Odgovorite na ovih 6 pitanja i znaćete da li neko vama blizak pati od Alchajmera

Priredio/la: eKlinika|9:00 - 21. 12. 2020.

Neurolozi objašnjavaju da je veoma važno uočiti prve simptome Alchajmerove bolesti kako bi lečenje pacijenata počelo što pre

ćerka sa bolesnom majkom

Procenjuje se da u Srbiji 160.000 ljudi pati od Alchajmerove bolesti Foto: Shutterstock

„Alchajmerova bolest počinje poremećajem pamćenja, a završava se propadanjem svih ostalih mentalnih funkcija i na kraju, smrću. Taj proces traje oko 10 godina, a broj obolelih od ove bolesti povećava se sa starosnom dobi. Između 40 i 50 odsto ljudi starijih od 80 godina ima ovo oboljenje, to jest svaka druga osoba“, izjavila je svojevremeno dr Elka Stefanova, rukovodilac Centra za poremećaje pamćenja i demenciju Instituta za neurologiju KC Srbije za NIN.
Od tada se situacija, izvesno, nije popravila, jer treba imati na umu da je naša populacija stara.

Na incijativu Svetske zdravstvene organizacije, od 1994. godine, svakog 21. septembra obeležava se Svetski dan borbe protiv Alchajmerove bolesti

Prva faza bolesti traje tri i po godine

tri drveta u bojama

Foto: Shutterstock

I mladi ljudi ponekad zaboravljaju, zbog raznih obaveza, rasejanosti, brige. Međutim, oni se spontano sete događaja, i to nije u vezi sa Alchajmerovom bolešću. Da nešto nije u redu treba posumnjati čim osoba počne da zaboravlja s kim je razgovarala telefonom, ko joj je bio u gostima, gde je ostavila neke stvari… Nakon toga sledi optuživanje dece i rođaka za potkradanje i gubitak orijentacije.

Sve to zajedno čini prvu fazu bolesti, koja traje oko tri i po godine.„U drugoj fazi pacijent ne može da kuva, počinje da razgovara sa televizorom, ne može da čita novine, a pisanje i računanje mu predstavljaju problem. U trećoj fazi više ne mogu sami da funkcionišu, ne mogu ni da se oblače, odlaze u toalet i održavaju ličnu higijenu“, objasnila je dr Stefanova.

Lek za demenciju još ne postoji

Ako sumnjate da vaš roditelj, rođak, prijatelj, komšija ili bilo ko drugi ko vam je blizak ima Alchajmera, odgovorite na sledeća pitanja:

• Da li ima proleme sa prisećanjem novih događaja ?
  • Da li seća razgovore koji ste vodili pre pre nekoliko dana?
  • Da li ima poteškoća u pronalaženju imena osoba koje poznaje?
  • Da li ima probleme sa plaćanjem računa i finansijama?
  • Da li pravi greške sa uzimanjem lekova?
  • Da li ima probleme u kretanju ili prevozu u mestu u kome živi?

Ako imate tri pozitivna odgovora potrebno je ispitivanje na demenciju. Lek za demenciju ne postoji, ali za početni stadijum postoji terapija koja usporava tok bolesti, zbog čega je veoma važno započeti lečenje na vreme.