Suplementacija vitaminima i mineralima može da ublaži simptome bolesti kod starih

Piše: Milica Simonović|13:00 - 26. 10. 2020.

Upotreba suplemenata vitamina i minerala za koje se veruje da pomažu imunom sistemu da pravilno funkcioniše, poput vitamina C, vitamina D i cinka, mogla bi da utiče na trajanje i ozbiljnost simptoma bolesti kod starijih

Vrstu i dozu suplemenata najbolje je da odredi lekar Foto: Shutterstock

,,Osmotrili smo statistički značajno umanjenje dužine i ozbiljnosti bolesti u grupi koja je primenjivala vitamine i minerale, u odnosu na kontrolnu grupu’’, navodi profesor biohemije i biofizike na Univerzitetu Oregon, Edrijen Gombart, zajedno sa svojim kolegama u zaključku studije, nedavno objavljene u naučnom časopisu Nutrients.

Suplementacija je veoma važna za imuni sistem

U istraživanju koje je finansirala nemačka farmaceutska kompanija, Bayer AG, učestvovalo je 42 zdrava ispitanika starosti između 55 i 75 godina, a prvobitni cilj jeste bio davanje odgovora na pitanje da li i u kojoj meri suplementacija vitaminima i mineralima utiče na imuni sistem.

Praćeni su različiti parametri aktivnosti imunog sistema, poput sposobnosti belih krvnih zrnaca da unište određene patogene. Međutim, iako su korišćeni suplementi mikronutrijenata koji igraju važnu ulogu u pravilnom funkcionisanju ovog odbrambenog mehanizma, njegova aktivnost ostala je nepromenjena.

Zbog vitamina bolest kraće traje, simtomi su blaži

Iako je procenutalno posmatrano javljanje bolesti bilo jednako između grupe koja je uzimala suplemente i one koja nije, ima i razlike. Simptomi su bili slabiji, a bolest je trajala kraće osoba koje su uzimale vitamine i minerale. Kod njih je i koncentracija vitamina C i cinka u krvi bila poboljšana.

Doze neophodnih suplemenata treba da odredi lekar

Naučna ispitivanja ukazuju da više od jedne trećine starije populacije na zapadnoj hemisferi pati od nedostatka makar jednog mikronutrijenta. Medicinski stručnjaci smatraju da je suplementacija vitaminima i mineralima korisna baš u tim situacijama.

Količine veće od maksimalno dozvoljenih vrednosti se ne preporučuju, a pre suplementacije treba utvrditi koji mikronutrijenti nedostataju. Takođe, neophodno je utvrditi specifične promene imunog sistema do koje dovodi suplementacija vitaminima i mineralima.