Salmonela je najčešći uzrok trovanja hranom što zahteva pažljivu termičku obradu namirnica

Priredio/la: M.R. |10:00 - 22. 06. 2021.

Salmonela može da pređe, da se širi od osobe do osobe, ali je češći slučaj prenosa pri kontaktu sa zaraženim životinjama

Salmonela, bakterija, meso Salmonela je u toku leta izuzetno rasprostranjena bakterija Foto: Shutterstock

Došlo je leto, idealno vreme za bujanje i rast bakterija, što znači da treba biti oprezniji pri čuvanju i pripremanju hrane. Salmonela je bakterija koja izazova trovanje, najčešće tokom letnjih meseci, ali, iako se pojava ove bakterije najčešće spominje u vezi sa mesom, neki skorašnji slučajevi moguće kontaminacije luka i breskvi salmonelom, zabrinuli su naučnike širom sveta.

Zamrzavanje ne može da uništi salmonelu

Zamrzavanje hrane može da zaustavi reprodukciju bakterija, ali neće potpuno uništiti salmonelu. Neophodno je da pre i posle pranja, pripreme i kontakta sa hranom obavezno dobro operete ruke, jer se salmonela najlakše prenosi tim putem, a dobra termička obrada je najvažnija u procesu uništavanja. Generalno, higijena i dezinfekcija ruku je najbolja prevencija u cilju izbegavanja i širenja zaraze.

Prenosi se fekalno-oralnim putem

Salmonela najčešće napada piletinu, govedinu, živinu, mleko i proizvode od jaja, a Međunarodno udruženje za zaštitu hrane iznosi podatak da pojava salmonele u živinskom mesu čini približno 19 odsto slučajeva salmoneloze, jaja 14,8procenata i govedine 7 odsto. Dr Rita M. Knotts, gastroenterolog iz Njujorka objašnjava da se salmonela prenosi fekalno-oralnim putem, prilikom određenog kontakta sa ovim proizvodima, verovatno u procesu pranja neopranim rukama, što dovodi do unakrsne kontaminacije.

Da biste smanjili rizik od zaraze, dobro operite ruke pre i posle kontakta sa hranom. Pri pranju budite posebno pažljivi, jer sirovi sokovi i tečnost iz samih namirnica može da prska i da kontaminira drugu hranu, posuđe i površine. Pranje ruku, održavanje kuhinje, dobra dezinfekcija i izbegavanje korišćenja drvene daske za sečenje i rezanje mogu zaštititi vas i vašu porodicu od trovanja hranom izazvanim ovom opasnom bakterijom. Temeljna termička obrada piletine i drugog mesa je ključna za ubijanje bakterija.

Često prenošenje sa životinja na ljude, posebno u slučaju živine

Dr Knotts kaže da je prenos sa osobe na osobu redak, jer kako objašnjava, to nije vid prenošenja vazduhom, kao u slučaju covid 19.

– Zapravo, u organizam morate da unesete salmonelu, a to se obično dešava kontaktom sa izmetom zaražene životinje ili ako ste konzumirali nešto što je bilo njome zaraženo -ističe dr Knotts.

Salmonela može, dakle, pređe, da se širi od osobe do osobe, ali je pri kontaktu sa zaraženim životinjama to češći slučaj. U toku je jedno istraživanje u Americi koje se odvija u 48 država, sa 15 multistatičnih epidemija infekcija salmonelom povezanih sa kontaktom sa živinom u dvorišnim jatima, poput pilića i pačića.

– Domaća živina može da nosi bakterije salmonele, čak i ako izgleda zdravo i čisto i ne pokazuje znakove bolesti – navodi Centar za kontrolu bolesti CDC. Zbog toga bi trebalo uvek dobro oprati ruke sapunom i vodom odmah nakon dodirivanja dvorišne živine, njihovih jaja ili bilo čega u okolini u kojoj žive i šetaju.

Veliki broj različitih tipova salmonele, tifusna groznica najopasnija

Prema CDC, identifikovano je više od 2.500 grupa ili serotipova salmonele, od kojih oko 100 čini većinu humanih infekcija, a dve najčešće vrste sojeva koje uzrokuju bolest su tifusna salmonela, poznata i kao salmonela tifi, i netifusna salmonela.

Tifusna groznica je opasna bolest koja može da ugrozi život, a koju uzrokuje serotip Salmonella enterica Tiphi i Salmonella enterica serotip Paratiphi. Većina ljudi se zarazi trbušnim tifusom nakon putovanja u inostranstvo, u određena područja u kojima je bolest česta. Pored groznice, drugi simptomi tifusa i paratifusa uključuju bolove u stomaku, dijareju, zatvor, glavobolju, gubitak apetita i slabost.

Kućni ljubimci mogu da budu prenosioci

Psi i mačke mogu da se zaraze salmonelom jedući hranu za kućne ljubimce ili pijući vodu zagađenu ovim bakterijama. Salmoneloza nije česta kod njih, a ljubimci koji je imaju obično nemaju nikakve simptome. Ali, oni mogu biti prenosioci bakterija i preneti vam bolest, navodi FDA (američka Agencija za hranu i lekove). Psi, recimo, mogu da šire bakterije kroz stolicu i pljuvačku jer bakterija živi u njihovom crevnom traktu. Mačke mogu da ga šire penjanjem i kretanjem po kuhinjskim delovima ili trpezarijskim stolovima.

Zbog toga je izuzetno važno raditi na edukaciji ljudi o važnosti higijene ruku, posebno posle skupljanja fekalija kućnih ljubimaca i čišćenja prostora u kome vrše nuždu ako su u kući. Teško je reći „ne“ našim četvoronožnim drugarima, ali treba učiniti sve da im se zabrani ili ograniči pristup mestima na kojima inače pripremate ili jedete hranu.

Psi mogu da šire bakterije kada ih vlasnici ljube, pa u cilju izbegavanja infekcije odmah treba oprati usta, umiti se i održavati površine u stanu što čistijim. Ostale životinje za koje je poznato da šire salmonelu su kornjače i gušteri, kokoške, patke i guske, miševi, pacovi i druge domaće životinje poput koza, krava i svinja.

Infekcije salmonelom mogu da dovedu do artritisa ili bolesti iritabilnog kolona

Prema navodima Američkog koledža za reumatologiju, ljudi zaraženi salmonelom mogu biti u riziku da obole od nekog oblika artritisa. Reaktivni artritis je bolna inflamatorna bolest zglobova koja se javlja kao reakcija na infekciju određenim bakterijama u genitalnom (hlamidija) ili crevnom traktu (salmonela).

– Reaktivni artritis možete da dobijete odmah ako se zarazite ovom bakterijom jer antigen koji je u salmoneli utiče na zglobove – kaže dr Knotts. On, međutim, dodaje da to obično nije dugoročna komplikacija, jer kada se infekcija očisti, odu i simptomi artritisa.

Dr Knotts navodi da je jedna od ozbiljnijih, dugoročnih komplikacija povezanih sa salmonelom, zbog kojih treba obratiti pažnju postinfektivni sindrom iritabilnog creva (IBS), koji može trajati danima, nedeljama, čak i mesecima. Prema jednoj studiji o kliničkim zaraznim bolestima, 32 odsto pacijenata sa postinfektivnim IBS bilo je inficirano salmonelom, u odnosu na sve druge bakterije.

Prirodna pomoć – beli luk i cimet, dovoljno vode zbog dehidracije

Većina slučajeva gastroenteritisa povezanih sa salmonelom prolazi otprilike za nedelju dana bez nekog specijalnog lečenja. Pacijenti treba da piju dosta tečnosti kako bi nadoknadili izgubljeno od dijareje i povraćanja. U nekim težim slučajevima, ili ako je osoba u većem riziku od komplikacija, mogu se uključiti antibiotici za lečenje infekcije.

Što se tiče lekova iz prirode, neke studije su pokazale da antimikrobna svojstva esencijalnog ulja kore cimeta mogu da se bore protiv patogenih sojeva bakterija koja je upoređivala antibakterijske aktivnosti u različitima začinima poput kima, cimeta i karanfilića, a druga je otkrila da cimet pruža najbolju antimikrobnu odbranu. Istraživanja sugerišu i da bi antibakterijska svojstva belog luka mogla da pomognu u lečenju salmoneloze i da marinada na bazi belog luka može da smanji održivost bakterija salmonele u hrani. U svakom slučaju, oko upotrebe konsultujte lekara.

Koje osobe su u većem riziku od zaražavanja

Pacijenti sa oslabljenim imunološkim sistemom, oboleli od dijabetesa, bolesti srca, raka, bolesti bubrega, HIV ili AIDS, generalno su izloženi većoj verovatnoći trovanja hranom. Osobe starije od 65 godina, trudnice i deca mlađa od 5 godina takođe su izloženi većem riziku od salmoneloze. Takođe, deca mlađa od 5 godina imaju 3 puta veću šansu da budu hospitalizovana ako obole od infekcije salmonelom. I oni koji uzimaju određene lekove, poput reduktora želučane kiseline, takođe su u povećanom riziku od infekcije.