Svrab stopala nekad ukazuje na lošu obuću, a nekad na ozbiljna oboljenja

Piše: e-Klinika|21:00 - 27. 10. 2020.

Dijagnoza se postavlja na osnovu anamneze i detaljnog fizičkog pregleda, a terapija se određuje prema uzroku. Šta god da je uzrok, pravilna i dobra nega doprineće smanjenju svraba

svrab stopala

Svrab stopala je neprijatan, a  može da bude i simptom nekog oboljenja  Foto: Shutterstock

Iako ovo leto većina nas nije provela bosonoga, na morima i plažama, već na vrelom gradskom asfaltu, stopala su nam manje-više disala. No, kako smo zakoračili u jesen, moraćemo da zakoračimo u cipele, patike, a uskoro i u čizme. Sva ova obuća, ako nije kvalitetna, može da izazove uporan, dosadan i veoma neprijatan svrab stopala.
Osim neadekvatne, odnosno nekvalitetne obuće, svrab stopala izazivaju vlaga, presušena koža, razni iritansi, bakterije, virusi, paraziti i gljivice. Iako svrab stopala obično nije razlog za zabrinutost, on može da se javi kao simptom nekog ozbiljnog stanja ili oboljenja.

Medicinska stanja koja izazivaju svrab uključuju:

• Oboljenja jetre
  • Smanjeni protok žuči
  • Karcinome
  • Perifernu neuropatiju, stanje koje je povezano sa dijabetesom
  • Oboljenja bubrega
  • Bolesti štitaste žlezde
  • Neke poremećaje koji se javljaju samo u trudnoći

I deterdžent za veš pravi probleme

Reakciju u vidu svraba, a posebno na stopalima, može da izazove bilo koje nadražujuće sredstvo, piše portal Healthline. To čak mogu biti uobičajeni preparati na negu kože, lekovi ili masti koje koristite za lečenje drugih stanja, ali i novi deterdžent za pranje veša. Ako se to zanemari, svrab je ipak daleko češće posledica gljivične infekcije, atopijskog dermatitisa, psorijaze, ujeda insekata ili izrazito suve kože.
Šta god da je uzrok, da nešto nije u redu treba posumnjati ako se pored svraba pojave plikovi, ispucali delovi kože, suve pločice nalik kamencu, osip, crvenilo, otok ili bele tačkice. No, nemojte da se čudite ako svrab ne prate nikakve fizičke promene na koži.

Kada je krajnje vreme za odlazak lekaru

Lekaru se treba obratiti ako svrab stopala ne popušta, uprkos pojačanoj higijeni ili ako se simptomi vremenom pogoršavaju. Dijagnoza se postavlja na osnovu anamneze i detaljnog fizičkog pregleda, a terapija se određuje prema uzroku. Dobre navike i pravilna nega stopala mogu pomoći u smanjenju svraba i sprečavanju komplikacija, poput razvoja gljivičnih infekcija. Evo šta treba da radite:

• Redovno perite noge blagim sapunom
  • Posebnu pažnju posvetite područjima između nožnih prstiju
  • Nakon kupanja i pranja, noge temeljno prosušite peškirom
  • Ne obuvajte ni čarape ni obuću dok su vam noge mokre ili vlažne
  • Nosite pamučne ili vunene čarape
  • Nosite kožnu obuću
  • Nosite obuću koja omogućava koži da diše