Po čemu se razlikuju simptomi srčanog udara kod žena i muškaraca?

Priredio/la: E. K.|11:00 - 21. 10. 2020.

Najčešći simptom srčanog udara je bol u grudima kod oba pola, ali žene češće imaju atipične tegobe, zbog čega se ne jave lekaru na vreme

srčani udar Dugo se smatralo da infarkt češće pogađa muškarce Foto: Shutterstock

Srčani udar uglavnom se posmatra kao zdravstveni problem koji češće pogađa muškarce. Statistika koju je 2017. godine objavio Univerzitet u Minhenu zaista pokazuje da je među hospitalizovanim pacijentima nakon srčanog udara znatno više muškaraca nego žena. Međutim, istraživanja pokazuju da žene nisu manje podložne srčanom udaru, već da je ova bolest nedovoljno praćena i često nedijagnostifikovana na vreme kod žena. Dovodi se u pitanje čak i da li terapija treba da bude ista za oba pola.

Da li se srčani udar razlikuje kod muškaraca i žena?

Postoje neke razlike u simptomima i faktorima rizika srčanog udara kod žena i muškaraca. Početkom 2016. godine Američko udruženje za srce (American Heart Association) u svom časopisu „Circulation“ objavilo je da se simptomi srčanog udara mogu razlikovati kod muškaraca i žena. To nije bila nova informacija, ali još uvek ostaje mnogo toga da se istraži.

Žene su u trentuku udara u proseku 10 godina starije od muškaraca i da češće imaju prateća stanja i bolesti poput dijabetesa, hronične opstruktivne bolesti pluća, povišenog krvnog pritiska

Atipični simptomi su češći kod žena

„Najčešći simptom srčanog udara je bol u grudima kod oba pola, ali žene češće imaju neke atipične simptome kao što su nedostatak daha, mučnina ili povraćanje i bol u leđima i vilici“, navodi se u ovom radu.

Upravo zbog izostanka ključnog simptoma, odnosno bola u grudima, mnoge žene ne prepoznaju na vreme šta im se dešava, pa se ne jave lekaru. Kako se navodi na sajtu američke bolnice u Klivlendu u tekstu o razlikama između “muškog” i “ženskog” srčanog udara, žene nekada simptome imaju i danima pre samog infarkta. Najupečatljiviji je neobičan, intenzivan umor.

pregled srca kod kardiologa

Zbog izostanka bola u grudima mnoge žene ne prepoznaju infarkt Foto: Shutterstock

I u dijagnostici postoje razlike

Ispostavlja se da je važno uzeti u obzir razlike koje su uočene među polovima i pri dijagnostici, pa tako i kada je u pitanju koronarografija, koje je standardna metoda za pronalaženje sužavanja ili blokada u velikim srčanim arterijama.

Ateroskleroza i bolest srčanih arterija kod žena češće pogađa male arterije koje se ne mogu jasno videti na koronarografiji. Zato svaka žena kojoj kažu da je sve u redu nakon koronarografije, a i dalje ima tegobe, treba opet da poseti kardiologa”, navodi se u analizi američke bolnice u Klivlendu.

Muškarci se brže oporavljaju

Oporavak nakon infarkta takođe može da zavisi od pola pacijenta, pokazuje više istraživanja. Tako je 2014. godine Američko udruženje za srce objavilo da žene mlađe od 55 godina mogu imati gore zdravstveno stanje u godini nakon srčanog udara u odnosu na muškarce iste životne dobi. Istraživanje je rađeno na oko 3500 žitelja Amerike i Španije, a rezultati žena su bili gori u pogledu i fizičkog i mentalnog funkcionisanja kao i kvaliteta života. U radu se kao razlog navode već pomenute razlike, ali i način života i svakodnevne obaveze.

Žene se teže oporavljaju od posledica srčanog udara Foto:Shutterstock

Žene teže preživljavaju srčani udar

U već pomenutom istraživanju Univerziteta u Minhenu iz 2017. objavljeni su slični rezultati. Naglašeno je da je u prvoj godini infarkta veći rizik da premine žena nego muškarac. Kao jedan od razloga se navodi to što srčani udar kod žena ređe nastaje zbog sužavanja krvnih sudova koji se relativno lako mogu proširiti, već do začepljenja i suženja češće dolazi u manjim arterijama.