Razvijen test koji godinu dana unapred može da otkrije tuberkulozu kod dece

Priredio/la: I. V.|17:00 - 20. 05. 2021.

Tuberkuloza se teško dijagnostikuje kod dece, posebno novorođenčadi, ali novi test iz krvi može da otkrije određeni protein koji luči bakterija „izazivač“ ove smrtonosne bolesti

tuberkoloza-pluća-infekcija Micobacterium tuberculosis je bakterija koja uzrokuje tuberkolozu Foto: Shutterstock

Istraživači sa Medicinskog fakulteta Tulane University razvili su izuzetno osetljiv test krvi koji može da pronađe tragove bakterija koje uzrokuju tuberkulozu kod novorođenčadi, godinu dana pre nego što razviju ovu smrtonosnu bolest, a njihovo otkriće objavljeno je u BMC Medicine.

Revolucionarno otkriće, posebno za novorođenčad

Koristeći samo mali uzorak krvi, test otkriva protein koji luči Micobacterium tuberculosis, bakteriju koja uzrokuje tuberkolozu.

– Na ovaj način mogu da se registruju svi oblici tuberkuloze i brzo proceni reakcija pacijenta na lečenje. Ovo je revolucionrno otkriće za novorođenčad obolelu od tuberkuloze, jer nemamo takvu tehnologiju skrininga kako bismo uočili ranu infekciju među onim najmlađim grupama kod je najverovatnije da neće biti dijagnostikovana – objasnio je dr Tony Hu, vođa i autor studije sa Weatherhead  katedre za biotehnološke inovacije na Tulane University .

Godišnje umre 205.000 dece

Iako je uvreženo mišljenje da je tuberkoloza iskorenjena bolest prošlosti, svake godine skoro milion dece razvije ovu bolest i od nje umre 205.000 mališana. Više od 80 odsto smrtnih slučajeva od tuberkoloze u dečjem uzrastu javlja se kod dece mlađe od 5 godina. Većina smrtnih slučajeva dešava se jer se njihova bolest ne dijagnostikuje, jer deca sa tuberkolozom, posebno novorođenčad, obično imaju simptome koji nisu specifični za ovu bolest.

Geografski gledano, prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, većina ljudi koji su razvili tuberkolozu tokom 2019. su iz regiona jugoistočne Azije (44 odsto), Afrike (25 procenata) i zapadnog Pacifika (18 odsto), sa manjim procentima u istočnom Mediteranu (8,2 procenata), Amerike (2,9 odsto) i Evrope (2,5 procenata). Izračunato je da 8 zemalja čine 2/3 od globalnog, ukupnog broja obolelih: Indija (26 odsto), Indonezija (8,5), Kina (8,4), Filipini (6,0), Pakistan (5,7), Nigerija (4,4), Bangladeš (3,6) i Južna Afrika (3,6).

Test iz uzorka krvi

Autor studije dr Tony Hu objašnjava kako njegova nova tehnologija skrininga može da napravi veliku razliku u borbi protiv tuberkuloze kod dece otkrivanjem oboljenja mnogo ranije, tako da lekari mogu brzo da započnu lečenje.

– Čak i kada je moguće dobiti ove uzorke od dece, oni su obično manje efikasni za dijagnozu, jer često sadrže mnogo manje bakterija nego uzorci odraslih – rekao je dr Hu. Njegov novi test, međutim, koristi mali uzorak krvi koji se lako može dobiti od dece, bilo koje starosne dobi, da bi se otkrio određeni protein (CFP-10) koji bakterija luči da bi održala infekciju koja se razvija u tuberkolozu. Budući da je ovaj protein prisutan na vrlo niskim nivoima u krvi, test dr Hua koristi antitelo specifično za ovaj protein kako bi ga obogatio ostalim proteinima u krvi, kao i maseni spektrometar, kako bi ga otkrio sa velikom preciznošću i tačnošću.

Otkriveni slučajevi koji su propušteni da se registruju

Dr Hu i njegov tim koristili su ovaj test za pregled postojećih uzoraka krvi prikupljenih od 284 HIV zaražene osobe i 235 dece bez virusa, koja su učestvovala u velikom kliničkom ispitivanju sprovedenom u periodu između 2004. i 2008. godine. Naučni tim otkrio je da su njihovi testovi identifikovali decu kojima je dijagnostikovana tuberkoloza prema sadašnjim zlatnim standardima TB testova, sa 100 odsto tačnosti. Test je takođe otkrio 83,7 procenata  slučajeva tuberkoloze koji su propušteni da se registruju ovim testovima, ali koji su kasnije dijagnostikovani standardnom kontrolnom listom, koja koristi niz drugih podataka prikupljenih od lekara svakog deteta (nepotvrđeni slučajevi TB).

Test dr Tony Hua takođe je otkrio CFP-10 protein  u 77 odsto uzoraka krvi prikupljenih 24 nedelje pre nego što je  deci dijagnostikovana tuberkoloza drugim metodama, što ukazuje na njegov snažni potencijal za ranu dijagnozu ove bolesti. Biomarker iz nekih pozitivnih slučajeva može se otkriti već 60 nedelja, pre nego što je potvrđena tuberkoloza. Istraživači trenutno rade na razvoju jeftinog prenosnog instrumenta za čitanje testa kako bi se omogućilo da se lakše koristi u okruženjima sa ograničenim resursima koja se često sreću u područjima gde tuberkoloza preovladava.