Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

Manjak proteina je znak da zdravlje nije najbolje

Priredio/la: D. T.
17:00 - 19. 04. 2021.

Čak i da nemate ozbiljan manjak proteina, mali nedostatak ovog gradivnog elementa može na lukav način da ošteti vaše zdravlje

manjak proteina Više od 50 odsto svake ćelije čine proteini koji su zaslužni za razvoj mišića, kostiju, tkiva Foto: Unsplash

Manjak proteina, ili belančevina može nekada ozbiljno ugroziti zdravlje. Ukoliko se pitate što se uvek tako lako prehladim, moguće je da je krivac za to nedostatak proteina u vašem organizmu. Više od 50 odsto svake ćelije čine proteini koji su zaslužni za razvoj mišića, kostiju, tkiva.

Proteini sadrže esencijalne, koje se unose hranom i neesencijalne koje telo samostalno stvara.

Pravi nedostatak proteina je redak, osim kod ljudi koju boluju od anoreksije, kancera, ili ozbiljne pothranjenosti. Vegani i ljudi koji se isključivo hrane sirovim namirnicama mogu da imaju mali nedostatak ovog elementa.

Na primer jedna čaša kravljeg mleka sadrži oko 8.5 grama proteina, dok čaša bademovog mleka ima u sebi ima samo jedan gram belančevina.

Ukoliko se primeti manjak najverovatnije ne unosite dovoljne količine mesa, ribe, jaja.  Veoma bitno je da ljudi koji se opredele za ishranu bez namirnica životinjskog porekla, budu sigurni da unose dovoljno proteina.

Količina proteina koju je potrebno uneti računa se prvenstveno u odnosu na telesnu težinu pojedinca. Odraslim osobama je potrebno je dnevno oko 0,9 grama proteina po kilogramu. Oko 20 odsto dnevno unetih kalorija treba da potiče od proteina. Smatra se da osobama koje rade teške fizičke poslove ili se bave napornim sportom treba i više belančevina. Stručnjaci tvrde da na svakih četiri do pet sati treba uneti malo proteina, piše Health.

Manjak proteina i kosti

Kostima su pored kalcijuma, neophodne i belančevine, neka istraživanja tvrde da ishrana bogata proteinima jača kosti. Ukoliko nemamo dovoljno ovog goriva koje pokreće mozak i telo, organizam će početi da ga pozajmljuje i iz kostiju. Time slabimo kosti i naše telo je podložnije povredama koštanog sistema.

Manjak proteina i lomljivi nokti i kosa

Belančevine su glavni sastojak kose i noktiju. Manjak se ogleda u osetljivim noktima i usahloj kosi. Moguće je da se kosa i proredi i da počne da naglo opada. Manjak se ogleda i u sporijem rastu kose, jer telo štedi proteine za druge bitnije funkcije.

Slabiji mišići

Proteini su zapravo deo mišićnog tkiva koji proizvodi snagu. Sinteza proteina je proces u kome se aminokiseline vezuju jedna za drugu što rezultuje rastom mišića. Kada nema proteina mišići slabe, a u nekim situacijama se pojačava nivo masti, i tako se menja struktura tela.

Manjak proteina i slabost

Nećete odmah osetiti umor i slabost, ali tokom vremena, ako unosite manje proteina osetićete promene u telu. Proteini su deo hemoglobina, kojeg ima u crvenim krvnim zrncima, koji snabdevaju telo kiseonikom. Nizak nivo kiseonika može izazvati slabost i plitak dah.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend