Novi lek za psorijazu mnogo je efektniji od već postojećih, rezultati su novog kliničkog ispitivanja

Priredio/la: I. V.|9:30 - 29. 04. 2021.

Naučnici kažu da nikada do sada nije postojao lek koji je u fazi 3 ispitivanja postigao efekat na više od 50 procenata pacijenata, tako što bi 100 odsto smanjio simptome psorijaze

psorijaza-bolest kože-svrab Psorijaza je autoimuna bolest koja ubrzava rast ćelija kože Foto: Canva

Dostupni lekovi za tretman psorijaze do sada nisu pokazali efikasnost veću od 50 odsto u fazi III kliničkog ispitivanja, ali, novi lek postigao je bolje rezultate u lečenju svraba i ove bolne kožne bolesti od lekova koji se već nalaze na tržištu, pokazali su rezultati dva klinička ispitivanja. Ovo otkriće objavljeno je 23. aprila u New England Journal of Medicine, kao i u The Lancet časopisu, a predstavljeno je i na sastanku Američke akademije za dermatologiju.

Mnogo efektniji od postojećih lekova

– Postojala je „noćna i dnevna razlika“ u rezultatima koje daje bimekizumab, u poređenju sa dva postojeća leka za psorijazu, Cosentyx i Humira. Nikada nismo imali lek koji je u fazi 3 ispitivanja postigao efekat na više od 50 procenata pacijenata tako što bi 100 odsto smanjio simptome psorijaze. Sada smo u poziciji u kojoj možemo da očistimo veliku većinu pacijenata sa psorijazom, lekovima koji su vrlo efikasni i vrlo sigurni – naglasio je dr Mark Lebwohl, jedan od istraživača kliničkih ispitivanja i dekan kliničke terapije na Icahn School of Medicine at Mount Sinai u Njujorku.

Na osnovu ovih rezultata, dr Lebwohl očekuje da će belgijska farmaceutska kompanija UCB Pharma tražiti od američke Uprave za hranu i lekove FDA da što pre odobri za korišćenje lek bimekizumab. Kako je rekao, nada se da će lek već ovog leta biti na tržištu.

Blokada najmoćnijeg oblika hemikalije

Psorijaza je bolest koja pogađa milione ljudi širom sveta. To je autoimuna bolest koja ubrzava rast ćelija kože, zbog čega se ćelije gomilaju na površini kože i formiraju plakove koji svrbe, peku i peckaju. Ovi plakovi se mogu pojaviti na bilo kom delu tela, ali najčešće se nalaze na laktovima, kolenima i vlasištu.

– Proinflamatorna biohemikalija nazvana interleukin-17 (IL-17) ima veze sa razvojem psorijaze, a sekukinumab i adalimumab deluju tako što blokiraju najmoćniji oblik hemikalije, nazvan IL-17A. Bimekizumab zatim blokira iIL-17A i drugi oblik hemikalije nazvan IL-17F. Biologija (dva oblika IL-17) se preklapa – 17A je moćniji, ali 17F je obilniji. Iako je 17A jači u izazivanju psorijaze, ima je više od 17F. Blokiranjem oba, postižete puni efekat – objasnio je dr rekao je Lebwohl i dodao da se lek u vidu injekcije primenjuje jednom mesečno.

Novi lek smanjio plakove psorijaze za 90 odsto

Posle 48 nedelja lečenja, oko 67 odsto pacijenata uz pomoć bimekizumaba uspelo je potpuno da očisti plak psorijaze, u poređenju sa 46 procenata obolelih koji su primali sekukinumab, pokazali su rezultati ispitivanja u kojem je učestvovalo 743 pacijenta. Drugo kliničko ispitivanje, koje je obuhvatilo 478 pacijenata, dalo je slične rezultate. Posle 16 nedelja, 86 odsto pacijenata na bimekizumabu imalo je smanjenje plakova psorijaze za 90 procenata, gotovo dvostruko u odnosu na 47 odsto, koji su postigli isti odgovor sa adalimumabom. Ispitivanje je pokazalao da bimekizumab efikasno leči psorijatični artritis, stanje koje pogađa 1 od 3 osobe sa psorijazom, podsetio je dr Lebwohl.

Rizik od gljivičnih infekcija

Ljudi koji su uzimali bimekizumab imali su četiri do 10 puta veće šanse da smanje simptome artritisa od placebo grupe, a odgovor je rastao s veličinom doze. Blokiranje IL-17 zaista uzrokuje veći rizik od infekcija kvasnim gljivicama, odnosno gljivičnim infekcijama, a rizik je jači kod bimekizumaba od druga dva leka, pokazali su rezultati.

– Priroda je za nas napravila eksperiment obezbeđujući nam ljude kojima nedostaje IL-17 i koji dobijaju grozne gljivična infekcije. Pretpostavljali smo da je, pre studije, jedini neželjeni efekat koji smo videli bila gljivična infekcija i to se dogodilo – istako je dr Mark Lebwohl. Blagi do umereni slučajevi gljivične infekcije koji su se dogodili u kliničkim ispitivanjima, kako je objasnio, „lako su se lečili flukonazolom“, oralnim anti-gljivičnim lekom.

Ispitati lek i zbog drugih infekcija

Dr Michele Green, dermatolog iz Lenox Hill Hospital u Njujorku, takoše je pregledala nalaze i studiju ocenila „kao  impresivnu, studiju koja pokazuje značajne rezultate koristeći inhibitor interleukin-17 za lečenje psorijaze plaka. Ipak, dr Green zvuči i oprezno, navodeći da je potrebno dalje proučavanje leka.

– Potrebna je veća veličina uzorka, jer su pored kandidijaze, inhibitori interleukina povezani i sa većim stopama drugih oportunističkih infekcija, teških infekcija i karcinoma – podsetila je dr Green.