Tihomir Arsić izgubio bitku sa rakom pankreasa: Evo koliko je podmukla bolest sa kojom se borio

Priredio/la: I.R.|19:21 - 07. 12. 2020.

Glumac Tihomir Arsić preminuo je od raka pankresa Foto: Youtube/Printskrin

Glumac Tihomir Arsić preminuo je danas od raka pankreasa, bolesti sa kojom se borio nekoliko godina.  Bolest je slučajno otkrio na redovnim zdravstvenim pregledima. To i nije neobično s obzirom na to da rak pankreasa prate nespecifični simptomi ili se javljaju kada se bolest već proširila na druge organe.

Funkcija pankreasa

Gušterača, odnosno pankreas, je organ koji se nalazi u gornjem delu stomaka i ima dvostruku ulogu u ogranizmu – endokrinu i egzokrinu.

Egzokrini deo luči specijalne enzime koji pomažu razgradnju ugljenih hidrata, masti i proteina u dvanaestopalačnom crevu. Endokrina funkcija pankreasa se ogleda u lučenju hormona, na prvom mestu insulina, potom i glukagona, pankreasnog polipeptida i somatostatina.
Najčešći tumori pankreasa su upravo karcinomi egzokrinog dela, i od svih vrsta, najčešći je adenokarcinom. Upravo ovi tumori su peti po redu uzrok smrti u svetu.

Faktori rizika za nastanak karcinoma pankreasa su pušenje, gojaznost, loša ishrana, preterana konzumacija alkohola, dijabetes, i nasledni faktori.

Simptomi

Nažalost, kod većine obolelih, simptomi se ne pojavljuju, ili su veoma nespecifični, sve do kasnih stadijuma oboljenja, kada se karcinom već razvio i proširio u druge delove tela. Neki od najčešćih simptoma su žutilo kože, bolovi u stomaku i u leđima, neobjašnjivo naglo mršavljenje, bledo prebojene stolice, taman urin, gubitak apetita.

Rak pankreasa

Rak pankreasa može da se razvija godinama a da ne daje simptome Foto: Shutterstock

Dijagnoza

Dijagnoza karcinoma se postavlja kombinacijom različitih metodama snimanja – kompjuterizovana tomografija (skener), ultrazvuk abdomena, magnetna rezonanca, endoskopska retrogradna holangiopankreatografija, PET skener. Tip tumora se potvrđuje biopsijom. Laboratorijski nalazi su često nespecifični.

Lečenje

Vidovi lečenja zavise od stadijuma tumora, i na prvom mestu uključuju hirurško uklanjanje tumora, koje može biti radikalno ili palijativno. Ovu operaciju je moguće izvesti samo kod pacijenata koji su u dobrom opštem stanju i kod kojih tumor nije previše raširen po organizmu. Kao dodatna terapija postoperativno, kao i kod pacijenata kod kojih operacija nije moguća, sprovodi se i hemioterapija ili radioterapija.

Prognoza tumora pankreasa zavisi od vrste i od stadijuma u kom je karcinom dijagnostikovan, ali je nažalost uglavnom veoma loša, i u većini slučajeva se završava letalnim ishodom. Prosečno vreme preživljavanja je oko četiri do šest meseci od trenutka dijagnoze, iako sam tumor može da se razvija godinama pre nego što se dijagnostikuje.