Čitaoci pitaju: Kako se leče proširene vene, odgovor nam daje dr Dario Jocić

Piše: Danijela Tadić |8:51 - 25. 10. 2021.

Proširene vene nemaju alternativne metode lečenja, one samo mogu da budu prva pomoć kod bolova

operacija vena Dr Dario Jocić: Kreme i gelovi samo ublažavaju simptome proširenih vena, Foto: Privatna arhiva/ Shutterstock

Proširene vene su bolest savremenog čoveka, koji je usled radnih obaveza nekada primoran da ceo dan sedi ili stoji. A višak kilograma i slaba fizička aktivnost dodatno komplikuju stanje. Mnogi spas od bolova, otoka i grčeva, traže u kremama i gelovima. Međutim, ova sredstva, kao i obična voda, hlade noge i na kratko olakšavaju stanje. Ukoliko se vene na leče na pravi način, moguće su komplikacije i pojava tromba, koji se može proširiti na duboki venski sistem i oštetiti pluća, a moguće je čak i stvaranje rana na nogama.

Danas operacija, sutra ste na nogama

Lekari poručuju da se vene leče operacijom i naglašavaju da su operativne tehnike toliko napredovale da pacijent, može danas da se operiše i već sutra stoji na nogama. Proširene vene su najčešća bolest površnog venskog sistema, mada nije u potunosti još poznato kako proširene vene nastaju. One su ustvari oboleli krvni sudovi sa nefunkcionalnim venskim zaliscima. Glavna uloga vena jeste pumpanje krvi ka srcu, a obavljanje ove funkcije je usporeno kod proširenih vena.

Proširene vene se ne leče lekovima, kremama i gelovima

Većina pacijenata, naročito na početku bolesti, rešenje za proširene vene traži u alternativnim metodama lečenja. Doktori ne odbacuju ova sredstva kao vid prve pomoći kod bolova, ali, ipak, istuču da postoji samo jedno rešenje za obolele vene.

Ova bolest se ne leči lekovima, kremama i gelovima. Hirurški pristup je prvi i pravi izbor, kako kod nas tako i u svetu. Prilikom korišćenja raznih proizvoda koji se mažu na kožu, pacijenti osećaju trenutno olakšanje i ublažavanje simptoma, ali to ne zaustavlja dalji razvoj bolesti – kaže za portal eKlinika vaskularni hirurg dr Dario Jocić.

Ako se ne leči može doći do stvaranja tromba u venama nogu

Stručnjaci naglašavaju da je operacija vena, uvek jedino stvarno rešenje za problem sa proširenim venama. Operacija se izvodi kada lekar utvrdi postojanje bolesti.

–  Proširene vene su bolest koja napreduje tokom vremena. Moguće komplikacije dešavaju se u okviru hroničnog toka ove bolesti. Ukoliko se stanje ne leči može doći do stvaranja tromba u venama nogu, koji se mogu proširiti na duboki venski sistem i pluća. Moguće je i pucanje vena i krvarenje, stvaranje rana na nogama, venskih ulkusa. Bolest površinskog venskog sistema najčešće može napredovati do otoka skočnog zgloba i promena na koži u vidu dermatitisa, ekcema i otvrdnuća kože – objašnjava za čitaoce eKlinika portala dr Dario Jocić.

Da li se obolelim od dijabetese i onkološkim bolesnicima preporučuje operacija?

Proširene vene su češće kod žena, a prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, čak 30 odsto osoba na svetu ima probleme sa venama. Bolesti vena pogađaju i pacijente koji imaju neke pridružene hronične bolesti, dijabetes, visok krvni pritisak… Ova stanja, uz par izuzetaka nisu prepreka za operaciju vena.

– U većini slučajeva najverovatnije nema nikakvih prepreka da se sprovede operacija. To se, svakako, procenjuje individualno, uvidom u zdravstveno stanje svakog pojedinačnog pacijenta. Dijabetes tip 1 ili tip 2, ne bi trebalo da sprečava lečenje proširenih vena. Iskusni vaskularni hirurg moći će da proceni stanje, dijagnostikuje bolest i pomogne da se problem efikasno reši.Prekomerna telesna težina može dovesti do proširenih vena, ali i do pojave dijabetesa, što je loše po vene. U slučaju onkoloških pacijenata, potreban je individualni pristup. Ukoliko je pacijent u remisiji i dobrog opšteg stanja, nema prepreka da se pristupi lečenju vena – ističe dr Jocić i naglašava da se operacija vena, ipak, ne preporučuje trudnicama i osobama sa akutnim onkološkim bolestima.

– Postoji dosta načina kojima se mogu ublažiti simptomi proširenih vena tokom stanja kad nije moguća operacija. Od pomoći mogu biti kompresivne čarape, nošenje ravne obuće, redovne fizičke aktivnosti, smanjenje soli u ishrani, kontrola telesne težine i podizanje nogu – objašnjava dr Dario Jocić.

Kada je pravo veme za operaciju, kada je ona neophodna?

Mnoge osobe se pitaju kada je pravo vreme za operaciju vena? Stručnjaci kažu da često ne postoji neki poseban simptom ili znak za uzbunu.

– U slučaju da su estetski problem ili imate i simptome kao što su bol, težina u nogama, svrab, grčevi… vreme je da se operišete, jer jedino tako možete da izlečite bolesne vene. S druge strane, u slučaju jako uznapredovale bolesti, kad se pojave venske rane zbog neblagovremenog i neodgovarajućeg tretmana, moguće su infekcije koje mogu ugroziti život pacijenta, tada je operacija je zaista neophodna – upozorava dr Dario Jocić u razgovoru za eKlinika portal.

Mogući su recidivi

Dr Jocić dodaje da nema ograničenja za operaciju u smislu godina. Njegov najmlađi pacijent imao je 15, ali bilo je i osoba starijih od 80 godina.

– Operacije su podjednako uspešne u bilo kom životnom dobu. Vraćanje bolesti, to jest, recidivi su mogući. U kojoj meri će se problem vratiti zavisi od pacijenta, a nekad i od vrste intervencije koja je primenjena – naglašava dr Jocić.

Da li operacija može prouzrokovati tromb?

U principu, savremene operacije proširenih vena su, kako tvrdi dr Jocić, intervencije minimalnog rizika.

– Komplikacije su moguće, ali se veoma retko dešavaju. Česta je zabluda da operacija vena može prouzrokovati nastanak tromba. Naprotiv, istina je da operaciju radimo kako do pojave tromba ne bi došlo – kaže sagovornik eKlinika portala dr Jocić i navodi da su nuspojave posle operacije moguće – javljaju se modrice na koži, mali otok, osećaj napetosti ili bol.

– Ovi simptomi nestaju nakon nekoliko dana. Sama procedura lečenja laserom može da utiče na nerve koji se nalaze blizu vena, ali su ove pojave mnogo ređe, nego kod klasične operacije. Druge komplikacije kao što su  infekcije, embolije i tromboze su veoma retke. Većina neželjenih efekata, poput crvenila, bola u preponi ili butini, prolaznog su karaktera i predstavljaju rezultat toplotnog efekta lasera – kaže dr Jocić.

Striping, laser ili medicinski lepak?

Striping je klasična operativna metoda, a stručnjaci kažu da posle nje oporavak duže traje, pa je i ceo postupak manje komforan za pacijenta. Savremena hirurgija zato preporučuje lasersku operaciju vena kao minimalno invazivnu.

– Nasuprot stripingu, laserska operacija se izvodi u lokalnoj anesteziji. Po završetku operacije pacijent može odmah da hoda. Ako postoji potreba, i uz preporuku lekara, može da koristi lekove protiv bolova. Bol je najizraženiji tri do pet dana posle intervencije. U poređenju sa klasičnom operacijom vena, stripingom, navedene pojave su zanemarljive – pojašnjava dr Dario Jocić, jedan od pionira lečenja vena medicinskim lepkom, Ova intervencija podrazumeva korišćenje male količine specijalno formulisanog medicinskog lepka u obolelu venu.

Lepkom se bolesna vena zatvara i krv se preusmerava ka obližnjim zdravim venama. Ovaj jedinstven pristup eliminiše rizik od povrede nerava prilikom intervencije, što ga izdvaja u odnosu na sve ostale načine lečenja proširenih vena – objašnjava dr Jocić i dodaje da kod intervencije medicinskim lepkom nema uzgrednih pojava, koje bi mogle da se dovedu u vezu sa toplotom i upotrebom lasera.

Ova intervencija možda je najkomfornija za pacijenta, a u daljem toku oporavka, pacijentima se preporučuje hodanje od po 30 minuta, nekoliko puta dnevno – napominje dr Dario Jocić.

Da li je dozvoljena depilacija toplim voskom?

Adekvatna telesna težina, zdrava fizička aktivnost, dobra ishrana sa što manje loših masti i industrijske hrane, najbolja su preporuka za zdravlje svih, pa i pacijenata sa venskim problemima. Pitali smo doktora na kraju i da li preporučuje depilaciju toplim voskom osobama koje su operisale vene? Doktor Jocić priznaje da se ne razume previše u kozmetiku, ali kao hirurg pretpostavlja da depilacija toplim voskom može nekada da izazove i dodatne komplikacije.

–  Toplota voska dodatno širi krvne sudove, koji su blizu površine kože i povećava rizik od povrede, naročito kod žena koje već imaju izražene proširene vene. Ove povrede jako je važno izbeći, jer tako nastaje tromb, koji u površinskim venama može dovesti do upale, takozvanog tromboflebitisa, stanja koje može bit jako bolno i neprijatno – upozorava čitateljke eKlinika portala vaskularni hirurg doktor Dario Jocić.