Šta je „migrenski koktel“, kako da ga napravite i za koje vreme otklanja bol

Priredio/la: J. M.|17:00 - 03. 05. 2021.

migrena-bol-glavobolja-lekovi Osim efikasnih lekova, kod migrene pomaže i mala promena načina života Foto: Shutterstock

„Migrenski koktel“ je kombinacija lekova koje ljudi mogu da uzimaju za lečenje teške ili blaže migrene. Lekari primenjuju ove lekove u bolnicama, mada su dostupni i oni kokteli koji sadže lekove koji se nabavljaju i bez recepta. Koktel protiv migrene može da sadrži kombinaciju protivupalnih sredstava, lekova koji ublažavaju mučninu i povraćanje i lekova koji su posebno usmereni na migrenu.

Šta je „migrenski koktel“?

Termin „migrenski koktel“ neformalan je način opisivanja kombinacije lekova koje lekari u hitnoj pomoći daju ljudima koji imaju napade jake migrene.
Prema dr Jesiki Kiaraši, kokteli protiv jake migrene obično smanjuju simptome u roku od 60 minuta. Lekari mogu da dodaju po jedan lek, ali obično daju nekoliko odjednom, jer to poboljšava ishod. Ako se čini da koktel ne deluje, lekari dodaju i lekove poput valproinske kiseline, leka za epilepsiju, koji takođe deluje na jake bolove kod migrene, za oko 10-15 minuta. Sve zavisi od simptoma i istorije bolesti.

Kako koktel deluje i šta sadrži

Koktel može da sadrži nesteroidne antiinflamatorne lekove. Ovi lekovi smanjuju upale koje dovode do bola i pulsiranja. Nekoliko ovih lekova je efikasno u lečenju akutne migrene, ali za „migrenski koktel“ lekari koriste ketorolak. Potom, u koktelu treba da bude i paracetamol. Ljudi koji imaju ozbiljno povraćanje, kao rezultat migrene, mogu da dehidriraju, a sama dehidracija takođe može da pojača migrenu. U tim slučajevima u koktel ulazi i infuzija.

Antiemetici, lekovi koji smanjuju simptome, kao što su mučnina i povraćanje, takođe su deo koktela. Deksametazon je vrsta steroida i smanjuje upale u telu. Istraživanja sugerišu da deksametazon može pomoći u sprečavanju povratka migrene nakon početnog lečenja. Neke studije iz 2019. godine ukazuje da i infuzija sa magnezijum sulfatom takođe može pomoći kod bolova. Iako nisu završena sva istraživanja, istraživači navode da bi ova kombinacija lekova mogla biti korisna komponenta hitnog lečenja jake migrene.

Neželejni efekti

Obično ljudi dobro podnose lekove u „migrenskim koktelima“. Međutim, neki pojedinci mogu doživeti neželjene efekte. Ove reakcije zavise od lekova koje sadrži. Česte ili visoke doze bilo kog od ovih lekova mogu izazvati ozbiljnije neželjene reakcije ili toksičnost. U retkim slučajevima ljudi takođe mogu doživeti alergijske napade. Pacijent, naravno, treba da kaže lekaru ako koktel izaziva ozbiljne ili dugotrajne neželjene efekte.

Za blagu migrenu

Kokteli za lečenje blage do umerene migrene obično sadrže tri aktivna sastojka – paracetamol, 250 miligrama, aspirin 250 mg, kofein, 65 mg. Aspirin i paracetamol smanjuju bol i upale. Kofein deluje tako što sužava krvne sudove i bol se smanjuje. Ova kombinacija je visoko efikasna u lečenju bolova blaže i umerene migrene. Međutim, treba napomenuti da za neke ljude kofein može biti pokretač migrene. Takođe može izazvati anksioznost, uznemirenost i probleme sa spavanjem. Prema Američkoj fondaciji za migrenu, prečesto uzimanje ovih lekova za blagu migrenu može izazvati glavobolju zbog prekomerne upotrebe i tako smanjiti njihovu efikasnost. Ako pacijent uzima ovaj migrenski koktel više od 2-3 puta nedeljno, trebalo bi da razgovara sa lekarom ili specijalistom za migrenu. Pacijenti takođe treba da provere da li je u redu da uzimaju ove proizvode ako su trudnice, dojilje, uzimaju druge lekove ili imaju bilo kakve druge osnovne bolesti.

Možete li napraviti „migrenski koktel“ kod kuće?

Moguće je napraviti koktel protiv migrene i kod kuće koristeći pojedinačne lekove protiv bolova u kombinaciji sa kofeinom iz čaja ili kafe. Međutim, najbolje je da se pre toga posavetejute sa lekarom ili farmaceutom.

Kućni migrenski koktel sadrži:

250 mg aspirina

250 mg paracetamola

65 mg kofeina, što je količina u oko 200 ml kuvane kafe

Izbegavanje okidača je takođe lek

„Migrenski koktel“ može biti efikasan tretman za povremene migrene. Međutim, postoje i druge mogućnosti lečenja koje su možda pogodnije za ljude sa čestom ili ozbiljnom migrenom. Treba znati da širok spektar faktora može doprineti razvoju migrene. Neki ljudi su shvatili da identifikovanjem i uklanjanjem pokretača migrene mogu da smanje broj epizoda koje imaju.

Treba da obratite pažnju na način života, odnosno da vodite računa da dovoljno spavate i potrudite se da ležete u krevet i ustajete uvek u isto vreme. Dalje, vodite računa da ste uvek hidrirani, da pijete dosta vode, da redovno jedete, da izbegavate previše kofeina, alkohola, nikotina ili dima cigareta, uopšte. Potrebno je da „okidače“ za migrenu  eliminišete i iz hrane. Vodite dnevnik, zapisujte reakcije posle unosa neke hrane, tako ćete lakše da identifikujete pokretače migrene, jer svaka osoba ima svoje pokretače nesnosnih bolova u glavi.

Gordana
7:13, 08. 11. 2021.
Odgovori

Sviđaju mi se teme.Da li bi mogla da čujem nešto o leku Aknova i koliko je opasan ukoliko se koristi a po potrebi trebalo bi najmanje 3 meseca u kontinuitetu. Unapred zahvalna.