Medicinska otkrića u 2020. koja vredi proslaviti

Priredio/la: I. V.|11:00 - 31. 12. 2020.

Što se tiče zdravlja, 2020. godina bila je izazovna i tragična. I sve što je tokom nje otkriveno za bolje zdravlje ljudi – vredi proslaviti. Posebno nekoliko vakcina protiv covid 19

medicinska-otkrica Dovoljno je što je u 2020. godini kreirano nekoliko vakcina protiv covid 19 Foto: Shutterstock

Ova 2020. za ceo svet bila je poražavajuća godina na mnogo načina. Mnogi bi da je zaborave, ali nam je baš ona donela i mnogo promena u životu. Bila je to izazovna i tragična godina, što se tiče zdravlja. Ali, kako to iz iskustva biva, najteža vremena često nas „guraju“ do najvećih dostignuća. Tako je i sa otkrićima iz oblasti medicine u ovoj 2020. koja će doneti mnogo napretka predstojeće 2021. godine. Stručnjaci kažu, sva ova otkrića trebalo bi da proslavimo.

Genska terapija za saniranje bolesti srpastih ćelija

Ove godine naučnici iz nekoliko istraživačkih centara postigli su izuzetan napredak u domenu lečenja bolesti srpastih ćelija. Imali su jednostavnu ideju – uzeli defektni gen, popravili ga i izlečili razornu genetsku bolest. Stanje  uzrokovano naslednim defektom u genu koji proizvodi hemoglobin u crvenim krvnim zrncima i dovodi do deformisanih ćelija u obliku polumeseca koje uzrokuju bol, anemiju i oštećenje organa – pogađa milione ljudi.

Istraživači iz dečije bolnice u Bostonu testiraju tretman genske terapije koji navodi gen da se vrati u zdraviju verziju zvanu fetalni hemoglobin. Kod 8 pacijenata koji su do sada lečeni, videli su fetalni hemoglobin u porastu i nadaju se da će promena trajati ceo život. Nekoliko drugih istraživačkih grupa prijavilo je slične, obećavajuće rezultate koristeći genetsku terapiju i tehnike uređivanja gena za pacijente sa bolestima srpastih ćelija. Stručnjaci veruju da ove tehnike mogu jednog dana izlečiti mnoge genetske bolesti, poput hemofilije i genetske imunološke slabosti, kao i neke karcinome.

Novi način otkrivanja Alchajmerove bolesti

Ako pamćenje voljene osobe počinje da bledi, važno je znati da li ona pati od Alchajmerove bolesti ili neke druge vrste demencije, jer rano otkrivanje znači bolji tretman (čak iako još uvek nema leka) i možda šansu za učestvovanje u kliničkom ispitivanju. Ali danas, konačna dijagnoza zahteva kliničku procenu, kao i snimanje mozga ili kičmene moždine. Dakle, velika i važna vest je da su naučnici otkrili jednostavan test krvi koji precizno dijagnostifikuje Alchajmerovu bolest u ranim studijama. Ako se test, koji lovi proteine koji ukazuju na bolest, dobro pokaže u dodatnim studijama, ponudiće prvi lak, rani pregled za ovu iscrpljujuću bolest. Nekima će saznanje da su oboleli od ove bolesti možda prouzrokovati anksioznost, ali za one koji žele da ubrzaju lečenje, kako tvrde stručnjaci, novi test krvi mogao bi u potpunosti da promeni igru.

Prva, nova kontrola rađanja u poslednjih nekoliko decenija

Žene koje traže nehormonsku opciju kontrole rađanja konačno su ove jeseni dobile novu metodu. Phekki je gel koji se izdaje na recept a njegova funckija je da povećava kiselost vagine koja tako postaje manje „dobrodošla“ sredina  za spermu. Korišćenje je jednostavno – nanosi se iz aplikatora, sat vremena pre seksa. Phekki nije najefikasniji metod kontrole rađanja i ne štiti od polno prenosivih bolesti, pa još uvek mora da se koristi i kondom, ali i ovo je nešto što zaslužuje da bude zabeleženo i proslavljeno. Jer, nove mogućnosti kontrole rađanja za žene poslednji put pojavile su se na tržištu pre dve decenije (flaster, vaginalni prsten i hormonalna spirala). Stručnjaci se slažu, da svakako treba pozdraviti bilo koji pokušaj da što više žena preuzme kontrolu nad svojom reproduktivnom budućnošću.

Pokazao se značaj telemedicine

Pandemija covid 19 bila je razlog što su milioni ljudi širom sveta koristili računar, aplikaciju ili telefon za zakazivanje termina za telemedicinu. Ove 2020. godine sve više ljudi počelo je da pokazuje osip dermatologu, demonstrira bolove u zglobovima reumatologu i dobija potreban antibiotik. Još važnije, anksioznost je počela da se tretira putem online psihoterapija, što je od velike pomoći, posebno u oblastima u kojima terapeuta nema dovoljno. Da li će ovaj tele-trend potrajati? Stručnjaci kažu da se to neće nastaviti u istoj meri kao i ove 2020. godine, pre svega zbog birokratskih prepreka, ali, prelazak na zakazivanje najmanje nekoliko online sastanaka sa svojim lekarom svake godine, koji ne zahtevaju dugu vožnju ili odsustvo sa posla, verovatno će ovu praksu držati živom.

Izuzetno praktične pumpe za dojke

Decenijama su pumpe za dojke bile u domenu „mračnog doba“ kada se uzmu u obzir sve te flašice, cevčice, kablovi i pola sata sedenja u mestu. Srećom, poslednjih nekoliko godina zabeležen je napredak, a najviše napretka bilo je ove godine. Danas se koriste vrlo praktične pumpe, poput Willow’s Generation 3. Stanu pravo u grudnjak, omogućavajući ispumpavanje mleka dok se krećete ili čak i dok spavate. Pumpa je dovoljno tiha da omogućava „tajno“ pumpanje tokom online poslovnog sastanka, na primer.

Jednokratni medicinski duodenoskop

Razni video-instrumenti omogućavaju lekarima da zavire u vaše telo, ali ako ove fleksibilne svetleće cevi sa kamerama nisu temeljno dezinfikovane među pacijentima, njihova upotreba može dovesti do retkih, ali ozbiljnih bakterijskih infekcija. Duodenoskop, uređaj koji se gurnuo niz grlo do vrha tankog creva za dijagnozu i lečenje bolesti pankreasa i žučnih puteva, pokazao se posebno teškim za čišćenje. Sada je FDA odobrila prvi duodenoskop za jednokratnu upotrebu, za koji stručnjaci očekuju da bi konačno mogao da okonča nedavni niz zaraza za koje se ispostavilo da je klavni krivac prljavo crevo uređaja. U narednih nekoliko godina očekuju se i drugi slični uređaji,  uključujući i onaj za kolonoskopije, što potencijalno spasonosne istraživačke postupke čini sigurnijim.

Najveća medicinska priča 2020. godine

Prošle 2019. godine niko ništa nije znao o virusu koji će kasnije biti povezan sa pandemijom covid 19. Ali u jednoj, 2020. godini postignut je izuzetan napredak u oblasti medicine. U izuzetno kratkom roku, koji medicina ranije nikada ne bi ni prihvatila kao mogućnost, kreirano je nekoliko vakcina protiv covid 19. Neke su već u upotrebi, aneke obećavaju da će takođe biti uspešne u lečenju infekcije koja hara svetom. Lekari su počeli da koriste steroide i kiseonik sa velikim protokom kako bi održali ljude u životu. Pojavili su se novi dijagnostički testovi, uključujući i onaj koji koristi linije kao na testu trudnoće, a pronađen je i najmoćniji način za smanjenje širenja covid 19 zaraze –  nošenje jednostavne maske od tkanine.