica muči više od polovine muškaraca i žena starijih od 65 godina. Evo kako da sami sebi pomognete

muške papuče Zdravstveni problemi najčešći su razlog lošeg sna Foto: Shutterstock

Kako starite, verovatno ćete primetiti promene u načinu spavanja. Možda će vam biti teže da zaspite i probudite se tek ujutru kao nekada. Tokom dana ćete možda da se osećate umorno i želećete da odremate. Ne brinite, niste jedini, više od polovine muškaraca i žena starijih od 65 godina, ima problema sa snom. Mnogo stvari može da utiče na kvalitet vašeg noćnog odmora, a ponekad se u tome udruži više razloga. U nekim slučajevima, možete sami sebi da pomognete.

Bol

Artritis, problemi sa leđima, bolesti želuca i jednjaka, dijabetes i druge bolesti koje se javljaju u sa godinama mogu da prouzrokujui bol koji vas probudi usred noći. U nekim slučajevima, fizikalna terapija ili operacija mogu da pomognu kod bolova u leđima. Ali vaš lekar će možda morati da leči ta stanja kao i druge osnovne bolesti. Sredstva za ublažavanje bolova koje kupujete u apoteci bez recepta mogu da umanje bol i upalu.

Neurološke bolesti

Ove vrste bolesti izazivaju probleme moždanih funkcija i nervnog sistema. Parkinsonova bolest može izazvati pokrete koji vas probude ili ometaju san na druge načine. A Alchajmerova bolest uznemirava neke ljude tačno u vreme kada oni obično spavaju. Vaš lekar može da vam pomogne u lečenju simptoma ovih stanja.

Lekovi

Lekovi za srčane bolesti, visoki krvni pritisak, Parkinsonovu bolest i štitnu žlezdu sve su češće deo terapije s godinama, a mogu da utiču na vaš san. U starosti može da dođe do pojačanog delovanje nekih lekova, kao što je pseudoefedrin sa stimulansom u dekongestantima bez recepta (lekovi koji pomažu kod zapušenog nosa i sinusa). Vaš lekar će možda moći da prilagodi ili promeni vaš lek ako utiče na vaš san.

muškarca muči nesanica

Noćno mokrenje može da prekida san više puta tokom noći Foto: Shutterstock

Odlazak u toalet noću

Ako se desi da u toalet idete više od jednom tokom noći, reč je o nokturiji (problem sa noćnim mokrenjem) koja se javlja često u starosti. Noćno mokrenje može da bude posledica bolesti, poput dijabetesa, srčanih smetnji ili infekcije, upale i drugih problema sa bešikom.

Ovo stanje možete olakšati ukoliko tokom dana izbegavate kofein i alkohol, posebno u kasnim satima. Vaš lekar može da vam propiše lekove diuretike koji će vam pomoći da u toalet odete ranije tokom dana ili će vam propisati druge lekove koji smanjuju potrebu za uriniranjem.

Menopauza

Kada ostanete bez menstruacije u srednjim godinama, vaše telo polako prestaje da stvara hormone progesteron i estrogen. To često izaziva vruće talase (valunge) ​zbog koji se budite zagrejani i oznojeni. To može da se dogodi više puta tokom noći. Vaš lekar će možda moći da vam propiše hormonalnu terapiju da bi sprčio ovu neprijatnu posledicu menopauze koja remeti san.

sat na noćnom ormariću

Osluškujte svoj organizam i u krevet odlazite kada osetite umor Foto: Shutterstock

Promene ritma spavanja

Kako starite, skloniji ste da u krevet odlazite ranije uveče i budite se ranije ujutro. Važno je da osluškujete svoj organizam i spavanje uskladite sa svojim potrebama za odmorom. Odlazak u krevet može da olakša uobičajena rutina pred spavanje, kao što je, na primer, čitanje knjige ili slušanje umirujuće muzike. Vruća kupka ili tuširanje, kao i neke vežbe istezanja takođe mogu da pomognu da lakše utonete u san.

Hrkanje – Apnea

To je stanje kada hrčete tako intenzivno da više puta prekidate disanje dok spavate – ponekad i mnogo puta tokom noći. Javlja se i kod mlađih osoba, ali je češća posle četrdesete godine. Posle ovakve noći, budite se umorni, a odraz u ogledalu nije prijatan.

Možda hrčete zbog nekoliko kilograma viška, ali to ne mora uvek da bude razlog. Lekar može da vas testira i da utvrdi da li patite od apneje. Ne birinite, i ona se leči.

Sindrom nemirnih nogu

Vaše noge se pomeraju mimo vaše volje, a problem prate i čudni smptomi poput trnjenja, osećaj kao da vam nešto gmiže uz noge ili vas bocka iglicama. Kada sindrom obuhvati i vaše ruke, to se zove periodični poremećaj kretanja ekstremiteta. Oko 20 odsto ljudi starijih od 80 godina ima sindrom nemirnih nogu. Vaš lekar možda može da vam pomogne da ublažite simptome.

depresivnog muškarca muči nesanica

Depresija je često uzrok nesanice Foto: Shutterstock

Mentalno zdravlje

S godinama mogu da se pojave i problemi sa raspoloženjem, poput depresije. Ljudi sa depresijom, bipolarnim i drugim poremećajima raspoloženja imaju veću verovatnoću da se muče sa spavanjem. Ta stanja mogu da uzrokuju iznenadni događaj, težak životni period ili svakodnevni događaji koji počinju da vas brinu više nego nekada (anksioznost). Razgovarajte sa lekarom ako vam se čini da brige ili vaše raspoloženje ometaju san.

Dremka

Kako starite, možda ćete oseti da vam prija dremanje tokom dana, bilo slučajno ili namerno. Ali ako ne spavate noću, dremka možda i nije tako dobra ideja, posebno u kasno popodne ili uveče. To može da poremeti vašu uobičajenu rutinu spavanja i oteža ustajanje ujutro.

Srčani problemi

Kratak dah, bol u grudima, trkački puls, simptomi su izazvani nekim od srčanih problema koji mogu da vas bude tokom noći. A manjak sna pogoršava ove srčane probleme, što dovodi do začaranog kruga koji narušava vaše zdravlje. Razgovarajte sa lekarom o bilo kojem od ovih simptoma i posavetujte se o terapiji i načinu lečenja.

Šta možete sami da uradite

stariji pr gleda u laptop

Napravite plan obaveza za sutrašnji dan, to će vam pomoći da se opustite i utonete u san Foto: Shutterstock

Smanjite stres pred sutrašnji dan

Spavanje može da bude teško ukoliko vam se um utrkuje sa svim stvarima koje trebate da uradite sutradan. Taj stres možete da smanjite ako odvojite nekoliko minuta da svoje misli pretočite u spisak obaveza, vodič koji će vam pomoći da lakše prebrodite naredni dan. Kada to uradite, verovatno će vam laknuti što će takođe da vam omogući da lakše zaspite.

Odložite telefon

Veštačka svetlost u mraku može da vam poremeti san. Plavo svetlo sa elektronskih uređaja poput vašeg pametnog telefona i laptopa snižava nivo melatonina neophodnog za san. Najbolje je da odložite ove uređaje što je moguće ranije uveče.

Manje alkohola

Možda ćete se osećati pospano posle pića ili dva, ali kasnije vas to može buditi više puta tokom noći. Alkohol narušava važnu fazu REM sna i može da ometa disanje. Ići ćete češće i u toalet, što će vas dodatno rasaniti. Ako konzumirate alkohol, bilo bi dobro da ograničite njegov unos popodne, posebno uveče.

Manje kofeina

Ne nalazi se kofein samo u kafi i čaju. Ima ga u čokoladi, energetskim pićima i lekovima protiv bolova, a može da oteža da zaspite. Takođe može da umanji količinu ili kvalitet sna, posebno kada ostarite. Ako imate problema sa snom, izbegavajte kofein posle podne. Naime, njegovo dejstvo traje čak šest do osam sati pre spavanja.

 

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend