Lupus i psorijazni artritis imaju veoma slične simptome, a to otežava dijagnozu

Priredio/la: J. M.|17:00 - 22. 10. 2021.

Lekar može sa sigurnošću da kaže da imate lupus ako imate najmanje 4 od 11 znakova bolesti

lupus -simptomi Jedan od simptoma lupusa je osip u obliku leptira Foto: Shutterstock

Lupus i psorijazni artritis su autoimune bolesti koje imaju neke veoma slične simptome i to je razlog zbog koga je otežano brzo postavljanje precizne dijagnoze.  Ako imate bol i otok u zglobovima, to može biti znak i lupusa i psorijaznog artritisa. Ipak, postoje neki ključni simptomi po kojima se ove dve autoimune bolesti razlikuju. I za jedno i za drugo stanje postoje medikamenti, koji mogu da ublaže tegobe. Važno je da od prvih simptoma, osoba koja primeti da nešto nije u redu, reaguje brzo, da se na vreme obrati lekaru kako bi se do tačne dijagnoze došlo što pre i kako bi se što pre utvrdilo da li je reč o psorijaznom artritisu ili o lupusu. Evo kako razlikovati ova dva stanja.

Simptomi lupusa

Lupus utiče na svakog čoveka različito. Način na koji se vi osećate možda nije isti kao kod nekog vašeg poznanika koji ima lupus. Simptomi se mogu pojaviti polako ili iznenada, a mogu biti trajni ili privremeni. Simptomi koje i sami možete da primetite ako imate lupus su:

− osip u obliku leptira koji prekriva nos i obraze
− osećaj stalnog umora
− bol, ukočenost ili otok u zglobovima
− temperatura
− osetljivost na sunce ili svetlost, što uzrokuje lezije kože
− bela ili plava boja na prstima, i na rukama i na nogama, kada ste na hladnoći ili ste pod stresom
− glavobolja ili bol u grudima
− čirevi u ustima ili u nosu
− gubitak kose
− anemija
− oticanje ruku, stopala ili nogu.

Simptomi psorijaznog artritisa

Kao i kod lupusa i simptomi psorijaznog artritisa se ponekad smanjuju, a ponekad se pojačavaju. Možda ćete osećati stalni umor, imati bol, otok i toplinu u zglobovima… Ali, ako imate psorijazni artritis, možete ga prepoznati po ovim simptomima:

− ozbiljno oticanje prstiju na rukama ili nogama
− bol u stopalu, često pri dnu ili peti
− bol u donjem delu leđa
− mrlje na koži koje se ljuskaju
− nokte sa udubljenjem ili bez boje

Šta uzrokuje lupus?

Bolest počinje kada naš imuni sistem napadne naše organe i tkiva. Bolest izaziva upalu i može zahvatiti različite delove tela, uključujući srce, kožu, mozak i krvne ćelije. Stručnjaci ne znaju tačan uzrok lupusa. Postoji teza da je to možda povezano sa genima koji nas izlažu riziku od lupusa, ali i sa onim sa čime dolazimo u kontakt tokom života, a što izaziva bolest. Neki od tih pokretača su sunčeva svetlost, infekcije, neki lekovi…

Šta uzrokuje psorijazni artritis?

Psorijazni artritis se najčešće javlja kod ljudi koji boluju od psorijaze. Ponekad pacijent prvo dobije psorijazu, a kasnije i psorijaznu artritis, ali ima slučajeva da se prvo jave simptomi artritisa. Kao i lupus, psorijazni artritis se javlja kada naš imuni sistem napadne zdrave ćelije i tkiva. Zbog toga se zglobovi “upale”, a koža stvara previše ćelija. Nije jasno šta dovodi do toga da naš imuni sistem napadne naše telo, ali baš kao i lupus, verovatno je da geni i neki okidači igraju značajnu ulogu.

Kako se dijagnostikuje lupus

Ne postoji jedan test koji tačno pokazuje da bolujemo od lupusa. Lekar će morati da obavi pregled i možda će od vas zatražiti da uradite neke testove krvi i urina, koji će dati naznake o stanju vašeg organizma. Takođe, može vam predložiti da uradite rendgen grudnog koša da bi se proverilo da li ima tečnosti ili upale u plućima ili ehokardiogram da se vidi da li imate problema sa srcem. Lekar može sa sigurnošću da kaže da imate lupus ako imate najmanje četiri od 11 znakova bolesti koje su utvrdili stručnjaci Američkog koledža za reumatologiju:

− osip u obliku leptira
− malo otečene crvene mrlje na koži osetljivost ste na svetlost
− čireve u ustima ili nosu
− artritis u dva ili više zglobova, plus otok ili osetljivost
− upala sluznice srca ili pluća
− neke psihičke probleme, poputa napada anksioznosti
− previše proteina u urinu
− anemija
− određena antitela u krvi
− rezultati testa krvi koji se zove ANA test koji sugerišu da možda imate previše „antinuklearnih“ antitela, što bi moglo biti znak lupusa

Kako se dijagnostikuje psorijazni artritis

Da bi se pstavila dijagnioza psorijaznog artritisa, pacijent će možda morati da uradi određene testove, poput rendgenskog snimanja, kako bi lekar eventualno uočio promene u kostima ili zglobovima, kao i testove krvi koji će dati signal da u telu postoji upala. Lekar će takođe uraditi fizički pregled da bi video da li imate upalu i otok u zglobovima ili znakove psorijaze na koži i noktima. Pitaće vas o istoriji bolesti i verovatno isključiti druga stanja koja mogu izazvati slične simptome. Na primer, ako imate samo otok i bol u jednom zglobu, možda imate giht. A ako nemate otok ili ga imate vrlo malo, mogli biste imati osteoartritis.

Bez obzira da li imate lupus ili psorijazni artritis, sarađujte sa lekarom kako biste pronašli pravu terapiju i na vreme krenuli sa lečenjem. Prisetite se svih mogućih simptoma i stanja kroz koje ste prošli i opišite ih, kako bi lekar bio upoznat i sa najmanjim detaljima početka bolesti.