Tri stvari koje pomažu kod hipertenzije

Piše: V. Marić Brajković|9:00 - 23. 12. 2020.

Stručnjaci procenjuju da visok krvni pritisak kod više od polovine slučajeva  uzrokuju faktori nad kojima imamo kontrolu

krvni pritisak

Visok pritisak može da bude uzrok mnogih bolesti Foto: Shutterstock

Ako ste zabrinuti zbog visokog krvnog pritiska, u pravu ste. Visoki krvni pritisak se s razlogom naziva tihim ubicom. Skoro svaka druga osoba u Srbiji ima ovaj problem, a samo 33,9 odsto ima postavljenu dijagnozu visokog krvnog pritiska i uzima terapiju.

Iako visok krvni pritisak često ne daje simptome, on ima razarajući efekat na naše zdravlje.  To je jedan od vodećih uzroka smrtnosti, jer dovodi do srčanog i moždanog udara, a takođe povećava rizik od demencije i zatajenja bubrega. U Srbiji godišnje umre više od 52.000 ljudi, između 30 i 70 godina, od bolesti srca.

Svake godine u svetu 17,9 miliona ljudi umre kao posledica bolesti srca i krvnih sudova, a procenjuje se da će do 2030. godine taj broj porasti na 23 miliona. Svetska federacija za srce upozorava da najmanje 85 odsto prevremenih smrtnih ishoda može da se spreči kontrolom glavnih faktora rizika.

– Gotovo sve smrti, bolesti i invaliditet prouzrokovane visokim krvnim pritiskom mogu se sprečiti. Mi to jednostavno ne radimo. Kao kardiolog, mislim da je to neprihvatljivo, pa predstavljam tri najvažnije stvari koje pacijenti treba da znaju o snižavanju krvnog pritiska  i možda spasavanju života – kaže Tod Hurst, američki kardiolog.

1. Znajte svoje brojeve

Ako je moguće, proverite krvni pritisak kod kuće. Pouzdane automatske manžete za krvni pritisak (nabavite one koje se obmotavaju oko nadlaktice) su jeftine i široko dostupne.

Iako je primamljivo oslanjati se na vrednosti krvnog pritiska izmerene kod lekara, one često ne odgovaraju realnom stanju. Redovna kontrola krvnog pritiska kod kuće od presudne je važnosti za lečenje, jer će omogućiti lekaru da vam, na osnovu evidencije koju ćete voditi kod kuće nakon svakog merenja, odredi efikasnu terapiju. Zato razgovarajte sa lekarom o tome koliko često i kada treba proveravati krvni pritisak. Prethodno ispraznite bešiku i sačekajte najmanje 30 minuta nakon vežbanja, pušenja ili pijenja kofeina.

2. Lečite uzrok visokog krvnog pritiska

Da imate slavinu koja neprekidno teče u kuhinji, ne biste problem rešavali donošenjem krpe. Zatvorili biste slavinu. Ista logika važi i za lečenje krvnog pritiska. Ako imate uzrok, najbolji način lečenja biće uklanjanje uzroka.

Uobičajeni uzroci visokog krvnog pritiska su:

• Sedentarni način života – Čak i umereni nivo aktivnosti može smanjiti krvni pritisak i smanjiti upotrebu lekova.
  • Jedenje visoko prerađene hrane – naročito ako sadrži puno natrijuma
  • Nezdrava težina – Gubitak pet do 10 odsto težine može sniziti krvni pritisak jednako ili više od bilo kog leka.
  • Višak alkohola – Više od alkoholnog pića dnevno može povećati vrednosti krvng pritiska.
  • Nelečena apneja – Stručnjaci procenjuju da 30 do 50 odsto ljudi sa povišenim krvnim pritiskom ima apneju. Ako hrčete, ne budite se odmorni, a partner može da primeti da povremeno prestajete da dišete dok spavate. Obavezno recite lekaru ovaj za problem.
  • Primarni aldosteronizam – Predstavlja vid hormonalnog poremećaja koji izaziva nastanak visokog krvnog pritiska. Nekada se smratalo da je prilično redak, ali nedavna istraživanja pokazala su da se relativno često javlja. Ako vaš krvni pritisak nije dobro kontrolisan sa nekoliko lekova, pitajte lekara koji može da proveri i da li je aldosteronizam mogući uzrok problema.

Razgovarajte sa lekarom o tome šta može biti uzrok vašeg visokog krvnog pritiska. Genetika je važna, ali stručnjaci procenjuju da visok krvni pritisak kod više od polovine slučajeva  uzrokuju faktori nad kojima imamo kontrolu.

3. Uzmite lekove

Niko ne želi da uzima lekove. Međutim, ako znate da je vaš krvni pritisak redovno veći od 130/80 – čak i nakon što učinite sve što možete za lečenje uzroka – izbegavanje lekova za hipertenziju dovodi vas u veći rizik od srčanog ili moždanog udara i rane smrti . Lekovi za poviššen krvni pritisak prve linije su efikasni, jeftini i imaju mali rizik od neželjenih efekata. Veoma je važno da sa svojim lekarom imate strategiju lečenja krvnog pritiska koja daje rezulate.

Iako visok krvni pritisak često ne daje simptome, njegovi efekti na naše zdravlje potencijalno su poražavajući. Ali možda ste do sada shvatili da na neke faktore možete i sami da utičete kako biste smanjili rizik od srčanog udara, moždanog udara i rane smrti. Tri navedena koraka pomoći će vam da ostanete na dobrom ste putu u kontroli krvnog pritiska – i da ne postajete deo crne statistike.