Rekonstrukcija dojke je završna faza hirurškog lečenja karcinoma, objašnjava dr Olivera Kosovac

Priredio/la: S.M.|8:56 - 18. 11. 2021.

Odstranjivanje dojke nekada je jedini način za izlečenje, a rekonstrukcija čini da se ženama povrati sigurnost i psihička stabilnost

rekonstrukcija dojke Dr Olivera Kosovac: Rekonstrukcija dojke je hirurška procedura koja  predstavlja završnu fazu hirurškog  lečenja karcinoma dojke foto: Miloš Nadaždin/Shutterstock

Rekonstrukcija grudi je postupak koji se obavlja nakon hirurškog uklanjanja dojki u kojoj se razvio  karcinom. Rak dojke je najčešća maligna bolest žena u razvijenom svetu. Svake godine u svetu oko milion žena oboli od ove bolesti. Nekad je odstranjivanje dojke jedini način za izlečenje, a u svetu današnje medicine, rekonstrukcija dojke čini da se ženama povrati sigurnost i psihička stabilnost.

Rekonstrukcija dojke – važn korak u postoperativnom periodu

Ovaj postupak predstavlja jedan od najvažnijih koraka u postoperativnom periodu, uz antitumorsku terapiju. Veliki broj žena se odlučuje za rekonstrukciju dojke i pre samog procesa lečenja.

Rekonstrukcija dojke je hirurška procedura koja predstavlja završnu fazu hirurškog lečenja karcinoma dojke. Radi se u istom aktu kada i uklanjanje tkiva dojke radi lečenja karcinoma kod pacijentkinja sa karcinomom dijagnostikovanim u početnom stadijumu bolesti. Ukoliko je kod pacijentkinja dojka već uklonjena, može se uraditi i odloženo kasnije, bilo kada u životu pacijentkinja, kada bolest nije proširena – objanjava za eKlinika portal specijalista plastične i rekonstruktivne hirurgije prim. doc. sc. med. Olivera Kosovac.

Endoproteze nadomeste oblik i veličinu uklonjenog tkiva

Mnoge se pacijentkinje pitaju da li je rekonstrukcija dojke obavezna, odnosno da li ju je neophodno uraditi.

Rekonstrukcija dojke nikad nije obavezna procedura, ona ne utiče na tok i prognozu bolesti, ali utiče na kvalitet života ovih pacijentkinja – ističe dr Kosovac, a kada je reč o načinu na koji se radi rekonstrukcija i o tehnikama koje se najčešće doktorka Kosovac kaže:

– Tendencija je rana dijagnoza i operacija u istom aktu kada i uklanjanje tkiva implantacijom endoproteza koje nadomeste oblik i veličinu  uklonjenog tkiva. Takođe je moguće uraditi ovu operaciju korišćenjem samo sopstvenog tkiva – kože, potkožja i mišića sa drugih delova tela.

Rekonstrukcija dojke dozvoljava povratak redovnom životu posle mesec dana od operacije

Dr Olivera Kosovac za čitaoce eKlinika portala kaže da pacijentkinje donose odluku o rekonstrukciji dojke posle konzilijarnog pregleda, na kojem se predoče sve mogućnosti lečenja, u zavisnosti od veličine i tipa tumora, kao i proširenosti karcinoma na pazušne čvorove. Kada je o samoj operaciji rekonstrukcije dojke reč dr Kosovac navodi:

– Operacija rekonstrukcije se sprovodi posle uklanjanja kompletnog tkiva dojke, odvajanjem od kože i mišića. Implantat se postavlja ispod grudnog mišića, čije istezanje izaziva pojavu bola. Adekvatnim režimom lekova za bolove, koji se primenjuju na određeni način, neutrališemo bol i olakšavamo oporavak. Posle operacije pacijentima je potrebno ukupno mesec dana da se vrate svakodnevnim aktivnostima.

Neželjene pojave koje može da izazove rekontstrukcija dojke

Što se tiče mogućih neželjenih pojava posle operacije, u toku razgovora pre operacije, dr Kosovac napominje da je potrebno obavestiti pacijente o svim mogućim komplikacijama i neželjenim efektima rekontrukcije.

– Rekonstruisane dojke imaju smanjenu osetljivost prilikom dodira. Postoji mogućnost reakcije na strano telo, kao i zadebljavanje opne oko implantata. Naravno, postoje i osobe koje ne bi smele da rade rekontrukciju dojki. Ona se, na primer, ne preporučuje pacijentkinjama koje imaju proširenje bolesti ili pridružene bolesti koje utiču na opšte stanje zdravlja pacijentkinja – podseća dr Olivera Kosovac.

Nedovoljno razvijena svest o kanceru dojke

Često se u javnosti postavlja pitanje koliko je kod žena u Srbiji razvijena svest o kontroli dojke, kao i u kojoj se životnoj dobi rak dojke najčešće javlja.

– Mislim da se ta svest razvija još uvek, ali nije na zadovoljavajućem nivou, jer se još uvek kod nas češće bolest dijagnostikuje u kasnijem stadijumu. Što se tiče starosne dobi, kancer dojke se najčešće javlja kod žena posle 50. godine – naglašava dr Kosovac i apeluje na sve žene idu redovno na kontrolu dojki i proveravaju da li postoje neke patološke promene. Dr Olivera Kosovac za čitateljke eKlinika portala ističe da se mamografski pregledi preporučuju ženama posle  40. godine života, svake druge godine, ali je korisno da se ultrazvučni pregled, jednom godišnje, sprovodi kod mladih  žena, već od druge decenije života.

mirjana zekovic
12:02, 18. 11. 2021.
Odgovori

Odličan tekst:informativan,stručan i sa najvećim profesionacem dr Kosovac.Kosovac,Mikelandjelom medju hirurzima.