Šta znači kada je urin tamne boje

Priredio/la: D.T.|9:00 - 17. 10. 2021.

Ako pijemo dovoljno vode i nismo jeli cveklu, na primer, a urin je i dalje tamne boje, moguće je da imamo neku bolest

taman urin-dehidracija Ako pijete dovoljno vode, a urin je i dalje taman moguće je da imate neku bolest Foto: Shutterstock

Taman urin često je posledica neregulisane ishrane i nedovoljnog unosa tečnosti, odnosno dehidracije. Bubrezi skupljaju i prerađuju štetne materije iz tela, koje se potom oslobađaju iz tela putem mokraće. Zdrava boja urina je svetložute boje, a ako je urin kestenjaste, tamnožute ili smeđe boje najverovatnije ste dehidrirali. S druge strane, ako pijete dovoljno vode, a urin je i dalje taman moguće je da imate neku bolest. Postoji mnogo razloga zbog kojih urin postaje taman – od sasvim bezopasnih do onih koji zahtevaju stručnu pomoć.

Krv u urinu

U nekim slučajevima krvav urin je braon boje. Lekari pojavu krvi u urinu nazivaju hematurija. Postoji mnogo različitih uzroka za ovu pojavu, kao što su infekcije bubrega ili bešike, tumor, unutrašnje povrede, polno prenosive bolesti, virusi, menstruacija, upala prostate, bešike ili bubrega. Ukoliko primetite tragove krvi u urinu, a nemate menstruaciju, obavezno posetite lekara.

Hepatitis

Taman urin je jedan od najučestalijih znakova hepatitisa – upale jetre. Postoji više tipova ove bolesti – A, B ili C. Kod osoba obolelih od hepatitisa jetra nije u stanju da pravilo prečišćava krv. Usled toga može doći do nakupljanja narandžasto-žute supstance koja se zove bilirubin u krvi, a urin može postati braon boje. Ako iza svega stoji hepatitis imaćete simptome kao što su temperatura, nesvestica, gubitak apetita, mučnina, povraćanje, bol u stomaku, zglobovima, a koža i beonjače poprimaju žućkastu boje.

Ciroza

Smeđi urin može da bude jedan od simptoma ciroze, usled koje se pojavljuju ožiljci na jetri. Ciroza je posledica hepatitisa ili neke druge bolesti jetre. Rana ciroza ne daje simptome, ali u kasnijim fazama može se pojaviti urin smeđe boje. Neki od simptoma ciroze su i problemi sa spavanjem, slabo pamćenje, zadržavanje vode u nogama i stomaku. Takođe, prate je žuta boja kože i beonjača, kao i slabost mišića.

Bolest bubrega

Neke bubrežne bolesti imaju za posledicu pojavu tamnog urina. Infekcija bubrega – poststreptokokni glomerulonefritis, može dovesti do izlučivanja urina crvenkasto-smeđe boje. Ova infekcija je moguća posle streptokokne upale grla i najčešće se javlja kod dece. Ukoliko je taman urin posledica bolesti bubrega, javlja se oticanje lica, ruku, stopala. Primetna je otečenost očiju, pacijent ima i smanjen nagon za mokrenjem, izbacuje manje količine urina i oseća umor.

Intenzivno vežbanje

U retkim slučajevima, intenzivan jak trening može izazvati pucanje mišićnih ćelija i krvarenje. Stanje ovog oštećenja mišićnih tkiva se zove rabdomioliza, usled čega urin može potamniti. Bolest je praćena i bolom i slabošću mišića i može ozbiljno oštetiti bubrege i biti životno ugrožavajuće stanje.

Anemija

Jedan od oblika anemije jeste hemolitička anemija usled koje dolazi do propadanja crvenih krvnih zrnaca. Tada urin može biti tamne boje. Bolest može biti nasledna ili posledica autoimunih poremećaja poput lupusa, reumatoidnog artritisa ili ulceroznog kolitisa. Pored tamnog urina hemolitička anemija ima i simptome kao što su veoma bleda koža, zućkaste beonjače i koža, temperatura, slabost, vrtoglavice, konfuzija, poteškoće pri obavljanju fizičkih aktivnosti, ubrzani srčani ritam…

Kancer kože

Melanom u nekim retkim slučajevima može procuriti u krvotok i dovesti do pojave tamnog urina. Promene na mladežima su najčešći znaci melanoma. U slučaju da primetite da mladež ubrzano raste obratite se lekaru.

Krpelj

Pojedini krpelji su nosioci bakterije koja izaziva ozbiljnu infekciju – babesioza. Reč je o retkoj bolesti koju izazivaju paraziti roda Babesia. Jedan od simptoma stanja je i tamni urin. Ostali simptomi uključuju temperauru i simptome slične gripu, glavobolju, bol u mišićima, mučninu, bol u stomaku.

Lekovi

Pojedini medikamenti mogu izazvati braon urin. Antibiotici, laksativi, lekovi protiv malarije, medikamenti za opuštanje mišića… mogu potamniti mokraću, koja bi trebalo da ponovo dobije zdravu žutu boju posle prestanka terapije.

Ishrana

Pojedine vrste hrane mogu da budu uzrok tamnog urina, posebno ako pojedete velike količine u jednom obroku. Uobičajeno je da je mokraća crvena posle konzumacije cvekle. Urin dobija normalnu boju kada takva pojedena hrana izađe iz probavnog sistema.

Svetlana
12:46, 18. 10. 2021.