Limfni čvorovi su „prečišćivač“ u organizmu, a šta znači kada oteknu

Priredio/la: Ma.R.|17:00 - 10. 01. 2022.

Sva tkiva i ćelije u telu izlučuju limfnu tečnost kako bi eliminisali otpadne proizvode, a u kakvoj su vezi pozajmljivanje peškira ili brijača sa oticanjem limfnih čvorova?

Limfni čvor Anatomija limfnog čvora Foto: Shutterstock

Limfni čvorovi su male žlezde u obliku pasulja koje igraju ključnu ulogu u našem imunološkom sistemu. Oni filtriraju limfnu tečnost pri oslobađanju tela od mikroba i uklanjanju otpadnih materija. Telo sadrži stotine limfnih čvorova. Oni formiraju klastere (grupe) i posebno su izraženi u delovima tela kao što su vrat, pazuh, prepone i iza ušiju. U slučaju infekcije, često dolazi do otoka.

Limfni čvorovi su ključni deo imunološkog sistema

Ćelije i tkiva tela odlažu otpadne proizvode u limfnu tečnost, koju limfni čvorovi zatim filtriraju. Tokom ovog procesa, oni „kupe“ i bakterije i viruse koji mogu da naškode organizmu. Limfni čvorovi su, zapravo, suštinski deo imunološkog sistema tela. Zbog svoje funkcije dolaze u kontakt sa toksinima, što može da izazove njihovo oticanje. Iako su otečeni limfni čvorovi česta pojava, oni ponekad mogu da ukažu i na rak limfnih čvorova (limfom).

Limfni čvorovi, otok i infekcija

Limfni čvorovi su deo limfnog sistema, koji izgleda kao složena mreža čvorova i sudova. U određenim regijama tela kao što su vrat, pazuh i prepone, nalaze se u samoj blizini kože. To praktično  znači da osoba može da oseti otok koji obično ukazuje na infekciju. Limfni čvorovi su takođe raspoređeni u stomaku, i između oba plućna krila. Međutim, u mozgu ili kičmenoj moždini nema limfnih čvorova.

Kako funkcionišu limfni čvorovi?

Sva tkiva i ćelije u telu izlučuju limfnu tečnost, odnosno limfu, kako bi eliminisali otpadne proizvode. Limfa zatim putuje kroz sudove u limfnom sistemu i prolazi kroz limfne čvorove, gde se filtrira. Limfni čvorovi sadrže limfocite, vrstu belih krvnih zrnaca koje pomažu u uništavanju patogena kao što su bakterije, virusi i gljivice. Kada limfni čvorovi detektuju patogen u limfi oni proizvode više limfocita, što dovodi do oticanja. U susretu sa bakterijama i mrtvim ćelijama, limfni čvorovi ih uništavaju i pretvaraju u otpadne materije. Kada limfa ponovo uđe u krvotok, otpadni sadržaj putuje do bubrega i jetre, a telo ga zatim izlučuje urinom i stolicom.

Najčešći uzroci oticanja limfnih čvorova

Otečeni limfni čvorovi ne ukazuju uvek na maligno oboljenje, iako se ljudi često uplaše. Evo nekih uzroka koji mogu da izazovu oticanje limfnih čvorova:

Limfadenitis

Limfadenitis se javlja kada bakterije, virusi ili gljivice u limfi inficiraju limfne čvorove. Kada dođe do toga, limfni čvorovi oteknu i bolni su na dodir. Ako se inficira više klastera čvorova, može se javiti jak bol i otok i na vratu i na preponama. Najčešći tip limfadenitisa je lokalizovani limfadenitis, što znači da je zahvaćeno samo nekoliko čvorova. Ako se infekcija javlja u nekoliko klastera čvorova, postavlja se dijagnoza generalizovanog limfadenitisa. Stanje je obično posledica žarišta infekcije na nekom drugom mestu u telu.

Simptomi limfadenitisa:

• bolni, otečeni čvorovi
  • meki i bolni čvorovi
  • prugaste šare na koži oko čvorova
  • apscesi oko čvorova
  • tečnost koja curi iz kože

Lečenje limfadenitisa

U lečenju se primenjuje kombinacija antibiotika, lekova za ublažavanje bolova i antiinflamatornih preparata. U težim slučajevima, opcija je hirurgija. Izbor terapije zavisi od niza faktora, kao što su ozbiljnost bolesti, ukupno zdravstveno stanje i alergije obolelog.

Virusne i bakterijske infekcije

Virusne infekcije

Virusne infekcije grla, kao što je prehlada, mogu se javiti sa otečenim limfnim čvorovima, curenjem iz nosa i vodnjikavim očima. Ove infekcije obično prolaze brzo, bez lekova. Mogu da pomognu preparati za smanjenje simptoma. Ukoliko, međutim, simptomi ne prolaze ni nakon nekoliko dana, obratite se lekaru i nemojte se lečiti na svoju ruku.

Streptokokna infekcija grla

Otečeni limfni čvorovi na vratu mogu biti posledica infekcije poznate kao strep grlo. Strep grla je bakterijska infekcija koja se razvija u grlu i krajnicima zbog pojave streptokoka grupe A. Inficirana osoba može imati otečene limfne čvorove na vratu, upaljeno grlo, groznicu i crvene mrlje na sluzokoži usta. Ova infekcija se leči antibioticima.

Impetigo

Impetigo je infekcija koja se takođe razvija usled streptokoka grupe A. Može da dovede do oticanja limfnih čvorova u pazuhu i preponama. Do infekcije može da dođe i ulaskom bakterija kroz kožu (korišćenjem istog peškira, brijača ili prostirke za jogu). Simptomi impetiga su:

• fleke koje svrbe
  • čirevi oko nosa ili usta koje se javljaju uz promenu boje kože
  • otok limfnih čvorova
  • bolne rane
  • plikovi.

Leči se anbitiotskom terapijom.

Ringworm (lišaj)

Radi se o gljivičnoj infekciji koja može da zahvati različite delove tela. Ako se ova gljivica razvije oko prepona, može da dođe do oticanja limfnih čvorova u tom delu tela. Uglavnom počinje svrabom i u obliku lišajeva kao gljivična lezija. I ova gljivica se često prenosi kada ljudi dele peškire ili brijače. Lišajevima i njihovom širenju pogoduje vlažna sredina i zato treba voditi računa da se dobro osušimo nakon bazena, i trudimo da ne ostajemo u mokroj odeći ili kostimima.

Simptomi

Uobičajeni simptomi lišaja su:

• prstenasti jasno ograničeni osip sa mrljama
  • svrab
  • peckanje
  • koža koja se peruta

Leči se antifugalnim preparatima, a najbolji način prevencije je nošenje širokih, prozračnih tkanina. Nemojte pozajmljivati peškire i brijače drugima i uzimati od njih. Temeljno se obrišite i osušite nakon kupanja.

Rak limfnih čvorova (limfom)

Dva glavna tipa limfoma su Hodgkin limfom i ne-Hodgkinov limfom. Hodgkinov limfom se javlja kada se ćelije raka šire iz jednog klastera limfnih čvorova u drugi. Nasuprot tome, kod ne-Hodgkinovog limfoma, maligne ćelije se šire kroz kompletan limfni sistem, bez reda.

Simptomi su:

• otok limfnih čvorova
  • groznica
  • noćno znojenje
  • umor
  • gubitak težine

Ovo su uobičajeni simptomi i nekih drugih virusnih infekcija, zbog kojih može da dođe do otežane dijagnoze limfoma. Za njega je, međutim, karakteristično da simptomi traju duži vremenski period. Važno je takođe napomenuti napomenuti da ovi simptomi ne ukazuju uvek i jasno na rak. Zbog toga je važno obratiti se lekaru na vreme.

Opcije lečenja limfoma su imunoterapija, hemoterapija, zračna terapija i transplantacija matičnih ćelija.