Pandemija povećala smrtnost od raka pluća, dr Ana Stojanović ukazuje na koje simptome odmah reagovati

Piše: Marijana Rajić|9:00 - 12. 08. 2021.

Apsolutno nije tačno da korona „voli samo čista pluća“ i da zaobilazi one koji konzumiraju cigarete

Dr Ana Stojanović, pluća, pušenje, karcinom Dr Ana Stojanović: Nije tačno da korona „voli čista pluća“ i da zaobilazi one koji konzumiraju cigarete Foto: Privatna arhiva, Shutterstock

Karcinom pluća najčešće je dijagnostikovani rak širom sveta i vodeći uzrok smrtnosti kod obolelih od malignoma. Kod muškaraca je ovo najučestalija maligna bolest. Slična je situacija i u Srbiji, gde godišnje od ove bolesti oboli oko 6.500 osoba.

Povećanje smrtnosti od karcinoma pluća usled pandemije

Načelnik pulmologije KBC „Bežanijska Kosa“ i specijalista pulmologije dr Ana Stojanović, u razgovoru za eKlinika portal potvrđuje da je pandemija covid 19 značajno uticala, ne samo na pogoršanje sveukupne epidemiološke situacije, već i na povećanje smrtnosti od karcinoma pluća.

– Otežana mogućnost rane dijagnostike raka pluća u doba pandemije ključan je razlog za povećanje smrtnosti. S obzirom na to da se radi o imunokompromitovanim osobama, posebnu pažnju treba obratiti na obolele od karcinoma pluća i preporučuje se njihova obavezna vakcinacija – poručuje dr Stojanović, koja u lečenju ove bolesti ima dugogodišnje iskustvo.

Simptomi, faktori rizika i najčešći tipovi bolesti

Govoreći o najčešćim simptomima karcinoma pluća, dr Ana Stojanović kaže da su to prolongirani kašalj, iskašljavanje krvi, otežano disanje, opšta slabost, bol u grudima i gubitak telesne težine.

Pacijenti bi zbog toga trebalo da se jave lekaru pri prvoj pojavi ovih simptoma, pogotovo ako kod njih postoje faktori rizika za razvoj maligne bolesti pluća, navodi dr Stojanović i dodaje da su pušenje, aerozagađenje i genetska predispozicija – osnovni faktori rizika.

– Postoji više različitih tipova karcinoma pluć,a ali je uobičajena podela na nesitnoćelijski i sitnoćelijski karcinom pluća. Kod žena nepušača nešto je učestaliji adenokarcinom pluća – objašnjava naša sagovornica.

Srbija prati svetske trendove, KBC Bežanijska Kosa sprovodi kompletno lečenje

Načelnik pulmologije KBC Bežanijska Kosa dr Ana Stojanović kaže da se u ovoj ustanovi sprovodi kompletna dijagnosika i lečenje karcinoma pluća.

– Nakon pulmološkog pregleda, i u cilju skrininga kod aktivnih pušača, sprovode se imidžing metode, a potom i invazivna plućna dijagnostika. Bronhološka služba je jedna od najopremljenijih i najznačajnijih u zemlji, sa više od  1.000 urađenih intervencija godišnje. Takođe, u KBC Bežanijska Kosa se radi patohistološki pregled uzoraka tkiva, a potom se nakon konzilijarne odluke može sprovesti hiruško ili specifično onkološko lečenje koje obuhvata hemioterapiju, biološku i imunoterapiju. Po svim dijagnostičkim i terapijskim režimima, Srbija prati svetske trendove – kaže sagovornica eKlinika portala.

Pušenje je najveće zlo, a zabluda je da covid 19 „neće na pušače“

Uz to što je konzumiranje duvana jedan od najvažnijih uzroka pojave karcinoma pluća, veoma je značajno, kaže dr Ana Stojanović, da dugogodišnji aktivni pušači sprovode redovne pulmološke preventivne preglede, jer tako mogu uticati na rano otkrivanje bolesti.

– Jos je značajnije uticati na podizanje svesti o štetnosti duvana i pomoći u odvikavanju od pušenja. Neophodno je takođe da regulatorni državni organi, zabranom pušenja na javnom mestu i sankcionisanjem nepoštovanja ovih mera, doprinesu u borbi protiv štetnog uticaja duvanskog dima – odlučno ističe dr Stojanović, koju smo pitali da li je tačno da virus SARS-CoV-2 zaobilazi pušače, ili je reč o insinuaciji.

Apsolutno nije tačno da korona „voli čista pluća“ i da zaobilazi one koji konzumiraju cigarete. Pušači su u podjednakom riziku od oboljevanja od ove bolesti, kao i svi ostali – rekla je dr Ana Stojanović za eKlinika portal.

Pera
13:56, 12. 08. 2021.
Odgovori

Duvan nije toliko stetan koliko pisu ali moraju jer kad bi rekli da je u pitanju zagadjenje vazduha i hemija u hrani to bi bio problem…