Oprez! Broj obolelih od ove polno prenosive bolesti u ozbiljnom je porastu

Priredio/la: eKlinika|19:00 - 16. 12. 2020.

Najčešće prijavljena bolest koja se prenosi seksualnim kontaktom u 2019. godini bila je genitalna hlamidijaza Foto: Shutterstock

Svetska zdravstvena organizacija objavila je da je u prošloj godini svaka 25. osoba na svetu imala neku polnu bolest, kao i da se dnevno prijavi više od million slučajeva novih seksualno prenosivih infekcija. Takođe, statistika pokazuje da je u Srbiji tokom prošle godine registrovano 1.097 osoba obolelih od sifilisa, gonoreje i genitalne hlamidijaze, što je za pet odsto manje u odnosu na prethodnu godinu, kada je zabeleženo 1.156 slučajeva.

Prema podacima Instituta za javno zdravlje Srbije “Dr Milan Jovanović Batut”, u 2019. godini bilo je 209. slučajeva sifilisa, 109 obolelih od gonoreje i 779 slučajeva genitalne hlamidijaze, za razliku od 2018. kada je zabeleženo 206 obolelih od sifilisa, 71 slučaj gonoreje, dok je 79 pacijenata imalo genitalne hlamidijaze. U porastu je, dakle, obolevanje od gonoreje, ali treba napomenuti da u zvaničnu statistiku ulaze podaci državnih zdravstvenih ustanova, budući da privatne ordinacije nisu u obavezi da prijavljuju pacijente koji se kod njih leče od polnoprenosivih bolesti.

Najčešća polno prenosiva bolest

Najčešće prijavljena bolest koja se prenosi seksualnim kontaktom u 2019. godini bila je genitalna hlamidijaza (71,5 odsto svih seksualno prenosivih bolesti – SPB), pri čemu podaci reflektuju samo deo inficiranih osoba koje su se javile zdravstvenoj službi i kod kojih je dijagnostikovana hlamidijalna infekcija. Kod više od 70 odsto inficiranih osoba bolest protiče bez ikakvih simptoma i znakova, pa često ostaje neprepoznata i nelečena− kaže za E-kliniku epidemiolog Instituta Batut prim dr Danijela Simić.

Ona upozorava da je hlamidijaza značajan javno zdravstveni problem zbog toga što nelečena infekcija kao posledicu može imati upalu reproduktivnih organa, smanjenje plodnosti (sekundarni sterilitet), kao i komplikacije tokom trudnoće i prevremeni porođaj. Takođe, hlamidijalna infekcija, kao i druge seksualno prenosive infekcije, u značajnoj meri olakšava prenos HIV-a.

Polno prenosive bolesti uglavnom se registruju kod mlađe populacije uzrasta od 20 do 39 godina, češće kod muškaraca nego kod žena. To ne znači da muškarci više oboljevaju već kod žena pojedine polnoprenosive bolesti (gonoreja, hlamidijaza) protiču bez simptoma.

Povećan broj zaraženih HIV infekcijom

Ipak, uprkos trendu smanjenja polnih bolesti u Srbiji, tokom prošle godine kod 210 osoba registrovana je infekcija HIV-om (192 muškarca i 18 žena), što je čak za 30 više u odnosu na 2018. godinu kada je bilo 180 novootkrivenih slučajeva. Među zaraženima su 192 muškarca i 18 žena, a u istom periodu registrovano je 68 osoba obolelih od side (AIDS) – 53 muškaraca i 15 žena – dok je 21 osoba umrla od AIDS-a, mežu kojima je 17 muškaraca i četiri žene.

− Znajući da infekcija uzrokovana HIV-om može dugo proticati bez ikakvih znakova i simptoma, jedini način da se otkrije jeste da se osoba koja je imala neki rizik testira na HIV. U svakom od 24 instituta i zavoda za javno zdravlje na teritoriji Srbije, kao i u Zavodu za zdravstvenu zaštitu studenata u Beogradu, omogućeno je tokom cele godine dobrovoljno, poverljivo i anonimno savetovanje i testiranje na HIV, koje je besplatno i mogu ga bez uputa lekara dobiti svi zainteresovani građani koji su imali neki rizik u bližoj ili daljoj prošlosti − navela je Simić.

Najčešći put prenosa HIV infekcije je nezaštićen seksualni odnos, zatim se zaraza može preneti kod intravenskih narkomana koji koriste istu iglu, ali i prilikom tetoviranja i pirsinga, ukoliko se oprema ne sterilize adekvatno.

Kod HIV infekcije najvažnija je rana dijagnostika, jer je savremena terapija pretvorila dijagnozu HIV infekcije od, takoreći, osude na smrt u hroničnu infekciju.

− Većina osoba inficiranih HIV-om danas može da ima dug i kvalitetan život ukoliko im se HIV infekcija rano dijagnostikuje i ukoliko koriste redovno propisanu antiretrovirusnu terapiju. Ukoliko se terapija uzima redovno u skladu sa uputstvima dobijenim od lekara kod više od 90 odsto pacijenata na lečenju postiže se uspešna kontrola količine virusa u krvi, što znači da osoba inficirana HIV-om ne može da prenese HIV infekciju na druge osobe, uključujući i prenos sa majke na dete − navela je Simić.

Simptomi

Najveći problem kod polnoprenosivih bolesti je što većina njih prolazi bez ikakvih simptoma, telo nas ne upozorava da postoji problem. Neki od znakova koji mogu da “upale lampicu” da je vreme da se obratimo lekaru za pomoć su pojačana sekrecija i neprijatan miris iz genitalija, kao i osip i svrab u genitalnom predelu.

Alarm za uzbunu može biti bilo kakav otok, bradavice, otvorene ranice ili plikovi u pubičnoj regiji i u blizini analnog otvora. Zatim bol i krvarenje tokom seksualnog odnosa, takođe i bol u stomaku.

Većina polnoprenosivih bolesti se uspešno leči ukoliko se otkrije u početnoj fazi i ako se sa terapijom počne blagovremeno.