Gravesova oftalmopatija je bolest štitne žlezde koja uzrokuje ispupčenje očiju

Priredio/la: I. N.|8:00 - 09. 06. 2021.

Ako vam je nedavno dijagnostikovana Gravesova bolest, autoimuna bolest koja dovodi do hipertireoze ili prekomerne aktivnosti štitne žlezde, možda ćete razviti i stanje zvano Gravesova oftalmopatija

gravesova bolest-ispupčenje očiju-štitna žlezda Bolest štitne žlezde gura oko napred, uzrokujući ispupčenje Foto: Shutterstock

Bolest štitne žlezde poznata kao Gravesova oftalmopatija pogađa jednu od 6.250 žena i jednog od 34.482 muškarca, prema Nacionalnoj organizaciji za retke poremećaje (NORD). Simptomi obično počinju u roku od 6 meseci od pojave Gravesove bolesti, a problemi mogu da se razviju i mnogo kasnije, mada se to retko dešava.

Gravesova bolest se javlja kada telo izvrši napad na sebe

Bolest štitne žlezde je uzrokovana upalom u tkivima koja okružuju oči, što je tipično kod ljudi koji imaju Gravesovu bolest. Gravesova bolest se javlja kada telo izvrši napad na sebe. Antitela počinju da napadaju štitnu žlezdu, žlezdu u obliku leptira koja se nalazi u osnovi vrata, a ponekad i ćelije iza očiju, što na kraju može da dovede do bolesti oka štitne žlezde.

Dok antitela napadaju ćelije u očima zvane orbitalni fibroblasti, one oslobađaju zapaljenske supstance citokine, objašnjava dr Andrea Košler, docent za oftalmologiju u Medicinskom centru Univerziteta Stanford u Palo Altu u Kaliforniji i specijalista za bolesti štitne žlezde. To uzrokuje bol, otok i crvenilo u očima. Stručnjaci veruju da ovi orbitalni fibroblasti u suštini rastu u masne ili mišićne ćelije. Kao rezultat, telo proizvodi dodatnu masnoću iza i oko oka, što gura oko napred, uzrokujući ispupčenje oka. Mišići koji kontrolišu kretanje očiju takođe mogu da se uvećaju, uzrokujući dvostruki vid. Kako bolest oka štitne žlezde napreduje, ovaj proces na kraju može da pritisne optički nerv, ugrožavajući vid osobe, pa je važno dijagnozu i lečenje započeti što je pre moguće.

Dijagnoza i simptomi

Bolest oka štitaste žlezde često se dijagnostikuje nakon dijagnoze Gravesove bolesti. Ako ste imali simptome hipertireoze, netoleranciju za toplotu, probleme sa spavanjem, ubrzan rad srca, dijareju, nenamerni gubitak telesne težine ili razdražljivost, prema Nacionalnom institutu za dijabetes i digestivne i bubrežne bolesti, imate simptome koji mogu da ukažu da je potrebno izvršiti pregled i utvrditi funkcije štitne žlezde.

Gravesova bolest je samo jedan od uzroka prekomerne aktivnosti štitne žlezde. Ako je ona dijagnostikovana, trebalo bi da obavite osnovni pregled oka kod oftalmologa. Retko se dešava da do problema sa očima dođe pre nego što se razviju abnormalnosti štitne žlezde, kažu stručnjaci.

Očna bolest može da se pojavi i kada štitna žlezda nije preaktivna, što je čini još složenijom. Bolest štitnjače se često pogrešno dijagnostikuje i neretno se razviju umereni do teški simptomi, pre nego što se pavilno dijagnostikuje.

Ako primetite uobičajene znakove i simptome, kao što su bol u očima, crvenilo, otok ili promene na očima, potrebno je posetiti oftalmologa i uraditi laboratorijska ispitivanja, kako bi se isključila ova bolest.

Što se tiče dijagnoze stanja, oftalmolog može da pregleda simptome i da sprovede fokusirani fizički pregled, kao i da predloži kompjuterizovanu tomografiju (CT) za ispitivanje optičkog nerva.

Kako se leči Gravesova bolest

Ako imate bolest štitne žlezde, izuzetno je važno da obavljate endokrinološke preglede, kako biste njen rad držali pod kontrolom, što je važan prvi korak. Terapije za rešavanje očnih simptoma zavise od toga u kojoj je fazi bolest oka štitne žlezde.

Selen igra ključnu ulogu u funkciji štitne žlezde. Istraživanje objavljeno u junu 2014. u časopisu Clinical Endocrinology otkrilo je da ljudima sa Gravesovom oftalmopatijom nedostaje minerala, dok to nije slučaj sa osobama koje pate samo od Gavesove bolesti, a koje nemaju problema sa očima. Uzimanje ovog antioksidativnog dodatka može da pomogne u smanjenju napredovanja bolesti oka štitne žlezde kod ljudi koji imaju blaga do umerena stanja.

Lekar takođe može da preporuči da jedete brazilski orah, koji je prirodno bogat mineralima. Veštačke suze mogu da pomognu u ublažavanju crvenila i suvoće oka. Tamne naočare za sunce ublažavaju efekte osetljivosti na svetlost. Steroidi mogu da doprinesu smanjenju upale i otoka. Zračenje može da uništi tkivo u očnoj duplji, ali je upitna njegova efikasnost kod ove konkretne bolesti. Operacija može da ispravi položaj oka i kapaka. Infuzija oka može da doprinese sprečavanju upale i smanjenje proptoze, odnosno ispupčenja oka.

Lečenje koje će vam odgovarati zavisiće od toga da li imate blagi, umereni ili teški slučaj bolesti, kaže dr Košler, koja primećuje da će vaš lekar uzeti u obzir i vašu ličnu istorju bolesti. Bolest oka štitne žlezde ponekad se povuče sama, bez lečenja, ali ako imate izražene simptome, poput iskolačenih očiju ili promene vida, koje karakterišu napredniji stadijum bolesti, možda će biti potrebno da razmotrite opcije hirurške intervencije ili infuzije oka.