Bol pri gutanju može da ukaže na neku od ovih 9 bolesti

Priredio/la: S. M.|17:00 - 17. 11. 2021.

Bilo gde u ustima – grlu, duž jednjaka ili čak u centru grudi možemo da osetimo bol izazvanu gutanjem

bol pri gutanju Postoji veliki broj razloga zašto osećamo bol prilikom gutanja Foto: Shutterstock

Bol pri gutanju je nešto što smo mnogo puta osetili. Postoji veliki broj razloga zašto osećamo bol prilikom gutanja. Najverovatnije je u pitanju nešto poput infekcije ili nadraženo grlo, mada mogu postojati i ozbiljniji razlozi. Možete osetiti bol bilo gde u ustima – u grlu, duž jednjaka ili čak u centru grudi, a ovo su najčešći uzroci zbog kojih osećamo bol pri gutanju.

Bol pri gutanju zbog prehlade, gripa ili infekcije sinusa

Bol u grlu koje uzrokuje bolno gutanje često je signal prehlade, gripa ili infekcije sinusa. Može početi dan pre drugih simptoma kao što su curenje iz nosa i kašalj. Ako je prehlada u pitanju obićno će proći uz uzimanje tečnosti i odmaranja. Ako je možda u pitanju grip, koji je mnogo ozbiljniji od prehlade, tada obavezno morate da odete kod lekara. Kod infekcije sinusa, stalni pokušaji da se grlo očisti od drenaže može izazvati iritaciju i bolno gutanje dok se infekcija ne očisti.

Bol pri gutanju može da ukaže i na streptokoku

Ova bakterijska infekcija može biti veoma bolna. Drugi znakovi streptokoke su da nema uobičajenih simptoma prehlade, a ne javlja se ni kašalj. Kada odrasla osoba dobije streptokoku simptomi su obično iznenadna upala grla, najčešće sa temperaturom, i otečeni limfni čvorovi na vratu. Deca od tri i više godina mogu imati povišenu temperaturu, mučninu i povraćanje zajedno sa upalom grla. Deca mlađa od dve godine obično ne dobijaju streptokoku.

Obratite se svom lekaru za brzi strep test ili kulturu grla, koji mogu otkriti infekcije na koje brzi test ponekad ne ukaže. Antibiotici su uobičajeni tretman. Iako će streptokoka proći sama od sebe, preporučuje se lečenje da biste se osećali bolje, sprečili širenje na druge osobe i sprečili komplikacije.

Bol pri gutanju može biti najava za Mono

Ovu infekciju izazvanu Epstein-Barr virusom je lako dobiti, ali i proširiti. Pored bolova pri gutanju, možete imati i sledeče simptome:

Neophodan je test krvi da biste dijagnostikovali mono. Većina ljudi se oseća bolje tokom vremena bez posebnog tretmana, a vaš lekar će paziti na vaše zdravlje kako bi se uverio da nemate nikakve komplikacije.

Herpes Simplex virus

Tip 1 ovog virusa može izazvati rane u ustima (kao i duž usana) i bol pri gutanju. Rane nestaju za nekoliko dana, ali obratite se lekaru ako vam je ovo prva epidemija ili ako imate HIV. Dok se oporavljate, preskočite kiselu hranu poput citrusa, dovoljno se odmarajte i pokušajte da izbegnete stres kako biste se osećali bolje.

Drozd

Ova gljivična infekcija je uobičajena kod ljudi sa HIV virusom, ali ste takođe u opasnosti od nje ako imate dijabetes ili bolest jednjaka. Takođe i ako uzimate određene steroide, antibiotike ili koristite steroidne inhalatore za astmu. Ako je uzrok drozd, možda ćete imati sledeće simptome:

• gubitak ukusa
  • osećaj poput pamuka u ustima
  • suva, ispucala i crvena koža u uglovima usana.

Obratite se svom lekaru koji će vam najverovatnije odrediti uzimanje antifungalnog leka.

Citomegalovirus (CMV)

Deo je iste porodice virusa koja izaziva herpes i mono. Citomegalovirus može da prelazi između aktivnog i mirnog perioda. Ako je uzrok CMV, možda ćete imati sledeće simptome:

• umor
  • bolovi u mišićima
  • groznica
  • mučnina i povraćanje.

Zdrava ishrana i dosta odmora pomoći će vašem telu da se bori protiv infekcije, ali  svakako posetite lekara ako ste trudnica ili imate HIV ili oslabljen imuni sistem, jer CMV tada može biti posebno ozbiljan problem za vas.

Bol pri gutanju tableta ili hrane

Svakako da prilikom gutanja ne želite da se nešto zalepi i iritira vaš jednjak. Male, ovalne i teže tablete lakše prolaze od velikih, okruglih i lakših. Lekovi koji će najverovatnije izazvati probleme su antibiotici kao što su doksiciklin i tetraciklin, suplementi kalijuma i NSAIL. Da biste to sprečili, popijte najmanje pola šolje vode kada uzmete tabletu i sedite uspravno najmanje 10 minuta nakon toga. Ako je u pitanju lek za koji se zna da iritira, popijte šolju vode i nemojte ležati najmanje 30 minuta.

Gastroezofagealna refluksna bolest (GERB)

GERB je gastroezofagealna refluksna bolest. Ako ga imate, možda ćete imati i sledeće simptome:

• žgaravica sa bolom u grudima i grlu
  • kiseli ukus u ustima
  • povraćanje
  • problemi sa gutanjem
  • promukli glas.

Bolno gutanje može se desiti ako refluks kiseline pojede sluznicu vašeg jednjaka. Obratite se svom lekaru ako imate žgaravicu dva ili više puta nedeljno. Promene u vašoj ishrani mogu pomoći, zajedno sa lekovima za GERB.

Kronova bolest

Retko je da Kronova bolest utiče na vaš jednjak (obično utiče na debelo crevo), ali se može desiti bilo gde duž digestivnog trakta, počevši od vaših usta ili jednjaka. Možda će vam biti teško i bolno za gutanje. Ako imate Kronovu bolest, možda ćete imati i sledeće simptome:

• dijareja i grčevi,
  • gubitak težine
  • loš apetit.

Obratite se obavezno svom lekaru. Možda ćete morati da uradite test koji se zove endoskopija da biste potražili čireve u jednjaku.

Bol pri gutanju može biti i simptom raka

Bolno gutanje verovatno nije rak. Ali, to može biti simptom raka grla i jednjaka. Možda ćete osetiti bol prilikom gutanja kako tumor raste i prolaz postaje sve uži. Ako već neko vreme imate ovaj simptom i počnete da se osećate kao da morate da konzumirate meku hranu u sitnim zalogajima, posetite lekara. Možda ćete morati da uradite test snimanja gornjeg dela vašeg digestivnog sistema.

Neki tretmani za različite vrste karcinoma takođe mogu uzrokovati bol pri gutanju. Hemoterapija ili zračenje glave, vrata ili gornjeg dela grudnog koša mogu upaliti sluznicu usta, grla ili jednjaka. Ostali simptomi uključuju suva usta ili otok. Ako imate ove probleme dok se lečite protiv raka, pokušajte da jedete mekšu hranu, napitke iz blendera, supe i pire. Takođe, hladna hrana može da deluje umirujuće, dok veoma začinjena može da vam šteti. Ovaj bol bi trebalo da prestane ubrzo nakon što završite sa lečenjem raka.