Vodič za srčani udar: Zašto je važno da brzo reagujete!

Priredio/la: V. M. B.|15:00 - 08. 11. 2020.

Kada sumnjate da imate simptome koji ukazuju da vam preti srčani udar ili ste ga već doživeli, odmah, bez oklevanja, treba da se javite lekaru

Šta je srčani udar?

Kada krv ne može da dođe do srca, srčani mišić ne dobija kiseonik koji mu je potreban. Bez kiseonika, ćelije srca mogu da se oštete ili odumru. Ključna stvar za ozdravljenje je brzo ponovno uspostavljanje protoka krvi.

Simptomi srčanog udara

Možete osetiti bol, pritisak i nelagodu u grudima. Možete imati kratak dah, znojiti se, osetiti nesvesticu ili mučninu u stomaku. Mogu vas boleti i vrat, vilica ili ramena.

Muškarci i žene mogu imati različiti simptome. Muškarci češće imaju hladno preznojavanje i bol koji se kreće niz levu ruku.

Simptomi kod žena

Žene češće od muškaraca osećaju bol u leđima ili vratu, gorušicu i kratak dah, probleme sa spavanjem. Često imaju osećaj gađenja i povraćanje. Takođe se mogu osećati veoma umorno, konfuzno ili imati vrtoglavicu. Nekoliko nedelja pre srčanog udara, žene mogu imati simptome nalik simptomima gripa. Simptomi mogu biti veoma blagi tako da ih žene često ignorišu.

Kako se postavlja dijagnoza?

EKG može da pokaže srčani udar. Takođe, može prikazati koja je arterija začepljena ili blokirana. Lekari mogu postaviti dijagnozu srčanog udara iz testova krvi na proteine koje srčane ćelije ispuštaju kada odumiru.

Lečenje

Lekari moraju da reaguju brzo kako bi povratili dotok krvi do srca. Moguće je da ćete dobiti lekove koji razređuju krvne ugruške. Moguće je da će vam uraditi koronarni angiogram – proceduru kod koje se kroz arteriju ubacuje tanka cevčica sa balonom na kraju, koja otvara blokadu ravnanjem naslaga u vašim arterijama. U većini slučajeva, doktori stavljaju cevčicu u obliku mrežice, koja se zove stent, u vašu arteriju da bi arterija ostala otvorena.