Cink može da ublaži simptome gripa i prehlade

Priredio/la: D. T.|15:00 - 19. 11. 2021.

cink Uravnoteženom ishranom unosimo dovoljne količine cinka, ali u slučaju nekih infekcija bilo bi potrebno, kako smatraju stručnjaci, uzimati i suplemente cinka Foto: Shutterstock

Cink je esencijalni mineral bitan za dobar rad imunološkog sistema. Respiratorne infekcije učestale su u ovo doba godine, a prema nekim analizama, suplementi cinka mogu da ublaže simptome i ubrzaju izlečenje gripa i prehlade, zaključak je jedne studije.

Uloga cinka u lečenju respiratornih infekcija

Simptomi respiratornih infekcija su uglavnom blagi, mogu biti i lakše i teže prirode. Na nastanak ovih infekcija utiču virusi i bakterije, pa neko može da se dobije običnu prehladu, neko grip, a neko covid 19. Istraživači zato stalno ispituju nove mogućnosti lečenja koji bi mogli da ublaže simptome, skrate njihovo trajanje ili da spreče njihov nastanak.

Najnovija studija objavljena u časopisu BMJ Open, tvrdi da bi mineral cink mogao da ima jednu od ključnih uloga u lečenju i sprečavanju respiratornih bolesti. Cink ima bitnu ulogu u našem imunom sistemu, bitan je za deobu i rast ćelija, zarastanje rana, čulo mirisa i ukusa, regulisanje ugljenih hidrata i insulina.

Cink se može naći u hrani bogatom ovim mineralom

Cinkom su bogate mnoge namirnice, on je esencijalni ne zadržava se dugo u ljudskom telu, zato je potrebno svakodnevno uzimanje cinka kroz hranu ili dodatke ishrani. Cinka ima u ostrigama, crvenom mesu, piletini, plodovima mora, pasulju, orašastim plodovima, integralnim žitaricama i mlečnim proizvodima.

Smatra se da čovek uravnoteženom ishranom, unosi dovoljne količine cinka, ali u slučaju nekih infekcija bilo bi potrebno, kako smatraju neki stručnjaci, uzimati i suplemente cinka.

Prehlada, grip ili covid 19?

Respiratorni trakt je sastavljen od struktura bitnih za disanje, kao što su nos, grlo, govorna kutija, dušnik, bronhije i pluća. Simptomi infekcija respiratornog trakta mogu biti veoma različiti. Na primer, simptomi obične prehlade, mogu uključivati kijanje, bol u grlu, kašalj ili curenje iz nosa. Simptomi gripa mogu biti ozbiljniji i najčešće se ispoljavaju povišenom telesnom temperaturom, uz drhtavicu, umor, bolove u telu i glavobolju.

Bolesni od covid 19 mogu imati slične simptome gripu u vidu jake temperature, praćene jezom, otežanim disanjem, pojavom kratkog daha, umora, kašlja, zapušenog nosa.

Cink i infekcije

Istraživači rade na studijama u kojima učestvuju odrasle osobe koji su bile ili su u riziku od virusne infekcije respiratornog trakta. Meri se učestalost infekcija respiratornog trakta i težina simptoma. Koristeći te kriterijume istraživači su pregledali 28 studija u kojim je učestvovalo 5.446 osoba. Ni jedna studija se nije specifično odnosila na virus SARS-CoV-2.

Dr Jennifer Hunter, jedan od autorka ovog istraživanja kaže da se samo jedna od četiri studije, bavila profilaktičkim karakterom cinka, od čega su dve bila na kineskom jeziku.  Studije zaključuju da orala ili intranazalna upotreba cink sprečava infekcije respiratornog trakta kod nekih pojedinaca. Simptomi infekcija respiratornog trakta, za dva dana su brže prošli kod onih učesnika studija koji su uzimali cink, u poređenju sa grupom kojoj je ponuđen placebo.

Uzimanje cinka je tek treći dan ublažilo simptome, ali nije uticalo na prosečnu dnevnu težinu simptoma. Uočene su i neke nuspojave uzimanja cinka kao što su mučnina i gastrointestinalne nelagodnosti. Autori, ipak zaključuju da upotreba cinka može olakšati i skratiti tok bolesti.

Mane istraživanja – kako cink utiče na covid 19

Naučnici su uočili i neka metodološka ograničenja ovih studija. Smatra se da su neke studije bile pristrasne, druge su prebrzo urađene, a sve ovo povećava mogućnosti za pojavu grešaka. Autori primećuju i da nijedna studija nije posebno pratila osobe bolesne od  covid 19. Navodi se da je potrebno uraditi dodatna istraživanja, koja bi možda pokazala korist od upotrebe cinka kod covid 19.

U pandemiji brzo učimo i uviđamo da mnoge terapije koje su funkcionisale za druge virusne infekcije ne moraju nužno da deluju na covid 19. Ne možemo, zato pretpostaviti da se rezultati ovih studija cinka odnose i na slučajeva covid 19 infekcije – kaže dr Hunter.