Rak želuca u ranoj fazi može se otkriti endoskopijom

Priredio/la: M. M.|11:00 - 05. 12. 2021.

Različiti genetski faktori i rizična ponašanja mogu da budu uzrok pojave raka želuca koji se teško otkriva

Endoskopija Endoskopija (gastroskopija) je danas zlatni standard u dijagnostikovanju raka želuca Foto: Shutterstock

Rak želuca u ranim stadijumima kod mnogih pacijenata pokazuje malo simptoma, ili ih uopšte ne pokazuje. Budući da nedostatak simptoma otežava otrkivanje bolesti, lekari često dijagnostikuju bolest u uznapredovalim stadijumima. Lečenje je onda teže, a još uvek ne postoji preporučeni skrining test za otkrivanje ranog raka želuca u opštoj populaciji.

Skrining test za rak želuca

Gastroenterolog dr Saowanee Ngamruengphong iz bolnice Johns Hopkins objašnjava kako lekari pokušavaju da reše problem sluznice želuca bez operacije. Endoskopska procedura poznata kao gastroskopija pomaže u skriningu pacijenata sa visokim rizikom za rak želuca i ranije dijagnostikuje ovu bolest.

– Ne postoji standardna smernica o tome ko treba da radi skrining pregled za rak želuca. Zato preporuke za skrining test zasnivamo na osnovu rizičnih faktora za razvoj ove vrste raka. Na osnovu onoga što otkrijemo na testu, određujemo koliko često pacijenti treba da budu podvrgnuti dodatnim pregledima – kaže dr Ngamruengphong.

Faktori rizika

Ovo su faktori koji se uzimaju u obzir kada se identifikuju rizični pacijenti:

• Porodična istorija: Ako postoji član porodice koji je imao rak želuca, to povećava rizik.
  • Rasa: Pripadnici bele rase su u manjem riziku.
  • Pušenje: Pušenje povećava rizik od raka želuca.
  • Fizičko zdravlje i genetika: Određene vrste želudačnih infekcija i naslednih sindroma, kao što su Linčov sindrom i Peutz-Jeghersov sindrom (genetski poremećaj koji se karakteriše razvojem benignih polipa), takođe povećavaju rizik od raka želuca.

Rak želuca – dijagnostikovanje

Gornja endoskopija (gastroskopija), danas je zlatni standard za dijagnostikovanje raka želuca.

Tokom gornje endoskopije:

• Pacijenti dobijaju opštu anesteziju tako da spavaju tokom procedure i ne osećaju bol.
  • Lekar uvodi cev (sa kamerom pričvršćenom na kraju) niz usta, kroz jednjak i stomak.
  • Kako se opseg pomera, lekar pažljivo gleda u sluzokožu jednjaka i želuca, pažljivo pregledavajući sva sumnjiva područja koja mogu biti zahvaćena malignim ćelijama.

Nove tehnologije od velikog su značaja

Čak i sa endoskopom, ponekad teško mogu da se razlikuju kancerogene lezije od zdravog ili ožiljnog stomačnog tkiva. Kada se uradi endoskopija, lekari ne mogu uvek da potvrde da se karcinom razvio. Umesto toga, često se vide veoma male, suptilne lezije, objašnjava dr Ngamruengphong.

Međutim, iskusni stručnjaci mogu lakše da uoče jedva prisutne ćelije raka želuca u ranoj fazi. Pomaže i napredak endoskopske tehnologije uz slike visokog kvaliteta i jače boje. Što se ranije postavi dijagnoza, pre će se početi i sa lečenjem, a time su veće su šanse za preživljavanje.

NekoKo
1:33, 06. 12. 2021.
Odgovori

Samo još da napišete pravi razlog ovog upozorenja, tačnije da vlada pandemija raka želuca i uopšte digestivnog trakta. Narod odavno sumnja zbog čega je to tako…