Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

13 najjeftinijih saveta za zdrava pluća koje svako može da primeni

Priredio/la: D.T.
16:00 - 17. 01. 2021.

Funkcija pluća počinje da opada oko 30. godine…

pluća

Očuvajte zdravlje pluća, ako ste pušač, potrudite se da što pre ostavite cigarete Foto: Shutterstock

Loš kvalitet vazduha, pogrešne životne navike, dugotrajan boravak u zatvorenom prostoru, oslabljen imunitet, nepravilno disanje – sve to može narušiti zdravlje vaših pluća i dovesti do čestih prehlada i bronhitisa. Prema najnovijim podacima, Srbija prednjači kao nacija sa najvećim brojem pušača u Evropi. Procenjuje se da u našoj zemlji oko 37 odsto građana konzumira duvanski dim, dok u isto vreme od raka pluća, prema zvaničnim podacima, svakog dana premine 13 osoba, a bolest se dijagnostikuje kod 16.

Kako biste izbegli bolest, važno je da sledite potvrđena pravila, koja će vam sačuvati pluća zdravim i u kasnijem životnom dobu.

Ne pušite

Sužavanje i upala disajnih puteva, otežano disanje, sve su to posledice dugotrajnog pušenja. Manifestuju se iritacijom, naglim kašljem. Jedno je sigurno, duvan će vam uništiti zdrava tkiva. Prema nekim istraživanjima, duvanski dim je prvi faktor koji dovodi do raka pluća i hronične opstruktivne bolesti pluća, piše WebMed.

Radon

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, radon je drugi uzročnik raka pluća. Nastaje prilikom raspadanja uranijuma. Radon je radioaktivni gas bez boje, mirisa i ukusa. Može da se uvuče u domove ljudi kroz pukotine u temeljima ili podrumima zgrada i čak kroz odvode. Oštećuje pluća kada ga udahnete ili progutate.

Očistite tepihe

U tepisima može da bude mnogo mikroorganizama koji negativno utiču na pluća. Hemikalije koje se koriste pri postavljanju tepiha, tačnije tepisona mogu, takođe, štetno da deluju. Ukoliko ste osetljivi, bilo bi bolje da razmislite o tome da skinete tepihe ili tepisone i ostavite samo parket. Savet je da se tri puta nedeljno usisavaju tepisi i podovi, i da se tepih generalno pere jednom godišnje.

Budite fizički aktivni

Osim što je dobra za srce, fizička aktivnost posebno godi i plućima. Kontrolisana fizička aktivnost može da bude od koristi pri lečenju nekih oblika oboljenja pluća. Ukoliko ne volite vežbanje, dovoljna je šetnja na čistom vazduhu od 30 minuta pet dana nedeljno. Pre bilo kakve fizičke aktivnosti obavezno se posavetujte sa vašim doktorom.

devojka šeta u prirodi

Fizička aktivnost prija plućima Foto: Unsplash

Pazite na instalacije

Kuhinja može biti pravi izvor najštetnijih gasova za vaša pluća. Rerne, grejne ploče, mogu da stvaraju povećanu emisiju štetnih gasova. Zato je preporuka, posebno ako kuvate na plin, da vodite računa o instalacijama.

Što dalje od insekata

Mali insekti poput bubašvaba i grinje mogu naškoditi plućima. Pretpostavlja se da se njihove izlučevine, komadići tela pretvaraju u prašinu na ćebetu, nameštaju, tepihu. Mogu izazvati alergije i druge probleme sa plućima. Prema nekim istraživanjima, deca koja su kontaktu sa ovim nečistoćama mogu u kasnijem životnom dobu dobiti astmu.

Ovlaživač vazduha

Uz ove sprave možete lakše da dišete, ali ukoliko se ne održavaju i ne čiste štete plućima. U ovlaživačima vazduha mogu da se razviju gljivice, koje se potom raspršuju po prostoriji. Slično je i sa klima uređajima. Redovno menjajte filtere, kako biste imali čist vazduh i čista pluća.

Pijte dosta vode

Tanke sluznice u vašim plućima najbolje rade kada ih ovlažite dovoljnom količinom vode. Voda je posebno važna ako patite od nekog ozbiljnijeg oštećenja pluća, jer pospešuje iskašljavanje sluzi.

Vežbe disanja

Dišite duboko i otvorite vazdušne puteve kako bi pluća bila zdrava. Mala vežba jeste da udahnite što je moguće dublje, a zatim zadržite dah oko pet sekundi pre nego što izdahnete. Preporučuje se pet puta svakog sata. Ležanje na leđima pritiska donja pluća i sprečava nakupljanje štetnih izlučevina. Neki lekari savetuju da dva, tri sata provedete ležeći na stomaku. Tako se, tvrde, povećava nivo kiseonika.

Perite ruke

Infekcije mogu da dospeju u vaše telo i naprave veliki problem plućima. Zaštitite se od bakterija i virusa, perite ruke. Vodite računa i o higijeni usta i zuba, perite ih barem dva puta dnevno. Ne idite na posao ili u školu ukoliko imate infekciju disajnih puteva.

Kvalitet vazduha

Pokušajte ako je ikako moguće da se udaljite od fabrika koje emituju nedozvoljene količine štetnih gasova. Klonite se prašine, polena, dimnjaka, neispravnih automobila. Visok nivo štetnih gasova u vazduhu škodi svima, a posebno deci i starijim od 65 godina.

Više se smejte

Smeh je odličan za psihu, ali i za stomačne mišiće. Obezbeđuje bolju provetrenost pluća i slično kao fizička aktivnost zamenjuje ustajali  svežim vazduhom u plućima.

Redovni pregledi

Pre nego što se otrgne kontroli, zauzdajte bolest redovnim pregledima. Ovo je posebno važno za pluća, jer neke bolesti organa za disanje nemaju nikakve simptome. Obavestite vašeg doktora o svim promenama, on će poslušati vaša pluća i otkriti problem ako postoji.

 

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend