Moždani udar je sve češći kod mlađih od 45 godina, pratite simptome

Priredio/la: D. T.|17:00 - 20. 12. 2021.

moždani udar Posle navršene 55. godine života, rizik od šloga udvostručuje se na svakih 10 godina, upozoravaju lekari Foto: Shutterstock

Moždani udar ili šlog, nije isključivo bolest starih osoba Može se javiti u bilo kojem životom dobu. Jaka glavobolja, vrtoglavica ili mučnina, česti su prvi znaci moždanog udara, kod ljudi u punoj radnoj snazi. Veliki problem je to, što mnogi mlađi pacijenti, često ove znake i simptome  protumače kao prolaznu slabost i kasno se jave lekaru. Moždani udar ne prašta oklevanje, minuti su od presudnog značaja za tok i ishod bolesti, upozoravaju stručnjaci.

Da li moždani udar može da se desi mlađim ljudima?

Prema podacima američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), jedna trećina hospitalizovanih od posledica šloga, mlađa je od 65 godina. Posle navršene 55. godine rizik od šloga udvostručuje na svakih 10 godina, upozoravaju lekari.

Kada ste mlađi i relativno dobrog zdravlja, mislite da moždani udar nikako ne može da vam se desi. Realnost je drugačija i šlog može da zadesi svakog, bez obzira na godine – kaže dr David Liebeskind, direktor Neurovaskularnih programa u medicinskom centru Ronald Reagan UCLA.

Kontrolišite krvni pritisak

Moždani udari, su prema podacima Američkog udruženja za srce, generalno u porastu kod mlađih ljudi. Smatra se da je hipertenzija, jedan od faktora koji doprinosi pojavi bolesti u mlađoj životnoj dobi.

Između 1995. i 2008. godine, bilo za 37 odsto, više pacijenta starih od 15. do 44. godine hospitalizovanih zbog moždanog udara, beleže neki izveštaji. Najviše ovih mlađih pacijenata pretrpelo je ishemijski moždani udar, koji je i najčešći vid šloga.

Moždani udar ne trpi čekanje

Posebno zabrinjava, to što ljudi u mlađim godinama, simptome moždanog udara često tumače samo kao prolaznu slabost i ne potraže pomoć lekara.

Čekaju, a to bi mogla da bude katastrofalna odluka, jer su prva tri sata nakon pojave simptoma kritični period za lečenje šloga – upozorava dr Liebeskind.

Iznenadni osećaj vrtoglavica ili jaka glavobolja, ponekad udruženi sa štucanjem ili mučninom, najistaknutiji su znaci upozorenja na moždani udar kod ljudi mlađih od 45 godina. Stručnjaci naglašavaju da su nejasan govor, zamagljen vid, oduzetost delova tela, znaci na koje moramo posebno obratiti pažnju.

Potražite pomoć, iako je u pitanju samo migrena

– Ukoliko imate kombinaciju simptoma, onda je veća verovatnoća da nešto nije u redu. Bolovi u vratu, ili iznenadi pad, znaci su koje morate ozbiljno da shvatite i brzo potražite hitnu pomoć – kaže dr Libeskind.

Moguće je nekada, zaista da je reč o infekciji unutrašnjeg uha ili migreni, ali savet je da i pored toga hitno reagujte i pozovite doktora. Nije bitno što je možda bila u pitanju samo prolazna migrena, važno je da ste izbegli moždani udar koji može ostaviti dugoročne i ozbiljne posledice na vaše telo, a nekada se završiti i smrtnim ishodom, upozoravaju stručnjaci.

Mile
19:52, 20. 12. 2021.