Sindrom suvog oka najčešće se javlja nakon operacije katarakte

Priredio/la: M.R.|17:00 - 21. 07. 2021.

Oporavak od sindroma suvog oka može da traje različito od osobe do osobe, u zavisnosti od toga koje metode lečenja je lekar preporučio

sindrom suvog oka- simptomi- katarakta Nakon operacija katarakte može da dođe do suvoće oka ili pogoršavanja i poremećaja funkcije suznog filma Foto: Shutterstock

Nakon operacija katarakte može da dođe do suvoće oka ili pogoršavanja i poremećaja funkcije suznog filma, koji podmazuje prednju površinu oka da bi kapci mogu nesmetano da klize. Takođe, antibiotske steroidne kapi za oči, ali i uticaj svetla u toku operacije, mogu da doprinesu većoj suvoći oka. Ovo stanje je obično privremeno, a pomažu veštačke suze ili neki medikamenti, koje prepiše lekar.

Zašto se javlja sindrom suvog oka nakon intervencije

Temeljna hidratacija oka, koju lekar sprovodi u toku operacije, trebalo bi da obezbedi dovoljno tečnosti da se pojava suvog oka izbegne. Međutim, nije redak slučaj da do njega ipak dođe. U savetima za postoperativni oporavak, navodi se da pacijenti mogu mnogo i sami da učine dobrom opštom hidratacijom organizma, uz dovoljno sna.

Prema jednoj studiji iz 2019. godine, razlozi pojave suvog ok,a posle operacija katarakte, mogu da budu:

• produžena upotreba antibiotskih steroidnih kapi
  • formiranje neadekvatnog površinskog sloja na mestu hirurškog reza, zbog čega se gornji sloj suza ili suznog filma brže razlaže
  • smanjena proizvodnja mucina u oku
  • smanjeno lučenje suza
  • poremećaj funkcije suznog filma usled upale oka i izlaganja svetlosti u toku operacije.

Koji su simptomi suvog oka

Najčešće manifestacije sindroma suvog oka su crvenilo, iritacija, peckanje, promene u vidu, osećaj peska u oku ili sluzi u samom oku, ali i oko njega. Takođe, može se javiti i bol prilikom nošenja kontaktnih sočiva, višak suza u oku i povećana osetljivost na svetlost.

Vrsta operativne metode takođe može da utiče na pojavu i težinu simptoma. Istraživači su proučavali simptome suvog oka kod stotinak osoba, koje su bile podvrgnute operaciji katarakte sa malim rezom (SICS) i operaciji metodom fakoemulzifikacije (savremena intervencija u kojoj se unutrašnje sočivo oka “drobi” ultrazvučnim laserom, a potom „isisava“ i menja novim sočivom). Ukupno je oko 64 odsto ​​operisanih dobilo simptome, od toga 53 odsto nakon SICS, i to nedelju dana nakon operacije, dok je približno 22 odsto posle fakoemulzifikacije imalo suvoću oka.

Koliko obično traje ovo stanje

Simptomi suvog oka, nakon operacije katarakte, mogu biti privremeni, i tako je u najvećem broju slučajeva. Uz adekvatnu terapiju, do značajnog poboljšanja i prestanka simptoma dolazi u roku od nekoliko meseci posle operacije. Oporavak od suvog oka može da traje različito od osobe do osobe, u zavisnosti od toga koje metode lečenja je lekar preporučio. Ako je već postojao sličan problem i pre operacije, realno je očekivati konstantnu primenu terapijskog režima.

Terapija i protokol ponašanja

Veštačke suze su obično efikasne u lečenju, a ako ste u mogućnosti, koristite one bez konzervansa. Ako su simptomi jači i veštačke suze ne pomažu, lekar može da prepiše i druge lekove poput ciklosporina, lifitegrasta ili tačkastih čepova. Redovno unošenje Omega-3 dodatka masnih kiselina pomaže u ublažavanju simptoma.

Treba izbegavati i izlaganje dimu, sunčevoj svetlosti, vetru, klima uređajima i fenovima za kosu. Uz to se preporučuje:

• nošenje zaštitnih sunčanih naočara
  • korišćenje ovlaživača u zatvorenom prostoru ili stavljanje posuda sa vodom uz radijator ili druga grejna tela
  • ograničeno vreme gledanja u ekrane mobilnog telefona, tableta, televizora
  • nesmetan proces redovno treptanja, ako osećate smetnje tražite pomoć i rešenje
  • održavanje zadovoljavajuće opšte hidratacije uz unos 8–10 čaša vode svakog dana
  •  7-8 sati kvalitetnog sna svake noći

Kada se obavezno obratiti lekaru

Pre operacije katarakte, lekar svakako treba da dobije kompletnu informaciju o istoriji bolesti vašeg oka, kao i o suvoći, ako postoji. Nizom različitih testova ustanovljava se nivo suza, proces njihove proizvodnje, i postoji li redovno podmazivanje kapaka. Najvažnije je da se odmah po pojavi simptoma odmah obratite lekaru jer je proces održavanja normalne količine suza u očima jedan od najvažnijih u kontroli i očuvanju njihovog zdravlja, sa ili bez dodatnih dijagnoza.