Ciroza jetre je poslednja faza ožiljaka na tkivu, a ako se ne leči, dolazi do otkazivanja organa

Priredio/la: S.M.|11:00 - 07. 11. 2021.

Ciroza jetre je progresivna bolest, što znači da se vremenom pogoršava, ali, lečenjem se može zaustaviti napredovanje bolesti

ciroza jetre Ciroza je stanje u kome se zdravo tkivo jetre zamenjuje neživim ožiljnim tkivom Foto: Shutterstock

Ciroza je stanje u kome se zdravo tkivo jetre zamenjuje neživim ožiljnim tkivom. Vremenom, ožiljno tkivo inhibira protok krvi kroz jetru i narušava sposobnost jetre da obrađuje hranljive materije, hormone i lekove. Ciroza je uvek povezana sa drugim oboljenjima jetre i često se razvija od hroničnog hepatitisa, bolesti jetre uzrokovane alkoholom (ARLD) ili nealkoholne masne bolesti jetre (NAFLD).

Ožiljke na jetri izazivaju toksične supstance

Ako se ciroza ne leči, jetra neće moći dobro da funkcioniše i može doći do njenog otkazivanja. Ožiljci ili fibroza na jetri nastaju kada je izložena toksičnim supstancama, kao što su alkohol ili drugi lekovi, ili ako je pod upalom, koja može biti uzrokovana bilo kojim oboljenjem jetre. Zapravo postoje četiri različite faze ožiljaka: F1 (minimalni ožiljci), F2 (značajni ožiljci), F3 (teška fibroza) i F4 (napredni ožiljci). Ciroza je stadijum 4, ili poslednja faza ožiljaka na jetri.

Znaci i simptomi ciroze jetre

Ako je ožiljak u ranoj fazi tada se ne mogu primetiti simptomi ciroze. Možete imati cirozu sa normalnom funkcijom jetre i to je stadijum koji se naziva „kompenzovana ciroza“.  Tek kada jetra dekompenzira ili prestane da radi svoj posao, razvijaju se simptomi. Mnogi ljudi saznaju da imaju cirozu zbog CT skeniranja zbog nekog drugog zdravstvenog problema. Faktički, do trenutka skeniranja osoba i ne zna da ima cirozu. Vremenom, ciroza može početi da izaziva sledeće simptome:

• Gubitak apetita
  • Umor
  • Gubitak težine ili naglo povećanje telesne težine
  • Svrab kože
  • Braonkasta ili narandžasta boja urina
  • Svetle stolice
  • Krv u stolici
  • Povišena temperatura.

Uzroci i faktori rizika od ciroze

Hronični virusni hepatitis B, C ili D – Hronični hepatitis C je vodeći uzrok ciroze . To uzrokuje oticanje jetre, što na kraju može dovesti do ciroze. Otprilike jedna od četiri osobe sa hepatitisom C razvijaju cirozu. Iako su manje uobičajeni, hepatitis B i D takođe mogu da izazovu cirozu.

Preterana upotreba alkohola – Alkohol je toksičan za jetru, a prekomerno piće može dovesti do upale jetre i promena u samim ćelijama jetre. Stanje uzrokuje oticanje i, na kraju, cirozu.

Nealkoholni steatohepatitis – Nakupljanje masti u jetri koje nije povezano sa alkoholom naziva se nealkoholna masna bolest jetre (NAFLD). Ako se pogorša, može dovesti do upale jetre.

Porodično nasleđe

Bolesti žučnih kanala – Ove bolesti ograničavaju ili čak sprečavaju da žuč teče u tanko crevo, što može izazvati oticanje jetre i dovesti do ciroze.

Porodična anamneza – Određene genetske bolesti mogu povećati nečije šanse za razvoj ciroze. Vilsonova bolest, hemohromatoza, bolesti skladištenja glikogena, nedostatak alfa-1 antitripsina i autoimuni hepatitis su sve genetske bolesti koje mogu izazvati cirozu.

Kako se dijagnostikuje ciroza

Preliminarni testovi za cirozu uključuju kompletan medicinski pregled i diskusiju o simptomima, pregled medicinske istorije i načina života osobe, kao i testove krvi. Testovi funkcije jetre mogu  meriti nivoe određenih enzima i proteina u krvi. Ako ti nivoi nisu u granicama normale  to može ukazivati da jetra ne funkcioniše ispravno. Zlatni standard za dijagnozu ciroze je biopsija za određivanje količine ožiljaka.

Biopsija jetre

Biopsija uključuje uklanjanje malog komada tkiva iz jetre za pregled pod mikroskopom. Biopsija je prilično invazivna i nosi sopstveni rizik od potencijalnih neželjenih događaja, tako da je danas razvijen niz neinvazivnih načina da se  proceni količina ožiljaka. Među neinvazivnim testovima za snimanje, koji su dostupni za dijagnostikovanje i praćenje bolesti jetre su dva, koja se nazivaju elastografija smičnog talasa i prolazna elastografija, koja se zasnivaju na tehnologiji ultrazvučnog snimanja. Treća, elastografija magnetnom rezonancom, zasnovana je na MRI tehnologiji.

Svi ovi testovi mere krutost tkiva jetre, što ukazuje na ozbiljnost fibroze. MRI ili CT skeniranje takođe mogu pružiti detaljne slike jetre kako bi se dijagnostikovala ciroza. Osobe sa sumnjom na cirozu takođe mogu imati pregled gornjom endoskopijom, u kojoj se tanka cev sa pričvršćenom kamerom ubacuje kroz usta u jednjak i želudac kako bi se potražile proširene vene, koje se nazivaju varikozi u jednjaku i gastropatija u želucu, što ukazuje na portalnu hipertenziju , ili visok krvni pritisak u veni koji dovodi krv u jetru.

Prognoza ciroze jetre

Očekivani životni vek kod ciroze zavisi od težine bolesti, kao i od osnovnog uzroka. Ako se ciroza rano identifikuje i leči, a njeno napredovanje se zaustavi, uspeh lečenja može biti značajan. Ukoliko je ciroza već ozbiljna pre nego što se dijagnostikuje ili leči, ili osoba koja je ima i dalje pije alkohol ili koristi lekove koji su toksični za jetru, prognoza je nepovoljnija. Gojaznost je takođe povezana sa lošijom prognozom za cirozu jetre. Lekari koriste dva sistema bodovanja za predviđanje smrtnosti kod osoba sa cirozom: Child-Turcotte-Pugh (CTP) i Model for End-Stage Liver Disease (MELD). Oba sistema mogu proceniti rizik od smrti osobe u naredna tri meseca, a CTP se može dodatno koristiti za procenu jednogodišnjeg do dvogodišnjeg preživljavanja. Koji god sistem koristi vaš lekar ili bolnica, ako imate cirozu, vaš lekar treba da izračuna vaš rezultat pri svakoj poseti kako bi odredio da li da vas uputi na procenu transplantacije jetre.

Trajanje ciroze jetre

Ciroza je progresivna bolest, što znači da se vremenom pogoršava. Oštećenje jetre se obično ne može preokrenuti, ali se povreda može zaustaviti ili usporiti lečenjem ili promenama u načinu života. Lečenje osnovne vrste bolesti jetre koja uzrokuje cirozu je prvi i najvažniji korak kada je u pitanju kontrolosanje ciroze. Druge zdrave navike za sprečavanje daljeg oštećenja jetre uključuju sledeće:

• Pridržavajte se hranljive ishrane i ograničite broj porcija
  • Izbegavajte alkohol
  • Redovno vežbajte
  • Ograničite unos soli
  • Izbegavajte sirove školjke, koje mogu da sadrže bakteriju Vibrio vulnificus
  • Razgovarajte sa svojim lekarom o lekovima koje uzimate i da li oni mogu doprineti oštećenju jetre
  • Koristite zaštitu pri intimnim odnosima
  • Ne delite igle, brijače ili četkice za zube
  • Koristite čiste igle za tetovaže ili pirsing.

Opcije lečenja i lekova za cirozu

Za oboljenje jetre uzrokovano alkoholom, lečenje bi počelo izbegavanjem alkohola. Za hemohromatozu, lečenje bi smanjilo sistemski nivo preopterećenja gvožđem. Opšti cilj terapije je da se zaustavi napredovanje bolesti i spreči otkazivanje jetre. Pored bilo kog leka koji se može koristiti za lečenje osnovnog uzroka ciroze, određeni lekovi se mogu koristiti za lečenje komplikacija koje mogu nastati iz toga.  Na primer, laktuloza se može prepisati za hepatičnu encefalopatiju ili konfuziju koja je posledica toksičnih supstanci koje ulaze u mozak. Laktuloza je laksativ koji može pomoći u smanjenju apsorpcije supstanci koje mogu biti štetne za mozak. Diuretici, ili pilule za vodu, mogu se propisati za smanjenje ascitesa ili akumulacije tečnosti u stomaku. Antibiotici se mogu propisati za sprečavanje ili lečenje infekcija.

Mogući neželjeni efekti

Lek za krvni pritisak može pomoći u smanjenju pritiska u portalnoj veni, koja dovodi krv u jetru. Smanjenje pritiska u portalnoj veni može, zauzvrat, smanjiti rizik od unutrašnjeg krvarenja i oštećenja slezine. Lekovi koji se mogu koristiti za ublažavanje svraba povezanog sa cirozom uključuju kolestiramin i kolesevelam, koji se takođe koriste za snižavanje visokog nivoa holesterola u krvi. Ako ovi lekovi ne pomažu ili se ne mogu tolerisati, mogu se probati lekovi rifampicin (takođe poznat kao rifampin) ili naltrekson. Međutim, ovi lekovi mogu imati ozbiljne neželjene efekte koji utiču na jetru i zahtevaju pažljivo praćenje.

Transplantacija jetre

Kada lekovi više ne mogu da kontrolišu komplikacije ciroze, može se razmotriti transplantacija jetre. Transplantacija jetre je velika operacija u kojoj se bolesna jetra zamenjuje celom, zdravom jetrom od preminule osobe ili delimičnom, zdravom jetrom od živog donora. Međutim, postoji mnogo više osoba kojima je potrebna transplantacija jetre nego što ima dostupnih organa.

Alternativne i komplementarne terapije

Na tržištu postoji veliki broj suplemenata koji tvrde da „čiste“ ili „poboljšavaju“ zdravlje jetre. Većina tih suplemenata nema naučne dokaze koji podržavaju ove tvrdnje, a pokazalo se da neki sadrže štetne sastojke. Oni proizvodi koji su proučavani u kliničkim ispitivanjima uglavnom nisu pokazali efikasnost u tim ispitivanjima. Trenutno nema dovoljno dokaza o koristi da se preporuči bilo koji biljni proizvod za lečenje ciroze.

Mlečni čičak

Jedan biljni lek koji se često pominje u diskusijama o bolestima jetre je mlečni čičak, takođe poznat kao silimarin. Prema istraživanjima iz 2020. godine pokazalo se da određena formulacija silimarina koja se koristi u istraživačkim studijama ima pozitivne efekte kod pacijenata sa alkoholnom ili bezalkoholnom masnom bolešću jetre, uključujući one sa cirozom. I dodatno je pomogao onima sa povredama jetre izazvanim lekovima. Autori pregleda navode da se „mehanizam delovanja kojim silimarin proizvodi ove kliničke efekte pripisuje njegovoj antioksidativnoj aktivnosti. U tom slučaju, oni savetuju da se sa njegovom upotrebom započne što je ranije moguće u toku bolesti, kada je regenerativni potencijal jetre još visok. Imajte na umu da proizvodi od mlečnog čička koje pronađete u prodavnicama verovatno neće biti iste formulacije kao ona koja se koristi u kliničkim istraživanjima.

Prevencija ciroze

Postoji mnogo načina da održite zdravu jetru i sprečite cirozu. Ne pijte alkohol preterano.  Ako konzumirate alkohol, radite to u umerenim količinama, što je do jedno piće dnevno za žene i do dva pića dnevno za muškarce. Izbegavajte seks bez zaštite. Izbegavajte upuštanje u nezaštićene seksualne odnose sa više partnera. Budite oprezni kada koristite sredstva za čišćenje, pesticide i druge hemikalije. Ljudi koji redovno koriste ove proizvode treba da nose zaštitnu odeću, uključujući rukavice i masku za lice, kada rukuju njima. Vakcinišite se protiv hepatitisa B.Pratite zdravu ishranu. Imajte redovne medicinske preglede i pratite preporuke svog lekara da kontrolišete svoju težinu, krvni pritisak, holesterol i šećer u krvi ako imate dijabetes.

Komplikacije koje izaziva ciroza jetre

Portalna hipertenzija je komplikacija ciroze koja može imati negativne efekte na celo telo. Nastaje kada nakupljanje ožiljnog tkiva blokira protok krvi kroz jetru, što dovodi do abnormalno visokog krvnog pritiska u portalnoj veni, velikoj veni koja nosi krv iz creva u jetru. Ovo zauzvrat uzrokuje nakupljanje tečnosti u abdomenu (koji se naziva ascites), krvarenje iz vena u jednjaku ili želucu i povećanu slezinu.  Dodatne komplikacije od ciroze mogu uključivati:

• Žutica (žuta promena boje kože i belančevina očiju)
  • Lako stvaranje modrica
  • Edem, ili zadržavanje tečnosti i otok u nogama
  • Hepatična encefalopatija,
  • Nakupljanje toksina u mozgu koje izaziva konfuziju i, u naprednim stadijumima, komu
  • Insuficijencija bubrega
  • Problemi sa višeorganskim, nejetrenim stanjima, kao što je srčana insuficijencija
  • Rak jetre (većina osoba koja razvije rak jetre ima cirozu).