Bolnice su pune nelečenih astmatičara. Za najteže pacijente uskoro biološka terapija

Piše: Danijela Tadić |19:00 - 05. 05. 2021.

astma-pluća-pumpica Oko 5 do 7 odsto građana Srbije leči se od astme Foto: Shutterstock

Nemogućnost dolaska do lekara specijaliste, neadekvatna i skupa terapija koju često ni pacijenti ne znaju na pravi način da koriste, neki su od najvećih problema obolelih od astme o kojima se najčešće priča svake godine, na današnji dan kada se obeležava Svetski dan borbe protiv astme. Smatra se da se u Srbiji zvanično oko 5 do 7 odsto građana leči od ove bolesti. Nezvanično, broj ljudi koji imaju nelečenu astmu je, kako navode u udruženja pacijenata, daleko veći. Mnogi nelečeni pacijenti koriste terapiju tek u životno ugrožavajućem stanju, kada dospeju u bolnicu.

Najrasprostranjenija hronična bolest disajnih puteva

Astma je jedna od najrasprostranjenijih hroničnih bolesti disajnih puteva u svetu. U osnovi ove bolesti je zapaljenje disajnih puteva (inflamacija). Ne postoje precizni podaci o broju obolelih u Srbiji, ali poslednje statistike ukazuju da oko 220 000 odraslih osoba u Srbiji ima astmu, a od toga njih 2000 tešku astmu. Astmu karakterišu epizode otežanog disanja, kratak dah i stezanja u grudima, kao i kašalj koji je najčešće suv.

Ne oseća astmu uz biološku terapiju

Najteži bolesnici kojima, su dani prolazili između dve hospitalizacije, zahvaljujući biološkim lekovima odnedavno su u stanju da normalno rade i žive. Predstavnik Udruženja obolelih od teške astme Goran Raškov kaže za eKlinika portal, da više ne oseća astmu otkako je počeo da koristi ovu terapiju.

– Ovi bolesnici su se uglavnom lečili kortikosteroidima, koji mogu izazvati više poremećaja i bolesti, uključujući osteoporozu, depresiju, gojaznost, dijabetes tip 2, otoke – naglašava pulmolog prof. dr Branislava Milenković.

Bolnice su pune nelečenih astmatičara

Velik problem u Srbiji je nedostatak doktora specijalista pulmologa, pa bolest često leče lekari opšte prakse.

– Tragična je situacija da astmatičari kada imaju napad idu u dom zdravlja. To nije način, niti daje rezultate. Pacijenti u domu zdravlja dobiju infuziju, koja se svodi samo na trenutno ublažavanje sindroma. Ne tretira se upala koja je izazvala teško stanje. Pacijentu bude privremeno bolje, a često se posle nekoliko dana vrate simptomi i sve kreće iz početka. Bolnice su pune nelečenih astmatičara – izjavila je za eKlinika portal predsednica Udruženja pacijenta „Pobedimo astmu i alergije“ Ivana Vračar. Ona objašnjava da kod nas ne postoje ni precizne, ni zvanične statistike o broju lečenih pacijenata. Smatra se da samo 25 odsto pacijenta ima kontrolisanu astmu što je, kako navodi naša sagovornica, veoma mali broj.

Terapija je za određeni broj pacijenta skupa i nedostupna, ima i ljudi koji pogrešno koriste pumpicu, a lek je delotvoran tek kada se primenjuje na tačno propisan način – navodi Ivana Vračar.

Terapija je skupa, a nekontrolisana bolest je najskuplja

Na njenom primeru, ona objašnjava da lek za astmu na recept košta oko 1.200 dinara. Uz ovu terapiju neophodni su i lekovi za alergiju, posebno u ovo doba godine, što je još nekih 1.000 dinara mesečno. I to nije sve, pacijentima su neophodni i sprejevi za nos i kapi za oči.

– Kada se sve sabere i oduzme – terapija je skupa. Važno je i mnogo je jeftinije da astma bude pod kontrolom, nego da bude nekontrolisana, jer je tako mnogo skuplja – naglašava Ivana Vračar.

Ne pumpicama koje „gase požar“

U Srbiji, prema navodima pacijenata, ima dobre terapije za lečenje astme, koja može obezbediti adekvatnu kontrolu bolesti i obavljanje svih aktivnosti.

– Ne kaskamo za svetom, ali pitanje je kolikom broju pacijenata je dostupna dobra terapija. U poslednje dve godine insistira se na novim smernicama u lečenju astme koje propisuje Globalna inicijativa za astmu (GINA). Nastoji se da se u što manjem obimu koriste pumpice za brzo uklanjanje simptoma. Ove pumpice samo „gase požar“, a lek, ukoliko se nekontrolisano koristi, može izazvati pojavu hipertenzije i tahikardije. Kod nas dosta ljudi primenjuje ove neadekvatne pumpice, zato što mogu da se dobiju na recept i koštaju 50 dinara – kaže Ivana Vračar.

Biološka terapija za normalan život najtežih pacijenata

Kada je u pitanju terapija obolelih od teškog oblika astme, kako saznajemo od potpredsednika Udruženja obolelih od teške astme Gorana Raškova – na ovom polju ima napretka. Na Institutu za plućne bolesti u Sremskoj Kamenici počinje da se koristi biološka terapija koja omogućava normalan život pacijentima sa teškom astmom.

– Mi ne možemo da držimo astmu pod kontrolom. Klasične terapije za astmu i alergiju nama ne pomažu. Ja sam bio četiri godine na jakim kortikosteroidima i tada mi je bilo loše. Pre biološke terapije nisam često mogao da govorim, jer bih se posle početka razgovora brzo zadihao, bio sam u stalnom iščekivanju kada ću morati ponovo da idem u bolnicu – kaže za eKliniku Goran Raškov.

Cilj da lek dospe na pozitivnu listu

Procenjuje se da u Srbiji oko 2.000 ljudi ima težak oblik astme, sada njih 42 prima biološku terapiju koja im omogućava normalan život i rad.

Velike zasluge za uvođenje ove terapije pripadaju kako, naglašava Raškov, timu stručnjaka iz Sremske Kamenice, prof. dr Biljani Zvezdin, doktorkama Violeti Kolarov i Sanji Hromiš.

– Još mnogo ljudi čeka na ovu terapiju. Kada sam počeo da dobijam biološku terapiju život mi se iz korena promenio na bolje. Radim fizičke poslove, bavim se sportom, porodica i posao ne trpe. Sa ovom terapijom osećam da nemam astmu. Naš cilj je da lek u narednom periodu stavimo na pozitivnu listu, da bude dostupan svima kojima je potreban i da pomognemo što većem broju ljudi – kaže Raškov.