Mikrocelularni karcinom pluća je agresivan rak koji ne pokazuje nikakve simptome, sve dok ne bude kasno

Priredio/la: D.T.|17:00 - 30. 06. 2021.

U slučaju rane dijagnostike, samo oko 27 odsto pacijenata živi duže od 5 godina, a ako se kancer proširio na ostale delove tela procenat preživljavanja prvih pet godina ne daje previše nade

rak pluća- agresivan karcinom pluća- mikrocelularni rak Sitnoćelijski ili mikrocelularni karcinom pluća je jedan od najagresivnijih oblika raka Foto: Shutterstock

Sitnoćelijski ili mikrocelularni karcinom pluća je jedan od najagresivnijih oblika raka. Kasno se otkriva i, u velikoj većini slučajeva, pacijenti nemaju skoro nikakve simptome, sve dok bolest ne uznapreduje. Kao i kod svake ozbiljne bolesti lečenju je potrebno pristupiti što ranije. Smatra se da ovaj najagresivniji oblik raka pluća ima od 7 do 13 odsto pacijenata kod kojih je dijagnostikovan kancer pluća. Bolest može svako da dobije, ali u povećanom riziku su pre svega pušači, pa potom osobe koje su izložene radonu.

Životni vek, nakon dijagnoze

Postoje dve vrste karcinoma pluća, karcinom pluća sitnih ćelija i karcinom pluća nesitnih ćelija. Karcinom pluća malih ćelija, mikrocelularni (SCLC) ređi je i agresivniji oblik raka. Pretpostavlja se da samo od 7 do 13 odsto pacijenata sa karcinomom malih ćelija preživi 5 godina posle uspostavljanja dijagnoze.

Životni vek bolesnika zavisi od mnogo faktora, od toga koliko je rano otkriven kancer, pa do toga kako telo odgovara na terapiju. Rana dijagnoza je, kao i kod svih bolesti, ključna za dalji ishod. U slučaju rane dijagnostike, oko 27 odsto pacijenata živi duže od 5 godina, a ako se kancer proširio na ostale delove tela procenat preživljavanja prvih pet godina je do 3 odsto.

Simptomi se pojave tek kada bolest napreduje

Nažalost, rana dijagnoza nije uvek moguća jer rana faza ne mora biti praćena simptomima. Ovaj oblik raka pluća i jeste najčešće asimptomatski u prvoj fazi. Često nema nikakve naznake koje bi ukazivale da je čovek bolestan, a kada se pojave simptomi, to znači da je bolest napredovala.

Najčešći simptomi su kratak dah, bol i šuštanje u grudima, uporan kašalj, iskašljavanje krvi, gubitak na telesnoj težini, promuklost, gubitak apetita, umor. Pacijenti sa ovim znacima moraju što pre da se jave doktoru.

Stadijum raka

Ograničeni stadijum je onaj kada je kancer zahvatio jednu stranu grudnog koša. Prema podacima Američkog udruženja za rak, oko 33 odsto bolesnika ima ovaj stadijum bolesti u vreme uspostavljanja dijagnoze. U toj fazi bolest se leči zračenjem. Kancer ne mora da zahvati u ovoj fazi celo plućno krilo, već samo delove.

U progresivnom stadijumu kancer je zahvatio celo jedno plućno krilo ili oba plućna krila. Bolest se može proširiti i na limfne čvorove i druga tkiva. Smatra se da oko 66 odsto pacijenata u vreme uspostavljanja dijagnoze ima ovaj stadijum bolesti.

Lekari koriste i sledeće izraze kako bi objasnili stadijum raka i mogućnosti lečenja: lokalizovano, kad je rak zahvatio jedno područje u tkivu ili organu, regionalno, kada se bolest proširila izvan tkiva na obližnje strukture ili limfne čvorove, udaljeno, kada se kancer proširio na udaljene delove tela druge organe ili kosti.

Lečenje – prva opcija

Bolest se leči operacijom uklanja bolesnog dela pluća ili celog plućnog krila. Oporavak od operacije može trajati mesecima. Hemioterapijom se napadaju ćelije raka pa je hemioterapija, sa ili bez zračenja, prva opcija kada je u pitanju lečenje. U najtežim stadijuma raka sitnih ćelija pluća, lečenje nema efekta i zdravstveni radnici nastoje da u ovom stadijumu samo olakšaju postojeće stanje pacijenta.

Faktori rizika

Kancer se javlja kada ćelije pluća počinju da mutiraju, bolest može da dobije svako, ali smatra se da su neke osobe, pre svega pušači i pasivni pušači u povećanom riziku. Udruženje za rak, smatra da je pušenje u 90 odsto slučajeva krivac za ovu bolest. Cigarete sadrže mnoge kancerogene supstance, smatra se da jedna cigareta sadrži oko 7.000 različitih hemikalija, od čega je njih najmanje 70 kancerogeno. Najbolje što možete da uradite za sebe i svoje bližnje jeste da prestanete da pušite. Izbegavajte i pasivno pušenje.

Na nastanak ove agresivne forme raka utiče i radon, prirodni radioaktivni gas prisutan u vazduhu koji udišemo. Formira se na tlu i posledica je radioaktivnog raspada uranijuma, koji se u malim koncentracijama nalazi u zemljištu i stenama. Bez boje je mirisa, ukusa. Genetska predispozicija ima, takođe, bitnu ulogu u nastanku bolesti. Ljudi koji su izloženi delovanju azbesta, arsena, kadmijuma, hroma, nikla, uranijuma su takođe u riziku od dobijanja bolesti.

Jasna
20:24, 30. 06. 2021.
Odgovori

Moj brat je imao mikroceluralni karcinom pluća. Posle hemioterapije živeo je još tri godine. Sva sreća da nije imao bolove. Strašna bolest.

Zorica
17:22, 01. 07. 2021.
Odgovori

I moj brat je imao mikrocelularni cancer, operisao uvecanu limfnu zleždu na vratu, posle 6meseci konstatovan taj oblik za godinu dana preminuo, jako tezak kraj.

Marija
3:06, 28. 07. 2021.
Odgovori

I moj tata je među anđelima zbog ovog opakog oblika karcinoma. Iako je bio u rukama najboljih stručnjaka u Nišu, napustio nas je za manje od godinu dana od postavljanja dijagnoze. Nikakvi simptomi pre toga, samo bol u ramenu 😭

Mirjana
20:33, 12. 12. 2021.
Odgovori

Na zalost,ova bolest je uzela mog brata i to samo mesec dana po uspostavljanju dijagnoze,a simpomi su bili pojacano kasljanje i zamor.Strasna bolest

aca
7:50, 20. 06. 2022.

Jasmina Nikolić
15:03, 14. 07. 2022.
Odgovori

I moj tata je umro od istog opakog raka.Bolest dijagnostifikovana 23.07.2020., a umro je 31.07.2021..Nikakve simptome do promuklosti u aprilu 2020. Dobija je hemo celu godinu, čak mu je posle 2.ciklusa bilo bolje, to jest tumor se smanjio.Bio je na nogama do početka jula 2021., onda je klonuo. 22.07.2021.ukazano na metastaze na mozgu.Hvala Bogu, pa nije imao bolove, poslednjih dana je bio izgubljen i ležao je samo.Ali je jeo.Samo je zaspao i tako je umro Jako podmukla bolest

Judita
16:30, 04. 08. 2022.
Odgovori

Moj partner ima diagnozo mikrocelularni karcinom, stadij T2N2M2, ima hude bolečine v predelu medenične, v pljučih nobenih bolečin. Diagnoza postavljena 1.8.2022, obležal je 6.7.2022, 11.7.2022 potrjen co ID 19. Ni več vstal iz postelje, bil 3x na urgenci, postavili so diagnozo lumbago-išijastih. Skoraj ne more hoditi 8.8.22 gre na Onkološki inštitut, izključena operacija, konziliarni določil obsevanje i kemoterapijo. Kaj bo, bomo videli.

Marija Nikolić
15:33, 15. 11. 2023.
Odgovori

Nazalost, moja mama je isto preminula od ove vrsti kancera. Izuzetno podmukla bolest koju nisu uspeli da otkriju, a kada je ustanivljeno umrla je veoma brzo. Izuzetno jake bolove je imala, na morfinu je bila svo vreme cak ni to nije pomoglo. Cuvajte sve svi i idite lekaru cak i za najmanje sitnice.