Promena telesnih mirisa može da ukaže na određene zdravstvene probleme

Priredio/la: I. N.|11:00 - 15. 03. 2021.

Neke promene mirisa tela mogu biti simptom koji ukazuje na to da je vreme da posetite lekara

Bolest desni može da da zadahu „metalni miris“ Foto: Shutterstoch

Telo ima svoj miris i on se razlikuje kod svih jedinki. Ako se on promeni, može da ukaže na određena oboljenja.

Loš zadah

Promene zadaha mogu da budu simptom nekoliko zdravstvenih stanja, kao što su uključuje infekcije sinusa, bolesti desni i refluks kiseline. Određen miris, takođe, može da ukaže na medicinski problem. Na primer, bolest desni može da da zadahu metalni miris, dok dijabetes može da učini dah da odiše „voćnom“ notom.

Stolica

Stolica je prirodno neprijatnog mirisa zbog bakterija i jedinjenja koja sadrži. Ali, ako miriše intenzivnije ili drugačije nego obično, a promenu mirisa prate i drugi simptomi, poput dijareje, grčeva u stomaku ili mučnine, to bi mogao da bude znak infekcije. Određene bakterije, virusi i paraziti mogu da dovedu do stomačnih problema. Lamblijaza je vrsta oboljenja, koju prati dijareja, uz neobično neprijatan miris. Uzrokuje ga parazit giardia, koji se obično nalazi u neodgovarajućoj vodi i hrani.

Pazuh

Vežbanje, nervoza, kao i samo pretoplo okruženje mogu da dovedu do znojenja. Znoj sam po sebi nema miris, ali počinje da biva neprijatan kad se pomeša sa bakterijama na koži. Problem obično rešavaju antiperspirantna sredstva, koje kontrolišu znojenje, kao i dezodoransi, koji čine da koža miriše. U prodaji su i proizvodi koji obavljaju obe funkcije.

Mokraća

Mokraća je mešavina vode i ostataka otpadnih materija iz organizma i obično nema intenzivan miris. Ali, ako osetite miris amonijaka, to je znak da morate da unosite više vode. Određena hrana može da utiče na promenu mirisa vaše mokraće, kao i suplementi. Veći unos vode i drugih tečnosti bez kofeina trebalo bi da bude dovoljan da ovaj problm bude rešen.

Kada treba biti zabrinut

Možda ćete morati da pozovete svog lekara ako se neobičan miris zadrži. Infekcija urinarnog trakta, upala bešike i nekontrolisani dijabetes tipa 2 mogu da budu uzrok ove pojave. To mogu da budu i metabolički poremećaji, dijabetična ketoacidoza (komplikacija dijabetesa) i gastrointestinalno-bešične fistule.

Prepone

Neki ljudi se puno znoje u predelu prepona, mestu na kojem se spajaju butine i donji deo trbuha. Moguće je da trenje testisa i kože butina izaziva znojenje. To može da dovede do pojave specifičnog telesnog mirisa.

Penis

Na kožici penisa mogu da se nakupe mrtve ćelije kože i tečnost. Ova nakupina dobija neprijatan miris, sličan mirisu sira, a naziva se smegma. Pojavu neprijatnog mirisa može da spreči redovno održavanje higijene. Drugi uzročnik mogu da predstavljaju urinarne infekcije.

Stopala

Mnogo znoja i svakodnevno nošenje iste obuće može da dovede do neprijatnog mirisa stopala. Pranje antibakterijskim sapunom i potpuno sušenje mogu da budu od pomoći. Možete da se poslužite talkom ili antiperspirantom za stopala. Takođe, ako unutrašnjost obuće naprskate dezinfekcionim sredstvom, ono će ubiti bakterije koje uzrokuju miris.

Miris vagine

Vagina ima svoj jedinstveni miris. Seks, menstruacija ili znojenje mogu na kratko da ga promene. Ako ne održavate higijenu ili predugo ostavite tampon, može da se javi neprijatan miris.

Vreme za posetu lekaru

Miris koji podseća na miris ribe mogao bi da bude znak infekcije – naročito ako dolazi sa svrabom, pečenjem ili iscetkom. Najčešći razlog je bakterijska vaginoza, koju uzrokuje prisustvo previše „dobroh“ bakterija, koje se u određenoj količini smatraju normalnim za organizam. Trihomonijaza, polno prenosivih infekcija, takođe uzrokuje promenu mirisa, dok ostale vaginalne infekcije, poput klamidije i gonoreje, obično nemaju miris.