Kašalj nije samo posledica virusa, već ukazuje i na ove probleme

Priredio/la: P. Ž.|8:00 - 10. 12. 2020.

Razna oboljenja, stres pa i neki povrede disajnih puteva mogu da izazovu kašljanje, evo šta da činite u tim situacijama

kašalj Kašalj često povezujemo sa prehladom, ali ona je samo jedan od uzroka Foto: Shutterstock

Kašalj je jedan od glavnih simtpoma korona virusa. Ali kašalj ne mora da bude simptom nekog virusa, on može da se javi i u ovim situacijama.

Kada je predmet zaglavljen u disajnim putevima

Ukoliko se neki predmet zaglavi u disajnim putevima onda on može da izazove kašalj, otežano disanje, promuklost, upaljeno grlo. Ovo se dešava i kod dece i kod odraslih.  Ako je zaglavljeni predmet mali, u početku možda nećete ni imati problema sa disanjem. Simptomi se javljaju kasnije, kada započne oticanje tkiva koje sužava dušnik.

Šta je rešenje?

Idite hitno do otorinolaringologa. Ako teško dišete, pozovite hitnu pomoć. Dijagnoza se postavlja direktnom laringoskopijom kod dece i indirektnom laringoskopijom kod odraslih.

Kašalj je nastao zbog upotrebe određenih lekova

Kašalj može da se javi ukoliko koristite lekove iz grupe ACE inhibitora ili beta-blokatore propisane za bolesti srca.

Šta je rešenje?

Ukoliko ste u mogućnosti, zatražite od lekara da vam zameni ove lekove nekim drugim. Ali on će to učini samo uz procenu kolika je korist, a kolika šteta od ovakvog poteza.

Kašalj kao posledica hronične opstruktivne bolesti pluća (HOBP)

Kašalj koji je udružen sa otežanim disanjem i ispljuvkom može biti znak hronične opstruktivne bolesti pluća ili astme.

Šta je rešenje?

U ovom slučaju potrebno je da kontaktirate pulmologa i ispitate funkciju pluća pomoću spirometrije – merenjem brzine i obima udisaja i izdisaja. Čitav postupak traje pet do 10 minuta. Za one koji su pušači više od 10 godina spirometrija se preporučuje jednom godišnje. Kada se postavi dijagnoza hronične opstruktivne bolesti pluća, moraćete da prestanete sa pušenjem (pušenje je jedan od glavnih faktora za nastanak bolesti). Lekar će vam verovatno prepisati posebne lekove – bronhodilatatore.

Kašalj kao simtpom gastroezofagealne refluksne bolesti (GERB)

Refluks čini pet do 40 odsto hroničnog kašlja. Kod ove bolesti, kiselina iz želuca prelazi u jednjak i ždrelo. Kašalj se javlja uglavnom kada se položaj tela promeni, naročito pri savijanju. Više od polovine pacijenata koji boluje od ove bolesti nema drugih simptoma osim kašlja.

Šta je rešenje?

Posetite gastroenterologa kako biste dobili uput za rentgen, gastroduodenoskopiju i kontinuirano praćenje pH u jednjaka, što se smatra najosetljivijim testom.

Kašalj kao posledica kardiovaskularnih bolesti

Ovaj kašalj se često javlja sa krvavim ispljuvskom. Po pravilu je intenzivniji uveče, a tokom nekog fizičkog napora može da se javi bol u grudima. Ovakav kašalj se smanjuje ili prolazi ukoliko se koriste lekovi za srce.

Šta je rešenje?

Posetite kardiologa kako biste uradili ultrazvuk srca. Redovno uzimajte lekove koje vam prepiše kardiolog.

Psihogeni kašalj

Ovakav kašalj prolazi bez ispljuvka, javlja se u situacijama velikog stresa i nervoze (zbog javnog nastupa, mobinga…), kao i kada ste u maloj zagušljivoj prostoriji ili ukoliko nosite usku odeću. Ovaj kašalj nije povezan ni sa jednom bolešću, iako se često meša sa kašljem koji  se javlja kod kardiovaskularnih bolesti. Kod dece psihogeni kašalj se može da se razvije  ukoliko dete pati od nedostatka pažnje.

Šta je rešenje?

Konsultujte se sa psihijatrom ili psihoterapeutom.

Kašalj kao posledica plućne tuberkuloze

Ovu bolest karakteriše umeren do jak vlažni kašalj praćen isašljavanjem krvi. Takođe nekad su prisutni i povišena telesna temperatura, noćno znojenje, otečeni limfni čvorovi. Ispljuvak može da bude sluzav i gnojan.

Šta je rešenje?

Obratite se pulmologu i uradite rendgen pluća, kao i mikrobiološki pregled sputuma na patogene tuberkuloze (najbolja metoda je PCR testiranje).

Milijana
23:02, 10. 12. 2020.