Streptokokno grlo izaziva bakterija, a antibiotici se ne koriste za lečenje

Priredio/la: S. M.|17:00 - 26. 11. 2021.

Streptokokno grlo se još naziva streptokoknim faringitisom ili streptokoknom upalom grla i uvek ga izazivaju samo bakterije

streptokokno grlo Streptokokno grlo predstavlja upalu grla koju uzrokuje bakterija – streptokoka grupa A Foto: Shutterstock

Streptokokno grlo predstavlja upalu grla koju uzrokuje bakterija – streptokoka grupa A. „Upaljeno grlo“ je opšti izraz za bilo koje stanje u kojem se u grlu oseća grebanje, osetljivo i možda bolno. Upala grla je, međutim, upala grla uzrokovana specifičnim sojem bakterija.

Šta je streptokokno grlo

Streptokokno grlo se još naziva streptokoknim faringitisom ili streptokoknom upalom grla, ili skraćeno strep grlo. Uvek ga izazivaju samo bakterije. Streptokokne bakterije su izuzetno zarazne i mogu se širiti kapljicama u vazduhu kada bolesna osoba kija ili kašlje. Ljudi se takođe mogu zaraziti dodirivanjem površina koje je zaražena osoba prethodno dodirnula, kao što su kvaka na vratima, kuhinjski pribor ili predmeti u kupatilu.

Streptokokno grlo češće je kod dece

Streptokokne bakterije su izuzetno zarazne. Deca su podložnija od odraslih jer njihov imuni sistem ima manje iskustva sa klicama. Ako bol u grlu uzrokuje poteškoće u disanju, odmah potražite medicinsku pomoć.

Poboljšanje od 3 do sedam dana

Većina bolova u grlu obično nije ozbiljna, a zaraženoj osobi generalno je bolje u roku od 3 do 7 dana, bez lečenja. Kao što je već rečeno, bolovi u grlu su češći kod dece i adolescenata. To je zato što organizam mlađih ljudi nije bio izložen tolikom broju virusa i bakterija kao organizam starijih ljudi, odnosno, nije izgrađen imunitet. Nije neuobičajeno da osobe bilo kog uzrasta imaju nekoliko napada grla u periodu od godinu dana.

Simptomi streptokoknog  grla

Simptomi strep grla su slični bolovima u grlu i uključuju:

• bol u grlu
  • poteškoće pri gutanju
  • gubitak apetita
  • krajnici su bolni i/ili otečeni; ponekad sa belim mrljama i/ili prugama gnoja
  • na mekom delu nepca mogu se pojaviti veoma male crvene mrlje
  • čvorovi (limfne žlezde) na vratu su otečeni i osetljivi
  • povišena temperatura

Nasuprot tome, ljudi sa streptokoknim grlom ponekad možda nemaju znakove ili simptome.  Te osobe se možda ne osećaju bolesno, ali ipak mogu preneti infekciju na druge.

Kada se javiti lekaru

U većini slučajeva, bol u grlu je samo jedan od simptoma obične prehlade i sam će se povući za nekoliko dana. Međutim, trebalo bi da posetite lekara ako:

• simptomi su i dalje prisutni nakon nekoliko nedelja
  • bolovi u grlu su česti i ne reaguju na lekove protiv bolova.
  • postoji stalna povišena temperatura – to ukazuje na infekciju koju treba dijagnostikovati i lečiti što je pre moguće. Infekcije mogu izazvati probleme sa disanjem ili dovesti do komplikacija.
  • postoje teškoće sa disanjem (hitno).
  • gutanje pljuvačke ili tečnosti je teško.
  • slinjenje postaje uobičajeno.
  • Imuni sistem je slab – na primer kod HIV/AIDS-a, dijabetesa ili bilo koga ko prima hemoterapiju, radioterapiju, steroide ili imunosupresivne lekove.
  • urin postaje boje kole – to znači da je bakterija streptokoka zarazila bubrege.

Dijagnoza streptokoknog  grla

Lekar će pregledati pacijenta i potražiti znake streptokokne infekcije ili infekcije grla. U početku je praktično nemoguće znati da li je uzrokovano virusom ili bakterijom. Neke virusne infekcije grla mogu imati gore znakove od onih uzrokovanih streptokoknim bakterijama. Shodno tome, lekar može da naruči jedan ili više od sledećih testova kako bi otkrio šta je uzrok infekcije:

• Kultura grla – bris se trlja o zadnji deo grla i krajnika da bi se testirala stvarna bakterija. Nije bolno, ali može da golica, a pacijent može imati privremeni osećaj grcanja.
  • Brzi test na antigen – ovaj test može da otkrije strep bakterije za nekoliko minuta iz uzorka brisa tražeći antigene (delove bakterija) u grlu.
  • Brzi DNK test – DNK tehnologija se koristi za identifikaciju infekcije strep grla.

Lečenje streptokoknog grla

U većini slučajeva, upale grla ne zahtevaju lečenje i stanje će se samo rešiti u roku od nedelju dana. OTC lekovi mogu pomoći u ublažavanju simptoma. Pacijenti sa stomačnim ili bubrežnim problemima ne bi trebalo da uzimaju aspirin ili ibuprofen. Sledeći saveti takođe mogu pomoći u lečenju upale grla:

• kućna nega
  • izbegavajte hranu ili pića koja su veoma vruća jer mogu iritirati grlo
  • hladna pića i hladna mekana hrana mogu pomoći u ublažavanju simptoma
  • topla pića (ne vruća) takođe mogu pomoći
  • pušenje će iritirati grlo, kao i zadimljeno okruženje
  • sisanje kockica leda može pomoći simptomima
  • grgoljanje vodom za ispiranje usta može smanjiti otok i ublažiti bol ( najbolja je malo slana topla voda)

Ne koristite antibiotike za streptokokno grlo

Osim ako pacijentu nije dijagnostikovana bakterijska infekcija, antibiotici se ne smeju koristiti. Lekari kažu da čak i u slučaju bakterijskih infekcija grla, antibiotici ne izgledaju efikasniji od normalnih OTC lekova koji ubijaju bol. Jedna studija sugeriše da lečenje kašlja kod dece medom može biti dobra alternativa lekovima protiv kašlja. Međutim, med ne treba davati odojčadima mlađim od 12 meseci zbog rizika od botulizma (vrsta trovanja hranom). Antibiotici se uglavnom koriste samo kada su velike šanse da je u pitanju bakterijska infekcija. Ako pacijent ima slab imuni sistem, što povećava rizik od komplikacija od infekcije, lekari takođe mogu da leče antibioticima bez testiranja na bakterije. Ovo takođe može biti slučaj sa pacijentima sa istorijom srčanih bolesti ili reumatske groznice.

Mogući problemi sa bubrezima

Ako se streptokoka u grlu dijagnostikuje brzim strep testom ili kulturom, lekar će dati antibiotike za uklanjanje infekcije. Kod veoma malog procenta ljudi, bakterije mogu izazvati reumatsku groznicu (bakterijske čestice koje utiču na srce) ili probleme sa bubrezima.

Potencijalne komplikacije streptokoknog grla

Strep grlo se lako leči. Međutim, ako se ostavi nelečenp, postoji šansa da dođe do komplikacija, koje mogu uključivati:

• sinuzitis – infekcija sinusa.
  • infekcija može doći do uha, kože ili krvi.
  • mastoiditis – infekcija mastoida, dela lobanje iza vilice.
  • reumatska groznica – zapaljensko oboljenje.
  • peritonzilarni apsces – džep pun gnoja u blizini krajnika.
  • šarlah – uzrokovana bakterijskim toksinima; proizvodi grimizni osip.
  • gutatna psorijaza – vrsta psorijaze koja je češća kod dece.
  • poststreptokokni glomerulonefritis – zapaljenje bubrega.

Prevencija streptokoknog grla

Mnogi lekari kažu da ne možemo mnogo učiniti da sprečimo upale grla koje su uzrokovane bakterijskim ili virusnim infekcijama. Sledeći saveti mogu pomoći u smanjenju učestalosti upale grla i verovatno pomoći u sprečavanju komplikacija:

• Ishrana – dobro izbalansirana ishrana, bogata voćem i povrćem, integralnim žitaricama, kvalitetnim mastima (maslinovo ulje, avokado, itd.) i nemasnim proteinima ojačaće vaš imuni sistem.
  • Vežbanje – redovna vežba pomaže imunološkom sistemu.
  • Spavajte dovoljno – bez dovoljno sna imuni sistem će na kraju postati slabiji.
  • Ne pušite – ljudi koji puše imaju znatno više upala grla u poređenju sa ljudima koji ne puše
  • Održavajte ruke čistima – redovno pranje ruku sapunom i vodom je efikasan način za prevenciju većine infekcija.
  • Pokrijte usta kada kašljete – to štiti druge ljude. Kašljanje u unutrašnjost lakta, a ne u ruke, takođe smanjuje verovatnoću da će se površine kontaminirati kada se dodirnu.
  • Izolujte lične predmete – čaše za piće i pribor za jelo, na primer, ne treba deliti sa drugima, pogotovo ne ako ih je koristio neko ko ima upalu grla.