Može li se zaustaviti Alchajmerova bolest? Evo šta kažu najnovija istraživanja

Priredio/la: I. V.|17:00 - 22. 12. 2020.

Naučnici kažu da bi neke životne navike mogle da zaštite naše mentalno zdravlje a odnose se na pravilo „uči i razmišljaj svakog dana“, jer intelektualna i socijalna stimulacija, kako ističu, imaju pozitivne efekte na sprečavanja razvoja Alchajmerove bolesti

alchajmerova bolest Zdrave životne navike pozitivno će uticati na opšte zdravlje, kao i na zdravlje vašeg mozga Foto: Shuttersock

Kao što je to slučaj sa brojnim bolestima, kod nekih ljudi postoji veća verovatnoća da će razviti Alchajmerovu bolest u odnosu na druge. Ali, najnovije istraživanje predstavljeno na međunarodnoj konferenciji Alzheimer’s Association sugeriše da bi određene životne navike mogle da nadoknade genetski rizik od razvoja Alchajmera. Promena samo nekoliko svakodnevnih navika koje bi mogle da smanje rizik – vredna je svakog pokušaja. Novo istraživanje otkriva da je za ljude sa visokim genetskim rizikom za trećinu manje verovatno da će razviti demenciju ako se budu pridržavali zdravog načina života, u poređenju sa osobama koje vode nezdrav način života.

Starost je najveći faktor rizika

Alchajmerova bolest je najčešći oblik demencije, a prema izveštaju Alzheimer’s Association 60 do 80 odsto ljudi sa demencijom ima ovu bolest. Starost je najveći faktor rizika, jer većina pacijenata sa Alchajmerom ima više od 65 godina. Istraživači veruju da između 40 i 65 odsto ljudi kojima je dijagnostikovana Alchajmerova bolest ima gen pod nazivom APOE-e4, koji je prvi gen identifikovan kao sposoban da poveća rizik od ove bolesti.

Za početak – pomirite se

Iako je bilo poznato da nekoliko zdravih životnih navika mogu da poboljšaju zdravlje mozga, ono što je zanimljivo u novom istraživanju je zaključak da zdrave životne navike mogu smanjiti genetski rizik od razvoja Alchajmerove bolesti. Konkretno, istraživači kažu da bi trebalo da pratite ove savete kako biste smanjili genetski rizik od razvoja bolesti: vežbajte dovoljno, jedite zdravu i svežu hranu, ne pušite i ne pijte prekomerno. Pa čak i ako se uvek niste držali ovih zdravih navika, za vaše mentalno zdravlje dobro će vam doći da ih usvojite i započnete kad god, jer „nikada nije kasno za početak“, poručuju lekari. A, ako znate da imate povećan rizik od razvoja Alchajmerove bolesti, prvi korak bi mogao da bude jednostavno pomirenje s tim, smatraju naučnici.  Jer, kako kažu lekari, ako ljudi priznaju da imaju faktor rizika, ponekad im to povećava motivaciju da nešto preduzmu po tom pitanju, imaju veći motiv da obrate više pažnje.

„Mozak na nogama“ smanjuje rizik

Sve navedene zdrave životne navike pozitivno će uticati i na vaše opšte zdravlje, baš kao i na zdravlje vašeg mozga. Ako već pažljivo brinete o svojoj kilaži, pazite kakve namirnice konzumirate, možete da učinite još nešto kako biste smanjili rizik od pojave Alchajmera. Naučnici predlažu da u vašu svakodnevnu rutinu uključite kognitivno stimulišuće aktivnosti kako biste održali „mozak na nogama“. To mogu da budu aktivnosti koje su van vaše uobičajene rutine, a veoma su delotvorne.

Osim čitanja knjiga, preporučuju se igre memorije (igrajte ih sa unucima), rešavanje ukrštenih reči, učepće u raznim kvizovima na TV ili u društvu prijatelja i ukućana, šah, slaganje puzzle slagalica, kartanje, odlazak na novu muzejsku postavku ili izložbu… Jednostavno, sve aktivnosti koje zahtevaju „rad vijuga“. Lekari naglašavaju da intelektualna i socijalna stimulacija imaju pozitivne efekte na sprečavanja razvoja Alchajmerove bolesti.