Rak je zloćudna bolest, ali telo nam ipak šalje znakove upozorenja

Priredio/la: S. M.|17:00 - 24. 11. 2021.

Svaka promenu na telu ili u organizmu je signal koji se ne sme zanemarivati, jer pravovremena reakcija može dovesti do pobede nad rakom

rak Foto: Shutterstock

Rak je bolest koja godišnje odnosi veliki broj života širom planete. Ukoliko se otkrije na vreme mogućnost izlečenja postaje sasvim izvesna. Ipak, postoje signali koje nam naš organizam šalje kao upozorenje na zloćudnu bolest. Zato treba obratiti pažnju na svaku promenu na telu ili u svakodnevnom životu, jer to može značiti pobedu nad rakom.

Rak može biti najavljen promenama na koži

Nova tačka na koži ili ona koja menja veličinu, oblik ili boju može biti znak raka kože. Ako imate bilo kakve neobične tragove, neka vam lekar pregleda kožu. Lekar će obaviti pregled i možda uzeti mali komad i uraditi biopsiju da bi bliže utvrdio eventualno postojanje ćelije raka.

Rak dovodi do teškog kašlja

Ako ne pušite, mala je šansa da je kašalj znak raka. Obično je uzrokovano postnazalnim drijenjem, astmom, refluksom kiseline ili infekcijom. Ali, ako kašalj ne nestane ili iskašljavate krv, posebno ako ste pušač, obratite se odmah svom lekaru. On će obaviti test sluzi iz vaših pluća ili će uraditi rendgenski snimak grudnog koša kako bi proverio postojanje raka pluća.

Promene na grudima ne znače automatski rak

Većina promena na dojkama ne znači da se pojavio rak. Ipak, i dalje je važno da obavestite svog doktora o njima i proverite ih. Obavestite ih o svim kvržicama, promenama ili iscedku iz bradavica, crvenilu ili zadebljanju ili bolovima u grudima. Uradiće pregled i možda će predložiti mamografiju, MRI ili možda biopsiju.

Nadimanje kod žena može značiti rak jajnika

Možda ćete imati osećaj punog stomaka, naduvenosti zbog ishrane ili čak stresa. Ali, ako se stanje ne poboljša ili osećate i dalje umor, gubitak težine ili bol u leđima, obavezno se javite lekaru. Stalno nadimanje kod žena može biti znak raka jajnika. Vaš lekar može da uradi karlični pregled kako bi pronašao uzrok.

Problemi pri mokrenju mogu ukazivati na rak prostate

Mnogi muškarci imaju problema sa urinarnim sistemom kako stare, kao što je potreba da idu češće u tolaet, inkontencija ili slab mlaz mokraće. Obično su to znaci uvećane prostate, ali mogu značiti i rak prostate. Obratite se svom lekaru i obavite poseban test krvi koji se zove PSA test.

Otok limfnih čvorova upozorenje na leukemiju

Svi imamo ove male žlezde u obliku pasulja na vratu, pazuhu i drugim mestima u telu. Kada su otečene, to često znači da se borimo protiv infekcije kao što je prehlada ili strep grlo. Neki kanceri kao što su limfom i leukemija takođe mogu izazvati ovu vrstu otoka. Razgovarajte sa svojim lekarom kako biste utvrdili uzrok.

Krv u stolici ili urinu jedan od simptoma raka debelog creva ili bubrega

Ako vidite krv u toaletu nakon obavljanja male ili velike nužde, znak je da se odmah javite lekaru. Krvava stolica verovatno dolazi iz natečenih, upaljenih vena koje se nazivaju hemoroidi, ali postoji šansa da bi to mogao biti i rak debelog creva. Krv u mokraći može biti problem poput infekcije urinarnog trakta, ali može biti rak bubrega ili mokraćne bešike. U svakom slučaju, lekarski pregled će ukloniti sve nedoumice.

Promene na vašoj koži kao alarm

Ako primetite kvržicu ili otok u testisima, morate odmah da se obratite lekaru. Bezbolna kvrga je najčešći znak raka testisa. Ponekad, međutim, muškarci mogu samo da imaju osećaj težine u donjem delu stomaka ili skrotumu ili osećaju da su im testisi veći. Vaš lekar će obaviti fizički pregled područja i može koristiti ultrazvučni pregled da vidi da li postoji tumor ili neki drugi problem.

Problemi sa gutanjem mogu biti opomena na rak grla

Obična prehlada, refluks kiseline ili čak neki lekovi mogu s vremena na vreme otežati gutanje. Ako se vremenom ili antacidima ne poboljša, obratite se svom lekaru. Problemi sa gutanjem takođe mogu biti znak raka grla ili u cevi između usta i želuca, koja se zove jednjak. Vaš lekar će uraditi pregled i neke testove poput rendgenskog snimka sa barijumom, u kojem gutate tečnost od krede kako bi se jasnije videlo grlo na snimku.

Neobično vaginalno krvarenje

Krvarenje koje nije deo uobičajene menstruacije može imati mnogo uzroka, kao što su fibroidi ili čak neke vrste kontracepcije. Ali, recite svom lekaru ako krvarite između menstruacije, posle seksa ili imate krvavi iscedak kako bi isključili rak materice, grlića materice ili vagine. Obavezno ih obavestite ako krvarite nakon menopauze. To nije normalno i treba odmah proveriti.

Bele ili crvene mrlje u ustima

Od lošeg zadaha do afti, većina promena u ustima nije ozbiljna. Ali, ako imate bele ili crvene mrlje ili rane u ustima koje ne zarastaju nakon nekoliko nedelja, posebno ako ste pušač, javite se vašem lekaru. To može biti znak oralnog raka. Ostale stvari koje treba tražiti su kvržica na obrazu, problemi sa pomeranjem vilice ili bol u ustima.

Ako ste naglo smršali bez namere javite se lekaru

Naravno, možete smršati kada promenite način na koji jedete ili vežbate. To se takođe može dogoditi ako imate drugih problema, poput stresa ili problema sa štitnom žlezdom. Ali, nije normalno izgubiti 10 ili više kilograma bez pokušaja, odnsono svesne namere. Postoji šansa da bi to mogao biti prvi znak raka pankreasa, želuca, jednjaka, pluća ili druge vrste raka.

Ukoliko povišena temperatura ne prolazi može biti znak za rak krvi

Povišena telesna temperatura obično nije signal za neko teško oboljenje. Ponekad je to samo znak da se vaše telo bori protiv infekcije. Takođe, može nastati kao neželjeni efekat nekih lekova. Međutim, povišena temperatura koja se ne spušta danima i koja nema očigledan uzrok mogla bi da bude znak raka krvi poput leukemije ili limfoma.

Gorušica ili loše varenje ukazuju na problem sa želucem

Skoro svako ponekad ima osećaj pečenja ili bola u želucu, često zbog ishrane ili stresa. Ako promene u načinu života ne funkcionišu i vaše loše varenje ne prestane, vaš lekar će možda želeti da uradi neke testove kako bi potražio uzrok. To može biti u krajnjem slučaju i znak raka želuca.

Ne zanemarujte znake umora

Mnogo stvari mogu da vas učine veoma umornim, a većina njih nije ozbiljna. Ali, umor je jedan od ranih znakova nekih karcinoma, poput leukemije. Neki karcinomi debelog creva i želuca mogu izazvati gubitak krvi koji ne možete da vidite, zbog čega se osećate veoma umorno. Ako ste sve vreme umorni i odmor vam ne pomaže, porazgovarajte sa svojim lekarom.