Ima dana kada nas sve boli, svaki mišić, celo telo… šta može da bude razlog?

Priredio/la: Ma.R.|17:00 - 05. 11. 2021.

Kada nas bol muči i ne prestaje danima, ne zanemarujte ga, jer može da bude posledica infekcije, bolesti ili reakcija na lekove

Bol, telo Bol u raznim delovima tela može da bude simptom prolaznih ali i hroničnih tegoba Foto: Shutterstock

Ima takvih dana kada nas jednostavno sve boli – i mišići, i glava, kosti, i celo telo… Ponekad su razlozi za to potpuno jasni i možemo i sami da pretpostavimo o čemu se radi  – bilo da je reč o fizičkom naporu koji rezultira upalom mišića, neka povreda ili slučajni udarac. Ovakav bol ima svoju gradaciju i posle određenog vremena prolazi, ali šta kada nas celo telo boli i taj osećaj ne prestaje? Ne zanemurujte to stanje, jer ono može biti posledica neke infekcije, bolesti ili reakcija na lekove.

Nedovoljna prokrvljenost mišića i začepljenje krvnih sudova

Bolovi u rukama i nogama mogu biti posledica nedovoljne prokrvljenosti mišića (klaudikacija). U početku ćete ovu vrstu bola osetiti kada vežbate ili ste aktivni, ali se on vremenom može širiti i postajati češći, i javiti se kada hodate ili čak i kada sedite. Ateroskleroza, najčešći uzrok začepljenja krvnih sudova, dovodi do problema sa cirkulacijom, pa i do ovakvih bolova. Najčešće bivaju pogođene butine, ali i drugi delovi nogu (kukovi), i cele ruke.

Hipotireoidizam – poremećaj rada štitne žlezde

Stanje u kome ne postoji adekvatna sekrecija tiroidnih hormona poznato je kao hipotireoidizam. Razlikujemo primarni (kada je indikovana smanjena sekrecija hormona iz same štitaste žlezde), i sekundarni (sa smanjenom sekrecijom TSH, ili TSH hormona iz hipofize i hipotalamusa). Posledica mogu biti bolovi u mišićima i zglobovima, kao i otok i osetljivost. Možete osećati umor, imati probleme sa pamćenjem, visokim nivoom holesterola, suvom kožom, opadaće vam kosa, može da dođe do poremećaja u radu srca. Hipotreoidizam se drži pod kontrolom pravovremenom dijagnostikom i redovnom terapijom.

Grip ili druge infekcije

Kada vas „slomi“ grip, pored opšte slabosti, temperature i groznice, možete da osetite i bol u mišićima, posebno u leđima, nogama i rukama. Ako vam nije bolje ni posle sedam dana, obavezno se javite lekaru. Takođe, ako vam se javi kašalj i ne prestaje, potražite stručnu pomoć. I druge infekcije mogu izazvati bolove u mišićima, poput HIV i covid 19.

Lekovi za regulisanje holesterola

Statini, medikamenti koji se koriste za regulaciju visokog holesterola, kod 30 odsto onih koji ih uzimaju izazivaju bolove u mišićima. Ako uzimate neki od tih lekova i osećate bolove, porazgovarajte sa lekarom o mogućnosti da vam promeni terapiju.

Reumatoidni artritis

Jedna od najčešćih autoimunih bolesti utiče na zglobove i kosti, a može da dovede i do invaliditeta. Izaziva bol i upale zglobova celog tela, kao i njihovo deformisanje. Za ovu bolest, nažalost, nema trajnog leka, a neki medikamenti za ublažavanje simptoma i fizikalna terapija mogu da olakšaju stanje. U retkim slučajevima teških deformiteta jedino rešenje je hirurgija.

Fibromialgija

Fibromijalgija je stanje koje se takođe reflektuje kroz bolove u zglobovima i mišićima, kao i probleme sa spavanjem, raspoloženjem i pamćenjem. Okidači mogu da budu neke bolesti, hirurške intervencije ili ozbiljan stres. Lekovi mogu ublažiti simptome, a pomažu i vežbe, uz tehnike opuštanja poput joge.

Psorijazni artritis

Hronični artritis koji je povezan sa psorijazom (kombinacija upale zglobova i kožnih promena) izaziva bol u rukama, prstima, stopalima, kolenima i drugim mestima koja pulsiraju i koče se. Bol se može pojaviti na jednoj strani tela, ali može da bude simetričan i da zahvati obe strane. Psorijazni artritis smanjuje opseg pokreta i daje osećaj ogromnog jutarnjeg umora.

Polimiozitis

Upalne, i jednim delom degenerativne promene određenih grupa mišića spadaju u idiotske inflamatorne miopatije, od kojih je najčešća poliomiozitis. Dejstvo virusa, ili neki drugi problem sa imunološkim sistemom reflektuje se na mišiće celog tela, posebno u regiji stomaka, u ramenima, zoni kukova, a menja se i srčani ritam. Ako je bolest hronična, vremenom vaši mišići mogu početi da pucaju, i teško ćete dolaziti do daha zbog problema sa srcem. Leči se lekovima za ublažavanje upale i jačanje imuniteta i fizikalnom terapijom.

Sindrom hroničnog umora

Glavni simptom ovog stanja je ekstremni umor koji se ne može objasniti konkretnim razlogom. Može postati još intenzivniji posle fizičke aktivnosti ili nekog velikog mentalnog napora, ali ponekad ni dovoljno odmora neće pomoći. Bol se javlja u mišićima i zglobovima, a prate ga problemi sa pamćenjem, bol u grlu i nesanica. Lek ne postoji, a ublažavanje simptoma mogu da donesu isključivo lekovi koje prepiše lekar, i fizikalna terapija.

Lajmska bolest

Bakterije koje u naše telo dospeju kada nas ujede krpelj izazivaju groznicu, umor, mučninu, bolove u telu i glavobolju. Drugi znak je osip oko ujeda ili mesta na kome se zaraženi krpelj „zakačio“, koji se ciklično širi. Treba znati da osip može da se pojavi ne samo u blizini mesta ujeda. Lajmska bolest se leči antibioticima, a neki ljudi će i kada završe sa terapijom osećati bolove i malaksalost.

Ankilozirajući spondilitis

Ova vrsta hroničnog artritisa napada najpre kičmu, a ponekad kukove, kolena i grudi, uz bol i ukočenost, naročito ujutru. Ozbiljniji slučajevi mogu da dovedu do potpunog gubitka pokretljivosti leđa.

Reumatska polimijalgija (Polimialgia Rheumatica)

Radi se o bolesti koja kao simptome daje jak bol i ukočenost vrata, ramena, natkolenica, nadlaktica, kukova i butina. Uglavnom se javlja dvostruko češće kod žena nego kod muškaraca, i to pretežno kod osoba starijih od 50 godina. Ponekad se javlja kombinovano sa artritisom, a odlikuje je jak bol u mišićima koji, iznenađujuće, kao posledicu nemaju slabljenje funkcije ili oštećenje – samo bol koji ujutru može biti intenzivniji.

Bol je frustrirajući, i često rezultira groznicom, umorom, gubitkom težine i apetita, depresijom. Lekari pretpostavljaju da faktori rizika mogu da budu genetska predispozicija, ali i aktivnost nekog virusa. Neki steroidni lekovi mogu ovo stanje da ublaže, simptomi mogu da nestanu u potpunosti, ali i da se posle određenog vremena vrate.