Gravesova oftalmopatija – kako ublažiti simptome bolesti očiju koju izaziva štitna žlezda

Priredio/la: D.T.|15:00 - 05. 10. 2021.

gravesova bolest- štitna žlezda- ispupčene oči Kapi za oči sprečiće isušivanje oka i iritaciju Foto: Shutterstock

Gravesova oftalmopatija je jedan od karakterističnih simptoma poremećaja funkcije štitne žlezde usled neobuzdanog stvaranja hormona štitne žlezde. Prema nekim podacima, kod otprilike 50 odsto pacijenata, koji boluju od Gravesove bolesti, javiće se Gravesova oftalmopatija. Nije do kraja poznata veza preterane aktivnost štitne žlezde i Gravesove oftalmopatije, ali se pretpostavlja da je ona reakcija antitela i limfocita (belih krvnih stanica) s proteinima u očnom mišiću.

Proptoza – izbočene oči

Grejvsova oftalmopatiju karakteriše upala i oticanje tkiva oko očiju, usled čega oči mogu biti izbočene (proptoza), a moguć je i dvostruki vid. Stručnjaci leče ovo stanje kortikosteroidima, biološkim lekovima i operacijom, ali postoje i neki saveti uz pomoć kojih osobe s ovom bolešću mogu uspešno da ublaže simptome.

Prirodni tretmani, kada se koriste zajedno sa lekovima odlična su terapija za simptome očne bolesti štitaste žlezde – kaže dr Yuna Rapoport, oftalmolog Manhattan Eye u Njujorku, koja navodi neke od saveta koji mogu da ublaže simptome i znakove bolesti.

Koristite kapi za vlaženje očiju

Pacijenti ne mogu pravilno da trepnu pa uglavnom imaju suve, iritirane oči. Usled toga suzne žlezde proizvode manje suza, što dodatno isušuje oči. Kapi za vlaženje ili veštačke suze su odličan pomoćni prirodni tretman za suve oči, smatra  dr Rapoport. Prilikom odabira veštačkih suza ili kapi za oči, lekari savetuju da odaberete one bez konzervansa, jer smanjuju dodatni rizik od iritacije. Ne postoji jedinstvena marka ili formula koja bi bila idealna za sve, ali viskoznije formule će, kako se smatra, bolje zaštiti oči.

Lekari upozoravaju da neke malo jače kapi mogu izazvati zamućenje vida, pa je savet da pronađete one koje vam najviše odgovaraju. Generalna preporuka jeste da se nešto viskoznije kapi koriste pred spavanje.

Unosite dovoljne količine selena

Selen je važan za normalnu proizvodnju hormona štitne žlezde. Prema istraživanju objavljenom u New England Journal of Medicine, kod osoba sa blagom Gravesovom oftalmopatijom, koje su uzimale 100 mikrograma selena dva puta dnevno, tokom 6 meseci, nije došlo do brzog napretka bolesti, kao kod grupe koja je uzimala placebo. Stručnjaci naglašavaju da je ovo istraživanje urađeno u delovima Evrope koji su siromašni selenom. Savet je da se ukoliko živite na području bogatom selenom, posavetujete se sa lekarom, jer previše selena može povećati rizik od kožnih osipa, dijareje i od razvoja dijabetesa tipa 2.

Izbegavajte i pasivno pušenje

– Pasivno pušenje može izazvati upalu rožnjače i narušiti ravnotežu suznog filma oka – dr kaže Rapoport. Za ljude sa očnom bolešću štitne žlezde, koji ionako imaju upaljenu rožnjaču i suve oči, dim može dodatno iritirati oči. Ako pušite, odmah prestanite. Brojne studije su, kako tvrde stručnjaci, više puta pokazale da pušači imaju ozbiljniji stepen upale očnih mišića, kao i povećan rizik od slepila, dvostrukog vida.

Podignite jastuk kada spavate

Nešto podignutiji jastuk kada spavate može vam pomoći da izbegnete dodatno oticanje očiju.  Savet je da glava bude iznad srca, za nekih 15 stepeni. Nešto više uzglavlje, smanjiće nakupljanje tečnosti iza i oko očiju, kažu stručnjaci.

Stavite obloge na oči

Pokušajte da stavite dobre obloge na oči, posavetujte se sa lekarom šta je najbolji izbor za vas kako ne biste iritirali kožu oko oka. Smatra se da nanošenje malo masti na područje oko donjeg kapka, može sprečiti suvoću i iritaciju.

Nosite naočari za sunce

Previše izlaganja sunčevoj svetlosti, vetru i vazduhu može dodatno iritirati oči. Lekari kažu da tokom dana, naočare za sunce mogu smanjiti nelagodu koju može izazvati sunčeva svetlost i zaštititi oči od iritacije usled strujanja vazduha.

Neka te naočare budu dovoljno velike da oči budu dobro pokrivene, jer UV svetlost može izazvati pterigijum (zadebljanje na rožnjači) i kataraktu – podseća dr Rapoport,a njen savet je da se pri čitanju pazi na vreme, da se oči na svakih nekoliko minuta odmaraju, da se trepće i da oči budu „podmazane“ kapima.