Zapušen nos – šta sve izaziva ovo stanje i kako se leči

Priredio/la: D.T.|17:00 - 29. 10. 2021.

zapu[en nos Za zapušen nekada može biti od pomoći i samo slani rastvor Foto: Shutterstock

Zapušen nos je posledica otoka krvnih sudova u nosu i nakupljanja viška tečnosti u nosnom tkivu. Ovo stanje može biti uzrokovano prehladom, gripom, alergijom, ali i stresom. Lečenje ume da bude dugotrajno, a veliki problem je i to što mnogi pacijenti počinju nekontrolisano da koriste kapi za nos i tako prouzrokuju dodatne probleme.

Alergije

Alergije sve više postaju problem savremenog sveta, broj pacijenata koji su alergični na polen, kućnu prašinu, buđ je u stalnom porastu. Ove alergije često se manifestuju svrabom u nosu, kijavicom, suznim očima i zapušenim nosom. Najbolje je, ako možete, da izbegnete kontakt s alergenom, ili da operete kosu posle kritičnog kontakta, promenite odeću. Posebna opasnost je vetrovito vreme, jer se alergeni tada mnogo lakše prenose.

Antihistaminici koji blokiraju dejstvo histamina, mogu biti od pomoći. Pomaže i običan fiziološki rastvor za ispiranje nosa. Ukoliko ništa nije delotvorno, razmislite da se vakcinišite protiv alergije, savetuju doktori.

Prehlada i grip

Veoma zapušen nos, skoro je nezaobilazan znak gripa ili prehlade.

U većini slučajeva bolest prođe sama od sebe, ali nekada je moguća sekundarna infekciju kao posledica bakterija koje se razmnožavaju u „ustajaloj sluzi“ nosa – kaže specijalista ORL Lisa Liberatore iz Njujorka.

Dekongestivi, koji smanjuju upalu krvnih sudova nosa ili antihistaminici mogu biti od pomoći. Ispiranje nosa fiziološkim rastvorom, može da olakša izbacivanje  bakterija ili virusa iz sluznice nosa. Doktori savetuju da u ovakvom stanju pijete dovoljno tečnosti, izbegavajte alkohol, dovoljno spavajte, kako biste pomogli imunom sistemu, da se što lakše izbori s bolešću.

Akutni sinusitis

Sinusi su šupljine unutar kostiju lica ispunjene sluzi, koja greje, vlaži i filtrira vazduh koji udišemo. Usled neke infekcije dolazi do, nagomilavanja sluzi, upale sluznice nosa i sinusa, to jest sinusitisa, što za posledicu ima zapušen nos. Sinusitis mogu izazvati virusi, bakterije, alergeni, a stanje može biti akutno u trajanju od nekoliko dana ili hronično, kada su tegobe prisutne više od 12 nedelja.

U slučaju da je upala sinusa uzrokovana bakterijama, antibiotici mogu biti od pomoći. Ako je sinusitis posledica virusa, najbolje je da pokušate da kontrolišete simptome. Pokušajte u slučaju virusne infekcije da koristite dekongestive, koji sprečavaju prekomerno lučenje sekreta. Stručnjaci kažu da ovi lekovi služe samo da ublaže simptome, ali i da ne leče sam uzrok bolesti. Neki dekongestivi, mogu da podignu krvni pritisak, pa se savetuje oprez osobama s hipertenzijom. U ovakvim stanjima dobro je i ispiranje nosa slanim rastvorom.

Hronični sinuzitis

Simptomi sinusitisa mogu nekada da potraju više od tri meseca, tada se radi o hroničnom sinusitisu. U slučaju da ispiranje slanom vodom i dekongestivi ne pomognu zatražite stručni savet. Možda će biti potrebna i operacija sinusa, koja uključuje vađenje tkiva ili polipa, kako bi se stvorio dodatni prostor za lakše lučenje sluzi.

Devijacija septuma

Zapušen nos nije uvek uzrokovan infekcijama iz spoljne sredine, već u nekada i samom devijacijom unutar nosa. Najčešća je devijacija septuma, to jest, pregrade hrskavice i kostiju između nozdrva. Stanje je često posledica povrede nosa. Osoba s ovom devijacijom diše na jednu nozdrvu, jer je septum često savijen na jednu stranu.

Lečenje zavisi od stepena nemogućnosti normalnog disanja. Ukoliko samo nešto teže dišete na jednu nozdrvu, mogu pomoći lekovi za otvaranje disajnih puteva, ipak mnogim osobama je potrebna operacija kako bi se prolazi u nosu trajno proširili. Ceo zahvat traje od 30 do 90 minuta, a poboljšanje se uočava kod 90 odsto pacijenata.

Trudnoća

Buduće mame, najčešće u trudnoći očekuju jutarnje mučnine, ali dešava se da ih iznenadi zapušen nos. Rinitis u trudnoći je posledica većeg protoka krvi u meko tkivo nosa. Neke žene izbegnu ovaj problem, ali kod nekog, ova neprijatnost traje tokom cele trudnoće. Stanje nije ugrožavajuće, s tim da doktori ne preporučuju upotrebu nekih lekova, osim slanog rastvora.

Iako, će nekom delovati nedelotvoran, stručnjaci smatraju da slani rastvor može pomoći kod ispiranja nosa i otkloniti sluz koja se zadržava u šupljinama. Na ovaj način se sprečavaju sekundarne bakterijske infekcije i olakšava disanje. U slučaju da imate nosnu devijaciju, posavetujte se s doktorom, pre trudnoće o mogućim opcijama i eventualnoj operaciji.

Uvećani adenoidi

Adenoidi su meka tkiva u zadnjem delu grla, nalaze se iznad krajnika. Uvećani adenoidi čest su problem kod dece i mogu otežati disanje. Do pete godine deteta adenoidi sprečavaju infekcije, posle se smanjuju i nisu od tolikog značaja. U nekim slučajevima infekcije uslove otok adenoida, usled čega se mogu zapušiti nos i uši. Dete je u ovakvom stanju primorano da diše na usta.

Sprej za nos ili antibiotici mogu olakšati simptome, nekada se savetuje i odstranjivanje adenoida.

Polipi u nosu

Polipi u nosu su mali komadići tkiva koji rastu u nosu. To su mesnate izrasline nosne sluznice, najčešće se javljaju u blizini otvora maksilarnih sinusa. Hronična upala izaziva pojavu polipa. Nije do kraja poznat mehanizam njihovog nastanka, ali dovode se u vezu sa astmom, ponavljajućim infekcijama i alergijama. Stanje najčešće nije bolno, ali ako postanu dovoljno veliki, mogu blokirati sinuse i nazalne prolaze i zapušiti nos.

U oko 10 do 20 odsto slučajeva, oralni ili nazalni steroidi dovoljni su da smanje polipe i spreče njihovo vraćanje. Svi ostali ljudi s ovim problemom su kandidati za operaciju, koja nekada neće rešiti problem trajno, jer je vraćanje polipa moguće i tada. Doktori, tada savetuju pacijentima posebno, da obrate pažnju na uzročnike polipa i da nastoje da speče moguće infekcije. Pojedini stručnjaci ne preporučuju operaciju pacijentima, koji se leče od astme ili imaju alergiju na aspirin, jer se polipi, kako navode, mogu vratiti kod ovih osoba u roku od jedne godine.

Uski nosni kanali

Neki ljudi imaju prirodno uske nosne kanale i moguće je da će patiti od zapušenog nosa. Pojedine osobe s ovim stanjem teško dišu, drugi, mogu da dišu polako kroz nos, ali do problema dolazi, ako je disanje ubrzano. Nekada se savetuje operacija, ali uglavnom lekovi protiv alergija i steroidni sprejevi mogu biti od pomoći.

Hemijski iritanti

Određena jedinjenja mogu iritirati nos i usloviti otežano disanje. Najčešći krivici su mirisi, koji nekada mogu zapušiti nos, ali i poremetiti rad čula mirisa. Razne hemikalije mogu da budu iritantne za nos i čulo mirisa. Ukoliko imate ovaj problem, potražite hemikalije i sredstva, bez mirisa.