Upalu grla leči antibiotik, a bol i grebanje ublažiće ovaj narodni lek

Priredio/la: V. M. B.|11:01 - 19. 12. 2020.

Zašto je važno da se držite uputstva lekara…

pregled grla

Da li je pitanju  infekcija streptokokom, pokazaće antibiogram Foto: Shuttertock

Grlo je uvek izloženo virusima i bakterijama. Ali kada se preterano razmnože usled nekih okolnosti, dolazi do razvoja infekcije, a posledice su bolovi u grlu, grip, prehlada ili upala grla. Među bakterijama čest uzročnik infekcija grla i ponekad krajnika (streptokokni faringitis i tonzilitis) je Streptococcus pyogenes, beta hemolitički streptokok serološke grupe A.

Grlo može da vas boli i grebe, a gutanje može da bude otežano. Upala grla izazvana ovim streptokokom, najčešća je  kod dece. Odrasli koji imaju decu ili rade sa njima, poput nastavnika, takođe imaju veće šanse da je dobiju. A samo lekar na osnovu brisa grla može vam sigurno reći da li imate ovu bakterijsku infekciju. Leči se antibioticima, a pomoć u lečenju  mogu da budu i kućni lekovi od kojih je najdelotvornija slana voda.

Kako se prenosi

Streptokone bakterije se lako šire od osobe do osobe. Infekciju možete da dobijete ako:

• Udahnete sitne kapljice usled kašljanja ili kijanja bolesne osobe
  • Pokupite kapljice na rukama, a zatim dodirnite usta ili nos
  • Koristite istu čašu kao bolesna osoba tokom obroka

Simptomi

Pored upale grla koja počinje brzo, možete osetiti bol prilikom gutanja, groznicu, a krajnici mogu da budu crveni i otečeni sa ponekad belim mrlja ili tragovima gnoja, a često je i oticanje  limfnih čvorova na prednjem delu vrata.

Simptomi kao što su kašalj, curenje nosa, promuklost ili konjunktivitis, uglavnom ne ukazuju na infekciju streptokokom.

Dijagnoza

Da biste saznali da li imate strepokoknu upalu, lekar će vam uraditi bris grla kako bi uzeo malo sluzi. Antibiogram će u roku od 48 sati da pokaže da li je reč o streptokoku i kako reaguje na određene antibiotike – što je veoma važno u odabiru odgovarajuće terapije. U upotrebi je sve češće i  brzi test na streptokok, koji može da potvrdi njegovo prisustvo za 15 minuta.

Lečenje

Lekar će vam verovatno dati antibiotike koje treba da pijete sedam do 10 dana. Za otprilike jedan dan, temperatura bi trebalo da padne, a za dva do tri dana i drugi simptomi bi trebalo da počnu da nestaju. Važno je da završite terapiju antibioticima do kraja kako se bakterije ne bi vratile. Ne prestajte da uzimate lekove samo zato što se osećate bolje.

Kućni lekovi

Iako su vam potrebni antibiotici za lečenje bakterijske infekcije, i ove preporuke mogu da pomognu:

● Isperite grlo toplom slanom vodom. Razmutite kašičicu kuhinjske soli u čaši vode. Grgoljite ovaj rastvor više puta dnevno.
● Koristite lekove za ublažavanje bolova i groznice.
● Izbegavajte začinjenu ili kiselu hranu, poput paprika ili soka od pomorandže.
● Potražite blagu, tečnu hranu poput jogurta, čorbe, supe.
● Pijte puno vode i sisajte led da biste ublažili bol u grlu.
● Naspavajte se, san pomaže u borbi protiv infekcije.

Da li ste nosilac streptokoka

Kod nekih ljudi, posebno kod dece, bakterija streptokoka živi u grlu, ali ne uzrokuje bolest i manje je zarazna. Čak 20 odsto spada u ovu grupu  prenosioca streptokoka. Vaš laboratorijski test može biti pozitivan na streptokok, čak i nakon što završite sa uzimanjem antibiotika, ali će naravno količina bakterija biti daleko manja.

Prevencija

Saveti kako da sprečite širenje streptokoka na druge:

• Pokrijte usta i nos kada kinete ili kašljete.
  • Držite posuđe za hranu i piće odvojeno i operite ih nakon svakog obroka.
  • Ne delite hranu, piće, salvete ili peškire sa drugima.
  • Često perite ruke, posebno nakon kijanja ili kašlja.

Faktori rizika

Svako može dobiti streptokok, naročito ako ste bili u bliskom kontaktu sa nekim ko ga ima. Ali najčešće se zaraze deca od predškolskog do ranog tinejdžerskog doba. Infekcija streptokom zavisi i od doba godine. Iako je možete dobiti bilo kada, mnogo je verovatnije da je to kasna jesen, zima i rano proleće.

Moguće komplikacije

Nisu česte, ali ako se ne leči, streptokok može da izazove i brojne komplikacije kao što su:

• Upala sinusa ili uha
  • Otečeno tkivo (limfni čvorovi) na vratu