16 mogućih uzroka pojačane potrebe za mokrenjem

Priredio/la: I. N.|19:00 - 18. 03. 2021.

Infekcije urinarnog trakta su najčešći uzrok čestog mokrenja

urinarna inkontinencija Oko 20 odsto ljudi, starijih od 40 godina ima neki vid urinarne inkontinencije Foto: Shutterstock

Pojačana potreba za mokrenjem može da bude uzrokovana mnogim faktorima. Neka zdravstvena stanja i oboljenja sa sobom nose ovu pojavu.

1. Infekcije urinarnog trakta

Infekcije urinarnog trakta su najčešći uzrok čestog mokrenja. Bakterije zahvate bubrege, bešiku ili mokraćovode. Bešika nabrekne i ne može da zadrži toliko urina. Ovu pojavu prati i pojava mutnog urina, krvi u urinu ili promena njegovog mirisa. Infekcije urinarnog trakta često su praćene groznicom, jezom, mučninom ili bolom u boku ili donjem delu stomaka. Lekar će verovatno prepisati antibiotike, koji mogu da pomognu da se rešite infekcije.

2. Dijabetes melitus

I tip 1 i tip 2 dijabetesa podižu nivo šećera u krvi. Bubrezi pokušavaju da ga filtriraju, ali ne mogu uvek da ga prate. Dakle, šećer završava u mokraći. Izvlači više vode iz vašeg tela i tera vas da češće mokrite. Česti nagon za odlaskom u toalet jedan je od prvih i najčešćih znakova dijabetesa. Razgovarajte sa svojim lekarom ako osetite da je potreba postala učestalija.

3. Inspidni dijabetes

Kod osoba koje pate od inspidnog dijabetesa, odnosno dijabetesa inspidusa, telo ne može da koristi ili ne stvara dovoljno vazopresina, hormona koji „govori“ bubrezima da ispuštaju vodu u krv kada je to potrebno. Ako iate ovaj zdravstveni problem, možda ćete se osećati umorno, zbunjeno. Osećaćete i veoma jaku žeđ. Ovo oboljenje može da dovede do toga da urinirate čak 15 puta češće. Ako postoji ovakav problem, neophodno je obratiti se lekaru.

4. Diuretici

Lekovima koji pomažu oslobađanje viška tečnosti, tretiraju se visok krvni pritisak i problemi sa jetrom i bubrezima. Oni čine da vam bubrezi ispuštaju više soli (natrijuma) u urin, što dovodi do češće potrebe za mokrenjem. To može da prouzrokuje gubitak veće količine natrijuma i kalijuma, što može da bude štetno po zdravlje. Ovo može da izazove vrtoglavicu, bol i mučninu. Razgovarajte sa svojim lekarom, umesto da sami prestanete da uzimate terapiju ili smanjite dozu.

5. Sindrom hiperaktivne bešike

Možda osećate čestu potrebu za mokrenjem, ali kao da više nemate šta da izmokrite, a uz to imate bolove u donjem delu stomaka koji se pogoršavaju kada mokrite ili imate seksualne odnose. Do ove pojave dolazi kada vam tkivo bešike natekne i postane vrlo osetljivo. Nije uvek jasno šta je uzroj ove pojave. Ovo stanje se naziva i intersticijski cistitis, a leči se dijetom i vežbanjem, lekovima, hirurškom intervencijom ili fizikalnom terapijom.

6. Kamen ili pesak u bubrezima

Minerali i soli mogu da stvore sitno kamenje u bubrezima. Ako do toga dođe, osetićete čestu potrebu za odlaskom u toalet, ali nećete uvek imati šta da izmokrite. Ovaj zdravstveni problem neretko je praćen mučninom, groznicom ili snažnim bolovima u predelu bokova i u leđima, koji se šire do prepona. Prekomerna težina, dehidracija, dijeta sa visokim sadržajem proteina i porodična istorija ove bolesti čine je verovatnijom. Kamenje može da izađe samo od sebe, a postoje i lekovi koji pomažu njihovom „sitnjenju“ i izbacivanju. Ukoliko to ne pomogne, možda će vam biti potrebna operacija.

7. Trudnoća

Kako beba raste, zauzima sve više prostora i gura bešiku, što podstiče nagon za mokrenjem. Ali i pre toga, dok je beba bila u embrionalnoj fazi, tvaše se stvorilo hormon trudnoće zvani humani horionski gonadotropin, zbog čega više mokrite. Razgovarajte sa svojim lekarom ako se tokom mokrenja javlja bol ili ako ustanovite psrisustvo krvi u urinu.

8. Moždani udar

Moždani udar nekad ošteti nervne puteve koji kontrolišu bešiku. Možda ćete želeti češće da odlazite u toalet, ali nećete mnogo mokriti, ili biste, narotiv, mogli da izlučite dosta urina. Parkinsonova bolest, multipla skleroza i druge bolesti mozga mogu da uzrokuju slične efekte. Lekar može da vam pomogne i da savete kako da ublažite simptome.

9. Vaginitis

Vagina može da se inficira i upali usled gljivičnog, bakterijskog ili virusnog oboljenja. Do ove pojave dolazi i zbog upotrebe nekih lekova ili usled hormonalnih promena. Vaginitis, takođe, može da se razvije pod dejstvom nekih hemikalija sadržanih u kremama, sprejevima ili odeći. Možete da osetite svrab ili peckanje tokom mokrenja ili seksualnog odnosa. Pojava dovodi do promene mirisa, kao i do potrebe za učestalim mokrenjem.

10. Previše alkohola ili kofeina

Ove supstance mogu da deluju kao diuretik. One, takođe, suzbijaju proizvodnju vazopresina u vašem telu. Iz tog razloga, dobro je češće piti vodu uz alkoholna pića. Iako efekti kofeina mogu da budu ozbiljni, potrebno je mnogo više kafe da bi se postigao isti efekat koji se postiže unosom alkohola.

11. Menopauza

Menopauza nastupa oko pedesete godine života žene. Telo proizvodi manje hormona estrogena, a to može da uzrokuje potrebu za češćim mokrenjem. Lekar može da pomogne terapijom zamene hormona, savetima kako da promenite ishranu ili na druge načine.

12. Tumor bešike

Tumori mogu da pojačaju potrebu za mokrenjem, jer zauzimaju više prostora u ili oko bešike. Razgovarajte sa svojim lekarom ako zapazite prisustvo krvi u urinu, ako primetite kvržicu u donjem delu stomaka ili ako vas boli dok mokrite.

13. Prostata

Muškarci imaju žlezdu veličine oraha, prostatu, koja može da se uveća nakon 25. godine. Uvećana prostata može uriniranje da učini slabim ili neujednačenim. Ova pojava, takođe, može da dovede do hitne potrebe za odlaskom u toalet. Ona je retko kad znak ozbiljnijih stanja poput raka, ali ako uočite ovakve promene, obratite se svom lekaru.

14. Zatvor

Ako imate konstipaciju, moguće je da su se creva tokilo napunila da sadržaj gura bešiku. Zatvor može da napravi dodatni problem, slabljenjem mišića dna karlice, koji pomažu u kontroli creva i bešike. Razgovarajte sa svojim lekarom ili farmaceutom o tome kako da se vratite u dobru formu.

15. Slip apnea

Duboko spavanje šalje signale organizmu da stvori hormon (ADH), koji govori telu da zadrži tečnosti dok se ne probudite. Slip apnea prekida vaše disanje periodično. Ovo sprečava telo da dođe do faze u kojoj stvara ADH. Usled toga, telo ne dobija kiseonik u meri u kojoj mu je potreban, što pokreće bubrege da se reše vode.

16. Pijete previše tečnosti

Tek oko 20 do 30 odsto vode dobijamo iz hrane, a ostatak iz napitaka. Možda zvuči trivijalno, ali unos previše tečnosti će vas naterati da češće mokrite. Prečesto mokrenje utiče na snižavanje minerala u organizmu, usled gubitka soli. Pridržavajte se pravila „Zlatokosa“: pijte dovoljno da urin ostane čist ili svetlo žut, ali ne toliko da ceo dan provodite u toaletu.

Bojan
9:48, 19. 03. 2021.
Odgovori

Ja mucim muku sa prostatom i danju i nocu, imam 30 godina dijagnoza hronicni prostatitis zbog koje nemogu da radim