Entezitis obično uzrokuje bol i ukočenost zahvaćenih zglobova

Priredio/la: S.M.|17:00 - 13. 10. 2021.

Bol i ukočenost zglobova, kao i problemi sa pokretljivošću uzrok su upala koje se dešavaju u određenoj regiji tela

bol u zglobovima Entezitis se može razviti i kao rezultat produženog stresa na zglobovima Foto: Shutterstock

Koliko puta je svako od nas osetio bolove u zglobovima, požalio se na probleme sa kičmom, kukovima, kolenom… Obično takve bolove uzrokuje entezitis. Entezitis je medicinski izraz za upalu jedne ili više enteza, posebno građene anatomske celine koja predstavlja mesto spoja skeletnih mišića i ligamenta za kost. Entezitis obično uzrokuje bol i ukočenost zahvaćenih zglobova. Stanje se može razviti u bilo kojoj od enteza, a uobičajena mesta uključuju kičmu, kuk, koleno, petu i donji deo stopala. Bez lečenja, entezitis može izazvati trajna oštećenja pokretljivosti. Zbog toga, osoba treba da se obrati lekaru ako primeti simptome.

Osnovni simptomi

Entezitis može uzrokovati simptome kao što su bol i ukočenost zglobova i probleme sa pokretljivošću. Stanje se može razviti kao rezultat prekomerne upotrebe, povrede ili osnovnih bolesti. Skeletni sistem se sastoji od različitih komponenti, uključujući kosti, tetive i ligamente. Tetive vezuju mišiće za kosti, dok ligamenti vezuju kosti za druge kosti. Zajedno, ova tkiva pružaju podršku telu i omogućavaju kretanje. Enteza se formira na mestu gde se tetiva ili ligament pričvršćuju za kost. Iako može uticati na bilo koji od entema, najčešće se javlja u entezama u sledećim oblastima: kičma, kukovi, kolena, pete, donje strane stopala.

Šta pogoršava simptome entezitisa

Fizička aktivnost može pogoršati simptome entezitisa. Osoba može imati poteškoća u trčanju ili penjanju uz stepenice zbog bola. Produženi entezitis može dovesti do trajnih promena koje utiču na kretanje i funkciju tela. Jedna od ovih mogućih promena je okoštavanje, koje predstavlja formiranje novog koštanog tkiva. Primer je „potpetica pete“ – višak kosti koja raste iz pete. Druga moguća promena je fibroza. To je stanje u kojem meka tkiva tela zadebljaju i ostavljaju ožiljke, što utiče na kretanje.

Stres na zglobovima

Entezitis se može razviti i kao rezultat produženog stresa na zglobovima. To se može dogoditi kao rezultat prekomerne težine ili gojaznosti, bavljenja sportom, zbog aktivnosti koje uključuju ponavljajuće pokrete. Entezitis se takođe može razviti nakon povrede tetiva, ligamenata i drugog vezivnog tkiva. Bolest entezitis se može razviti zbog osnovnih upalnih bolesti i autoimunih poremećaja, gde imunološki sistem napada tkiva unutar zglobova. Primeri su: psorijatični artritis – vrsta artritisa koja može uticati na osobe sa psorijazom kože, Giht – vrsta artritisa kod kojeg nakupljanje mokraćne kiseline u telu izaziva iznenadne i jake bolove u zglobovima, juvenilni idiopatski artritis -artritis koji pogađa decu i tinejdžere, ankilozirajući spondilitisupalno stanje koje uzrokuje spajanje pršljenova kičme.

Kako se postavljavlja dijagnoza entezitisa

Da bi dijagnostikovao entezitis, lekar će pacijenta pitati o simptomima i istoriju bolesti, uključujući i to da li osoba ima porodičnu istoriju ovog stanja. Takođe će pregledati zahvaćena područja na znake otoka i osetljivosti. U nekim slučajevima, lekar može naručiti medicinske testove iz pouzdanog izvora kako bi isključio druga stanja, poput reumatoidnog artritisa. Testovi mogu uključivati: testove krvi, ultrazvučne preglede, MRI skeniranje. U zavisnosti od rezultata medicinskih testova, lekar može uputiti osobu kod reumatologa radi dealjnijeg pregleda.

Kako se leči entezitis

Lečenje entezitisa zavisi od nekoliko faktora. Jedna od mogućih opcija lečenja su nesteroidni antiinflamatorni lekovi (NSAID). Lekovi kao što su ibuprofen i piroksikam mogu pomoći u ublažavanju upale i bola. Druga mogućnost lečenja su steroidi. To su lekovi koji mogu pomoći u ublažavanju upale i ublažavanju bolova i ukočenosti zglobova. Ako entezitis utiče na određeni zglob, lekar može preporučiti injekciju kortikosteroida u zglob kako bi ublažio simptome. Reumatolog može preporučiti i biološke lekove za lečenje entezitisa koji je rezultat autoimunskog artritisa. Biološki lekovi su oni koji potiču iz živih izvora, poput biljaka i bakterija. Ovi lekovi mogu usporiti ili sprečiti upalu ciljajući na određene korake u zapaljenskom procesu.

Druga mogućnost lečenja su antireumatski lekovi koji modifikuju bolest (DMARD). Ovi lekovi pomažu u usporavanju progresije autoimunog artritisa ciljajući na delove samog imunološkog sistema. Osoba takođe može imati koristi od odmaranja zahvaćenih zglobova, izbegavanja aktivnosti koje pogoršavaju simptome, praktikovanje fizioterapije kako bi se pomoglo u obnavljanju uobičajenih funkcija i pokretljivosti zglobova. Osoba treba da se obrati lekaru ako doživi neki od sledećih simptoma u zglobovima: bol ili nelagodnost, toplina, otok, ukočenost. Važno je da ljudi potraže lekarsku pomoć čim se pojave prvi simptomi entezitisa. Produženi i neizlečeni entezitis može izazvati ozbiljna i trajna oštećenja zglobova.

vlada
19:25, 14. 10. 2021.
Odgovori

Ko to bre u Srbiji, u državnoj bolnici da vam to otkrije !!! Kad se požalim,dobijem odgovor ,,ma nije to ništa ,,i naravno prepišu vam brdo suplemenata koji koštaju ,,boga oca,,