Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

Koje doba dana je najbolje za uzimanje vitamina i minerala

Priredio/la: I. V.
11:00 - 28. 08. 2021.

Doba dana kada bi trebalo uzimati neophodne vitamine i minerale zavisi od vrste suplemenata, a i od toga da li uzimate neke lekove na recept

vitamini-suplementi-doba dana-kada se uzimaju Foto: Shutterstock

Ako uzimate vitamine i mineralne u vidu suplemenata, u nadi da ćete poboljšati svoje zdravlje, možda ste se nekada zapitali „koje najbolje doba dana za uzimanje ovih dodatnih sredstava“. Odgovor malo zavisi od vrste vitamina ili minerala koje uzimate, a malo i od toga da li uzimate neke lekove na recept (obavezno razgovarajte sa svojim lekarom pre nego što počnete sa unosom vitamina ili suplementa).

Ujutro, uveče ili uz hranu

Multivitamine i pojedine vitamine rastvorljive u vodi, poput B grupe, možete uzimati u bilo koje vreme, sa ili bez hrane, tako da je jutro dobar period jer tako možete da steknete naviku da ih redovno uzimate.
Pojedine vitamine rastvorljive u mastima, poput A i E, uzimajte sa hranom, na primer za večeru, kako biste pomogli svom telu da apsorbuje vitamin, ali i izbegli mučninu koju ti vitamini mogu da izazovu kada se uzimaju na prazan želudac.
Ako uzimate statinske lekove, lekove za štitnu žlezdu ili antibiotike, pitajte svog lekara ili farmaceuta da li morate da uzimate suplemente nekoliko sati nakon uzimanja lekova kako biste izbegli bilo kakve interakcije.
Multivitamini i pojedinačni suplementi, poput kalcijuma, piju se sa razmakom od nekoliko sati kako bi ih telo u potpunosti apsorbirbovalo.

Obavezan savet sa lekarom

Razgovarajte sa svojim lekarom da li zaista treba da uzimate vitaminske ili mineralne suplemente. Ne postoje naučni dokazi da ovi proizvodi produžavaju živote odraslim osobama koje ih uzimaju. Ustvari, uzimanje previše određenih vitamina rastvorljivih u mastima može da ima posledice po zdravlje. Većina odraslih ne mora da uzima suplemente, osim ako im nedostaje određeni nutrijent, poput kalcijuma. U tim slučajevima prvo biste trebalo da pokušate da ga dobijete iz hranjivih materija, odnosno iz hrane. Ali, ako je to teško, na primer u slučaju vitamina D, uzimanje suplementa može da ima opravdanje.

Efikasnost i manji rizik od opasnih interakcija

Ako se vi i vaš lekar slažete da biste imali koristi od suplemenata, saznanje u koje doba dana treba uzimati  vitamine i minerale može da vam pomogne kako biste povećali njihovu efikasnost – i izbegli opasne interakcije sa bilo kojim lekovima koje uzimate.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend